شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۱
۰ نفر

آیت‌الله مجتبی تهرانی: رُوِیَ عَن رَسولِ‌الله صلّی‌الله عَلیه وَ آلِه و سَلَّم قال: مَنْ حَبَسَ عَنْ أخِیهِ الْمُسْلِمِ شَیْئاً مِنْ حَقِّهِ حَرَّمَ‌الله عَلَیْهِ بَرَکَه الرِّزْقِ إِلَّا أنْ یَتُوبَ(1).

ترجمه: هرکس چیزی از حق برادر مسلمانش را نگه دارد و به او ندهد، خداوند برکت روزی را بر او حرام می‌سازد مگر آنکه توبه کند.

شرح حدیث: چون در 2جلسه گذشته روایاتی را در ارتباط با رزق و روزی مطرح کردم، به ذهنم آمد مسئله‌ای را که ما غالباً اشتباه می‌کنیم مطرح کنم و آن اینکه از خدا طلب گشایشِ روزی کردن هیچ مشکلی ندارد.

دستور هم آمده از خدا بخواهید. تو حرص نورز! روزی دست اوست. از او بخواهی مشکلی نیست. ‌اما بدان! نفسِ گشایش در رزق، برای تو سودی ندارد. تو خیال کردی حجمِ روزی بالا برود به نفع توست؟ نه! ما همیشه دنبال کمیت روزی هستیم.

آنچه به درد من و تو می‌خورد این است؛ 1- بیشتر شدن بهره‌وری از رزق. حالا خداوند گشایش کرد و حجمش را زیاد کرد و به تو داد. تو دنبال این باش که از این بهره بگیری، هم از نظر دنیایی‌ات هم آخرتی‌ات که مهم آخرتی است.

خیال نکنی حجمش بالا برود خیلی به سود تو است، نه! بیشتر استفاده کنی مهم است و این بیشتر استفاده کردن در دو بُعد است؛ هم دنیایی هم آخرتی که مهم آخرتی است نه اینکه همه‌اش را بریزی در هزینه دنیایی.

پی‌نوشت
(1) وسائل الشیعه، جلد 27،صفحه 325
(2) سوره مبارکه آل عمران، آیه 54

 

کد خبر 120021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز