همشهری آنلاین: مرکز سلامت محیط و کار اعلام کرد: از عوارض شایع و مشکل‌آفرین کم تحرکی و پشت‌میز نشینی، اضافه وزن و چاقی است چرا که افراد کم تحرک، کالری مصرفی خود را نمی‌سوزانند و فعالیتی برای سوختن انرژی ندارند.

sport


چاقی و اضافه وزن‌ هر روز زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها است که دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های عروق کرونر، سکته مغزی، توقف نفس و سرطان از عوارض مهم این دو عامل به شمار می‌رود.
به گزارش ایسنا و بنا بر اعلام مرکز سلامت محیط و کار، چاقی از عوامل ایجاد دیابت به ویژه دیابت نوع دو است چرا که با افزایش چربی بدن، مقاومت بدن بر اثر هورمون انسولین افزایش یافته و این امر در و کنترل قند خون توسط هورمون انسولین اختلال ایجاد می‌کند.
افراد دچار اضافه وزن نسبت به افراد طبیعی دو برابر بیشتر احتمال ابتلا به دیابت را دارند و این میزان در افراد دچار چاقی شدید به بیش از 50 برابر می‌رسد که این بیماری خود زمینه‌ساز مرگ زودرس، بیماری‌های قلبی و کلیوی، سکته مغزی و کوری است.
این گزارش اضافه می‌کند: اضافه وزن و چاقی از طریق مکانیسم‌های متعدد از جمله تأثیر بر سیستم گردش خون و هورمونی بدن باعث افزایش فشارخون می‌شوند که یکی از شایعترین عوارض چاقی محسوب می‌شود. همچنین پرفشاری خون نیز مانند دیابت عامل زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی، کلیوی و غیره است.
مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کاهش سطح کلسترول خوب خون و افزایش سطح کلسترول بد خون را از عوارض اضافه وزن و چاقی دانست و گفت: با رسوب کلسترول بد خون در دیواره عروق خونی، خطر ایجاد تصلب شرائین و بیماری قلبی و سکته مغزی بوجود می‌آید.
سکته مغزی از دیگر عوارض چاقی با ایجاد رسوب چربی در جدار سرخرگ‌های مغزی و تنگ شدن عروق مغزی و در نتیجه کاهش خونرسانی به بخشی از مغز است که منجر به کمبود اکسیژن در منطقه‌ای از مغز و سکته مغزی می‌شود.
به گفته این مرکز، چاقی یکی از قابل پیشگیری‌ترین عوامل ایجاد کننده سرطان است و افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به انواع سرطان هستند. سرطان پستان، رحم، تخمدان و کیسه صفرا در زنان چاق بیشتر دیده می‌شود و نیز چاقی سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های کولون، رکتوم و پروستات در مردان می‌شود.
از دیگر عوارض و مشکلات ناشی از کم تحرکی و پشت‌میزنشینی به غیر از چاقی و اضافه وزن، ضعف عضلاتی ناحیه سرینی، شکم و پشت و در نتیجه افزایش ابتلا به کمردردهای غیراختصاصی و نیز دردهای مزمن گردن و شانه است.
همچنین کم تحرکی و نشستن طولانی مدت در محیط‌های اداری یک عامل شروع ایجاد هموروئید (بواسیر) است و نیز افراد کم تحرک بیشتر مستعد اختلالات گوارشی همچون یبوست و اختلالات ادراری - تناسلی همچون سنگ کلیه هستند.
این مرکز توصیه می‌کند با گنجاندن ورزش در برنامه روزانه، رعایت رژیم غذایی و اصول تغذیه صحیح و رعایت اصول ارگونومیک در استفاده از ابزار کار می‌توان از عوارض کم تحرکی و پشت میزنشینی در کارمندان کاست.

 

کد خبر 119575

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز