چهارشنبه ۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بیست و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از جمعه هشتم دی ماه در تهران و چابهار آغاز می‌شود.

در این دوره از جشنواره بیش از 70گروه موسیقی در تالارهای مختلف تهران به اجرای برنامه می‌پردازند. نخستین اجرای سمفونی پیامبر ساخته شاهین فرهت، ارکستر سمفونی تهران به رهبری نادر مشایخی، ‌ارکستر ارمنستان به رهبری لوریس چکناواریان، ارکستر موسیقی ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی، ارکستر مجلسی اوکراین به رهبری یوسف فرانتس، ارکستر آکادمیا به رهبری فرید عمران و قوالی ‌پاکستان به رهبری فرید‌الدین دیاز از جمله برنامه‌هایی هستند که در این دوره جشنواره حضور دارند.

آغاز برنامه

به گزارش روابط عمومی دفتر موسیقی و شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیست و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در حالی آغاز به کار می‌کند که گروه موسیقی ایرانی به خوانندگی علیرضا قربانی 8دی ماه در تئاتر شهر، گروه موسیقی محمد اصفهانی در تالار بزرگ کشور روی صحنه می‌روند و سپس گروه‌های مختلفی در بخش‌هایی چون بانوان، جوان ایرانی، بین‌المللی، نواحی، تکنوازی از 9دی ماه در 9تالار بزرگ کشور ازجمله فرهنگ، تئاتر شهر، تالار وحدت، رودکی، فارابی(دانشگاه هنر)، بتهوون(خانه هنرمندان)، نیاوران، شهید آوینی و تالار بزرگ کشور به اجرای برنامه می‌پردازند.

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به دبیری کامبیز روشن‌روان به گونه‌ای برگزار می‌شود که در هر سالن تنها یک اجرا برگزار می‌شود و امسال برای نخستین بار سالن اصلی تئاتر شهر نیز به این جشنواره اختصاص دارد. همچنین برخی گروه‌ها در چابهار نیز به اجرا می‌پردازند.

بخش ویژه

بخش ویژه سخنرانی‌های بیست و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از روز 9 دی ماه در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران کار خود را آغاز می‌کند.

دکتر محمدرضا آزاده‌فر مسئول بخش سخنرانی‌های جشنواره موسیقی فجر درباره این بخش و چگونگی برپایی آن می‌گوید: جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر همه ساله سعی در ارتقای کمی و کیفی آثار موسیقی داشته و همواره از تجربیات سال‌های گذشته برای ارتقای سطح این جشنواره که مهم‌ترین رویداد عرصه موسیقی ایران است بهره برده است.

وی در مورد ویژگی‌های بخش سخنرانی جشنواره امسال می‌افزاید: سعی کرده‌ایم امسال از یکسو به تخصصی کردن موضوعات مورد ارائه در این بخش بپردازیم و از سوی دیگر محوریت را به آثار دست اول تحقیقی بدهیم.

به گفته آزاده‌فر اگرچه این تلاش در زمینه اجتماعی موجود در کشور کار نسبتا دشواری به نظر می‌رسد اما همیاری پژوهشگران ایرانی در جشنواره امسال تا حدودی این هدف را به واقعیت نزدیک کرده است.

او ابراز امیدواری کرد این همکاری از طرف اندیشمندان و محققان کشور در دوره‌های بعدی بیشتر شود تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای علمی مخاطبان فرهیخته این بخش از جشنواره موسیقی فجر باشیم.

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از 9 تا 18دی ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود. در بخش سخنرانی‌های این جشنواره اساتید و پژوهشگران موسیقی ایرانی به بررسی وضعیت موسیقی ایران در حوزه‌های مختلف خواهند پرداخت.

شاهین فرهت، علیرضا مشایخی،‌ حمیدرضا اردلان، محسن‌نفر، آرمین فرهنگ، سودابه سالم، فاطمه هما، سادات افسری، محمدرضا آزاده‌فر، آرش آزاده و ملیحه سعیدی سخنرانان این بخش جشنواره موسیقی فجر هستند.

سمفونی پیامبر در جشنواره

 سمفونی پیامبر(ص) ساخته شاهین فرهت برای نخستین بار با دکلمه مهتاب کرامتی و به خوانندگی علی تفرشی توسط ارکستر سمفونیکf تهران اجرا می‌شود.

نادر مشایخی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران با بیان این مطلب درباره اجرای این گروه در بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر گفت: ارکستر سمفونیک تهران یکی از جوان‌ترین ارکسترهای دنیا است که همیشه تمایل داشته با جوان‌ها اجرای برنامه داشته باشد و درست به همین دلیل بود که علی تفرشی را برای خواندن انتخاب کردیم و از سوی دیگر خانم کرامتی علاوه بر بازیگری، سفیر صلح ایران در یونسکو است و گمان می‌کنم حضور او در ارکستر سمفونیک تهران علی‌رغم عنصر جوانی؛ می‌تواند زمینه معرفی موسیقی ایران را در دنیا فراهم کند.

وی در ادامه به تفاوت اجرای ارکستر سمفونیک تهران در بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی من معرفی آهنگسازان معاصر ایرانی در اجرا‌های مختلف به جهان بوده است و درست به دلیل همین علاقه امسال آثاری از آهنگسازان معاصر ایرانی را در برنامه خود داریم تا در طول دو شب، اجرایی متفاوت و روایتی تازه از آهنگسازان معاصر را توسط گروه ارکستر سمفونیک تهران داشته باشیم.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در پایان به قطعاتی که در بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر اجرا می‌شود اشاره کرد و گفت: قطعه «ای شهیدان خدایی» ساخته هوشنگ کامکار، «حماسه خرمشهر» اثری از مجید انتظامی، «سوئیت شرقی» کاری از محمد سریر و قطعه «فیه ما فی» از ساخته‌های خودم را اجرا می‌کنیم.

کد خبر 12010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز