چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سلسله انفجارهای تقریبا همزمان در بغداد منجر به کشته شدن بیش از 198 تن و زخمی شدن حداقل340 تن دیگر شد.

عراق

به گزارش ایسنا، به نقل از منابع خبری عربی، دهها انفجار در اماکن مختلف بغداد پایتخت عراق از جمله قهوه خانه‌ها، رستوران‌ها و بازارها و مجالس عزاداری رخ داد.

 منابع خبری تعداد انفجارها را بین 11 تا 20 اعلام کرده‌اند.

 نیروهای امنیتی عراق با بستن همه ورودی‌های بغداد از ورود و خروج خودروها برای کنترل خودروهایی که احتمال بمب گذاری شدن آن‌ها می‌رفت جلوگیری کردند.

 به گفته این منابع مناطق الراشدیه و ابوقریب در شمال و غرب بغداد شاهد انفجارهای پی در پی بود و هم‌چنین در منطقه الوزیریه در عظمیه در شمال بغداد انفجار دیگری رخ داد و یک خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی حسینیه الجوادیه در منطقه الکریعات در شمال بغداد منفجر شد که شماری کشته و زخمی از شهروندان به جای گذاشت.

 این در حالی است که شماری خمپاره نیز در منطقه الغزالیه در غرب بغداد سقوط کرد.

 یک منبع امنیتی اظهار داشت: این اظهارات تقریبا همزمان و در مناطق و محله‌های الیرموک‌، الحسینیه‌، الکاظمیه‌، الشعب، ‌العامل‌، اور‌، الجهاد‌، ابودشیر‌، السیدیه‌، الشعله‌، الامین و بغداد جدید به وقوع پیوستند.

 از سوی دیگر فرماندهی عملیات بغداد تاکید کرد:‌ 45 خودروی مظنون به بمب‌گذاری از جمله هشت خودرو بمب‌گذاری شده در منطقه الغزالیه و الحریه وجود دارد و خودروهای بمب‌گذاری شده‌ای در منطقه الشعله کشف و شناسایی شدند.

 از سوی دیگر شبکه سی.ان.ان عربی نیز اعلام کرد: انفجارهایی در محلیه الکاظمیه که بیشتر ساکنان آن را شیعیان تشکیل می‌دهند رخ داد و به گفته پلیس عراق این انفجارها ناشی از بمب‌های کاشته شده در کنار مسیرها و خیابان‌ها بوده و یا توسط خودروهای بمب گذاری شده رخ دادند.

 فرماندهی عملیات بغداد نیز تا اطلاع ثانوی در سراسر مناطق بغداد ممنوعیت آمد و شد اعمال کرد.

 روزنامه عراقی الصباح نیز نوشت:‌ نوری المالکی، نخست وزیر عراق تا ساعات پایانی شب گذشته از مناطق حادثه و زخمی شدگان در بیمارستان‌ها بازدید کرد و از گروه‌های سیاسی، ‌احزاب‌، شخصیت‌ها،علمای دین‌، عشایر، و سازمان‌های جامعه مدنی خواست با حفظ هوشیاری نسبت به برنامه‌ریزی‌های مشکوک که وحدت‌، حاکمیت و استقلال عراق را هدف قرار داده‌اند محتاط باشند.

 وی هم‌چنین از سوء استفاده سیاسی از خون و آلام افراد بی‌گناه هشدار داد و افزود: این امر یک گناه بزرگ است وبا منافع عالی کشور در تضاد است.

 المالکی اظهار داشت: دستورات و رهنمودهای قاطعی به نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی داده شده تا با قدرت و قاطعیت با قاتلان و مجرمان و کسانی که به دنبال برهم زدن امنیت کشور و ایجاد فتنه طائفه‌ای هستند برخورد شود.

 این روزنامه هم‌چنین اعلام کرد: تروریست‌ها 12 خودروی بمب گذاری شده و چهار بمب را در این حملات مورد استفاده قرار دادند که به کشته شدن 41 شهروند و زخمی شدن 360 تن منجر شد.

 منابع پزشکی عراق اعلام کردند:‌ این آمار اولیه است و با توجه به حجم این جنایت‌های تروریستی این آمار قابل استناد نیستند.

کد خبر 119880
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز