همشهری آنلاین: سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در مورد اختصاص بودجه‌های میلیاردی توسط غرب و قدرت‌های بزرگ برای توسعه زرادخانه‌های هسته‌ای، وتناقض این رفتار با شعار‌های آنان هشدار داد.

khazaee

به گزارش ایلنا، محمد خزاعی در کمیته خلع سلاح مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که وجود هزاران کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های کشورهای هسته‌ای مایه تداوم سایه وحشت بر سر بشریت است.

کمیته خلع سلاح مجمع عمومی سازمان ملل در نشست روز جمعه خود موافقتنامه امضا شده بین آمریکا و روسیه در مورد کاهش سلاح‌های هسته‌ای خود (موسوم به استارت جدید) را مورد بررسی قرار داد.

با توجه به انتقادات مطرح شده نسبت به موافقتنامه مذکور از سوی کشورهای غیرهسته‌ای بویژه اعضای جنبش عدم تعهد، به پیشگامی و پیشنهاد نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، کشورهای عضو عدم تعهد با تهیه بیانیه محکمی، نظرات انتقاداتی خود را نسبت به این موافقتنامه مطرح کردند.

در این بیانیه که نخستین موضع‌گیری مشترک کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نسبت به موافقتنامه مذکور بشمار می‌رود و متن آن هنگام بررسی این موضوع توسط نماینده جنبش عدم تعهد قرائت شد، اقدامات مندرج در موافقتنامه استارت جدید ناکافی دانسته شده و بر ضرورت پایبندی آمریکا و روسیه بر تعهدات خویش تحت معاهده عدم اشاعه هسته‌ای مبنی بر انهدام تمامی سلاح‌های هسته‌ای شان تأکید شده است.

جنبش عدم تعهد به پیشنهاد نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد همچنین در این بیانیه اعلام کرد: کاهش سلاح‌های هسته‌ای نمی‌تواند جایگزین امحای آنها گردد چرا که تنها راه حفظ بشریت در برابر خطر تهدید سلاح‌های هسته‌ای امحای کامل تمامی آنها است.

بیانیه همچنین از روسیه و آمریکا می‌خواهد که اصل شفافیت را در اقدامات خود مدنظر قرار داده و با فراهم آوردن امکان راستی آزمائی بین المللی فعالیت‌هایشان در این زمینه، تضمین کنند که سلاح‌های هسته‌ای برچیده شده و وسایل پرتاب آنها منهدم شده و به هیچ وجه قابل استفاده نخواهند بود.

در این بیانیه کشورهای عضو جنبش همچنین نگرانی عمیق خود را از سیاست‌های راهبردی دولت‌های هسته‌ای، از جمله دکترین راهبردی ناتو که استفاده از سلاح هسته‌ای را توجیه می‌کند، ابراز داشتند.

خزاعی در این نشست ضمن یادآوری واقعه بمباران هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا، اظهار داشت: وجود هزاران کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های کشورهای هسته‌ای همچنان سایه وحشت را بر سر بشریت نگاه داشته است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: برنامه توسعه و مدرن‌سازی سلاح‌های هسته‌ای با هدف افزایش طول عمر کلاهک‌های هسته‌ای توسط یکی از طرفین این قرارداد یعنی آمریکا که بودجه‌ای بالغ بر یکصد میلیارد دلار به آن اختصاص داده، با شعار اعلامی آن کشور مبنی بر جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای در تناقض است.

 

کد خبر 119474
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز