همشهری آنلاین: معاون ترافیک شهردار تهران با اشاره به این که دیگر مشکل موتورسیکلت به بحران تبدیل شده است، گفت: قانون شکنی در حد اعلای خودش توسط موتورسواران انجام می‌شود و هیچکس در تهران از دست موتورسواران مصونیت ندارد.

تشکری معاون شهردار

مهندس سید جعفر تشکری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این خبر از تدوین طرحی برای ساماندهی مورتورسیکلت‌ها در شهر تهران خبر داد و گفت: طرحی در دست مطالعه داریم که پس از آماده شدن آن را به شورای اسلامی شهر تهران ارایه می‌کنیم اما یک نهاد مانند شورای شهر به تنهایی نمی‌توانند مساله را حل کنند.

 وی درباره ساماندهی موتورسیکلت‌ها در شهر تهران گفت: ظرفیت‌ها در هسته مرکزی شهر به گونه‌ای است که نمی‌تواند پاسخ‌ سفرهای مورد نیاز با خودرو شخصی را بدهد لذا طبیعی است که وقتی ظرفیت وجود ندارد باید اعمال محدودیت کنیم. در مورد خودروهای سواری، این محدودیت اعمال شده و هم‌اکنون فقط خودروهای دارای مجوز و خودروهای حمل و نقل عمومی می‌توانند وارد محدوده‌های ممنوعه شوند.

 وی افزود: اما در مورد موتورسیکلت‌سواران متاسفانه شاهد یک ناهنجاری هستیم؛ ناهنجاری که در حال حاضر دیگر مساله‌اش این نیست که آیا مجوز طرح ترافیک دارند یا خیر؟ ناهنجاریی مانند عبور از چراغ راهنمایی و رانندگی، گذرگاه عابر پیاده، سرعت، پیاده رو، حرکت خلاف جهت و موارد دیگر. عابر پیاده هیچ مصونیتی ندارد و حتی خودروهای سواری هم در مقابل موتورسیکلت‌ها مصونیت ندارند و آنها به هر شکلی در سطح شهر رانندگی می‌کنند.

 تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه باید با قاطعیت با موتورسواران متخلف برخورد شود، خاطرنشان کرد: این برخورد قاطع نیازمند تلاش ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی، قوه قضاییه و تدوین قوانین بسیار سخت‌گیرانه برای موتورسیکلت‌هاست، وقتی هیچ هنجاری رعایت نمی‌شود دیگر با انیمیشن و کلیپ و پوستر نمی‌توان موتورسیکلت‌سوار را متقاعد کرد که در پیاده‌رو نرود، چراغ قرمز را رد نکند و خلاف جهت حرکت نکند.

 معاون ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه متاسفانه اکثر موتورسواران اینگونه هستند، اظهار کرد: البته حتما افرادی هم قوانین را رعایت می‌کنند و احترام به قانون می‌گذارند ولی آنقدر تعداد آنها در طیف موتور سیکلت سواران کم است که واقعا دیده نمی‌شوند.

 وی با بیان بیان اینکه هم‌اکنون فاقد قوانین سخت‌گیرانه و تاثیرگذار برای برخورد با موتورسیکلت‌سواران هستیم، گفت: بنابراین به نظر می‌رسد که هم نیاز به قوانین سخت‌گیرانه داریم و هم نیاز به انرژی ویژه پلیس؛ حتی به اعتقاد من برای برخورد با این متخلفان شاید فقط پلیس راهنمایی و رانندگی نتواند کار را اجرا کند لذا حتما باید نیروی انتظامی هم در کنار پلیس با یک شدت عمل بیشتری با آنها برخورد کنند چراکه بارها و بارها مشاهده شده که برخی از موتورسواران حتی به ماموران راهنمایی و رانندگی هم تعرض می‌کنند!

 تشکری هاشمی با بیان اینکه قانون شکنی در حد اعلای خودش توسط موتورسواران انجام می‌شود، گفت: گاهی اوقات یک موتورسیکلت به اندازه یک وانت بار می‌زند و انواع مسافر را چندترکه سوار می‌کند و هیچ هنجاری وجود ندارد؛ لذا به نظر می‌رسد باید یکبار با قاطعیت قانون را اجرا و با متخلفان برخورد کرد به گونه‌ای که برای موتورسیکلت سوار واقعا این سخت گیری‌ها بازدارنده باشد البته پیش از آن باید بررسی کنیم که این بازدارندگی‌ چه چیزی را می‌طلبد، باید نهادهای مسوول نظیر قوه قضاییه، پلیس و شهرداری بنشینند و چاره‌جویی کنند. به نظر من امروز دیگر نباید بگوییم مشکل موتورسیکلت سواران باید بگوییم بحران موتورسیکلت‌سواران!

 وی با تاکید بر اینکه یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند مشکل موتورسیکلت‌سواران در شهر تهران را حل کند، افزود: باید همه دستگاه‌های ذیربط با همکاری هم فکری برای این ناهنجاری اجتماعی کنند، شورای تامین استان باید جلسات متعددی بگذارد و راجع به این ناهنجاری‌ جدی تصمیم‌گیری شود.

 معاون ترافیک شهردار تهران خاطرنشان کرد: ضمن اینکه پیش‌بینی می‌کنیم با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها این اوضاع بدتر می‌شود به سبب اینکه سوخت گران می‌شود، سهمیه‌ها از بین می‌رود و موتورسیکلتی که با روزی هزار تومان به فروش می‌رسد ممکن است بتواند به عنوان یک وسیله جایگزین برای افرادی باشد که نمی‌توانند با خودروی خود به دلیل افزایش نرخ سوخت در شهر تردد کنند.

 تشکری هاشمی در پایان درباره در نظر گرفتن محدودیت طرح ترافیک برای موتورها گفت: وقتی نمی‌توانیم به یک موتور سیکلت سوار بگوییم پشت گذرگاه عابر پیاده بایست، در پیاده رو تردد نکن، خلاف جهت در اتوبان با سرعت مرگ‌آور و بدون کلاه ایمنی حرکت نکند کاری که اگر کسی حداقل عقلانیت را داشته باشد انجام نمی‌دهد و وقتی بیش از نیمی از کشته‌ها و مجروحین شهر ما موتورسیکلت‌سواران هستند صحبت راجع به محدودیت طرح ترافیک برای موتورسواران اشتباه است.

کد خبر 119582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز