یکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

محمدرضا جمالی: نمایشگاه‌ مطبوعات بهانه خوبی است تا به جایگاه مطبوعات در کشور بپردازیم و ببینیم آیا آنطور که باید و شاید توانسته‌ایم در جهت رسیدن به یک روزنامه در تراز انقلاب اسلامی گام برداریم یا خیر؟

بیش از 160 سال است که از تأسیس نخستین روزنامه در کشور می‌گذرد و از آن تاریخ تا به امروز مطبوعات دارای فراز و نشیب‌های فراوانی بوده است؛ به‌طوری‌که در مقطعی کثرت و تعدد صداها و در مقطعی وحدت و تک‌صدایی بر فضای مطبوعاتی کشور حاکم شده است. آنچه مهم بوده این است که فضای مطبوعاتی در یک فراز و نشیب و پستی و بلندی به سر برده و از فضای متعادل و یکسان برخوردار نبوده است.

دلیل این نوسان‌های مطبوعاتی و پستی و بلندی‌ها در سپهر رسانه‌ای کشور چه بوده است؟ و چرا به‌‌رغم قدمت فعالیت رسانه‌‌ای و مطبوعاتی در خاورمیانه به لحاظ روزنامه های تاثیرگذار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و بین‌المللی نتوانسته‌ایم خود را نشان بدهیم؟

چرا نباید روزنامه های ما همانند برخی مطبوعات مهم منطقه از چند ستون ثابت با نویسندگان مطرح و موج‌ساز برخوردار باشند؟ و چرا مطبوعات برخی از کشورهای تازه‌تاسیس که تاریخ آنها با ما مشترک است و از ایران جدا شده‌اند نقش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارند اما مطبوعات ما دارای چنین نقشی نیستند و حداکثر کارکردی داخلی و محدود دارند؟

و دست آخر چرا باید عرصه تولید خبر و گزارش از مطبوعات به جانب خبرگزاری‌ها سیر کند و مطبوعات بولتن مکتوب خبرگزاری‌ها شوند؟همه این موارد نشانه این است که مطبوعات در ایران کارکرد سیاسی و به تعبیر دقیق‌تر کارکرد حزبی پیدا کرده‌اند.

در نبود احزاب جدی و گروه‌های سیاسی تاثیرگذار، مطبوعات به عنوان جایگزین احزاب و مکان باندهای قدرت و باشگاه‌های سیاسی قرار می‌گیرند و کارکرد واقعی خود که اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی و ارائه راهکارهای صحیح در پیچیدگی‌های زمانه است را از دست می‌دهند و به میدان صحنه‌گردانان سیاسی و معرکه‌گیران قدرت‌طلب و فرصت‌سوز تبدیل می‌شوند. در چنین وضعیتی است که مطبوعات به‌عنوان کانون‌های نزاع و درگیری تبدیل می‌شوند و از حقیقت خود تهی می‌گردند.

شاید شما هم بسیار دیده باشید که در آستانه انتخابات‌ها، مطبوعات‌ به فراوانی چون احزاب مجهول و خلق‌الساعه سربرمی‌آورند و تا فرصت انتخابات می‌درخشند و بعد از آن چراغ آنها افول می‌کند و به خاموشی می‌گراید. در چنین وضعیتی است که از مطبوعات تاثیرگذار خبری نیست و با تاسیس چندین مرکز آموزش عالی در حوزه تربیت روزنامه‌نگاران کارآزموده و تزریق یارانه‌های دولتی به جانب مطبوعات شاهد تعالی و اوج مطبوعات نیستیم.

به‌نظر می‌‌رسد وقت آن باشد که مطبوعات از زیر بار سیاست احزاب شانه خالی کنند و اسباب کسب قدرت سیاسی را به اهل آن بسپارند و خود طرح جدیدی برای تبلیغ و ترویج گفتمان متعالی انقلاب دراندازند؛ در انقلابی که ماهیت آن فرهنگی بود و انقلاب ما انقلاب کلمه نام گرفت مطبوعات به‌عنوان یکی از محورهای استوار آن باید نقش‌آفرینی کنند و به عنوان مشاورانی کارآگاه خطوط اصلی را به صاحب‌نظران اجرایی و تضمینی معرفی کنند.

در این صورت است که سیاست‌بازان،مطبوعات را به‌عنوان پایگاه دشمن برای مقابله با جریان اسلام ناب تبدیل نمی‌کنند و از این منظر حرف دشمنان ملت را تکرار نمی‌نمایند و در این صورت است که آزادی و دمکراسی بهانه‌ای برای تخریب و هدم بنیان‌های دینی و اعتقادی قرار نمی‌گیرد و مطبوعات از عناصر ناسره پاک می‌شوند و می‌توانیم امیدوار باشیم در مسیر انقلاب قدم برمی‌داریم تا به یک تراز قابل قبولی از مطبوعات در شأن ملت بزرگ ایران برسیم.

کد خبر 119607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز