چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

سارا طالبی‌زاده: درحالی که معاون وزیر بازرگانی از عدم‌اختیار در افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر می‌دهد و با این جمله که «اختیار قیمت‌گذاری بلیت هواپیما بر‌عهده شورای‌عالی هواپیمایی است و ما در این زمینه هیچ‌گونه قیمت‌گذاری نکرده‌ایم

فرودگاه - مسافران

 اما کارشناسان ما در حال بررسی مستندات شورای هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هستند» توپ را در زمین سازمان هواپیمایی می‌اندازد، به‌نظر می‌رسد آنچه در این افزایش 30درصدی بیش از پیش دچار ضرر و زیان می‌شود، صنعت توریسم ایران است که به گفته فعالان گردشگری، این روند افزایشی سبب فراموشی آن خواهد شد!افزایش 30درصدی بهای سفر هوایی به همراه رشد 8 تا 10درصدی قیمت بلیت قطار، این دغدغه را برای فعالان حوزه گردشگری  اما کارشناسان ما در حال بررسی مستندات شورای هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هستند» توپ را در زمین سازمان هواپیمایی می‌اندازد، به‌نظر می‌رسد آنچه در این افزایش 30درصدی بیش از پیش دچار ضرر و زیان می‌شود، صنعت توریسم ایران است که به گفته فعالان گردشگری، این روند افزایشی سبب فراموشی آن خواهد شد!پدید آورده که این افزایش در فصل غیرپیک سفر، اثراتی منفی بر صنعت گردشگری خواهد گذاشت.

رضا خادم‌الرضا در مورد این افزایش معتقد است که افزایش ناگهانی قیمت بلیت، مشکلاتی را در تورهای داخلی ایجاد خواهد کرد.
این عضو جامعه‌ تورگردانان ایران با بیان اینکه این افزایش قیمت شاید در تعداد مسافران بلیتی(انفرادی) تأثیری نداشته باشد اما تورها را با مشکل مواجه می‌کند، اظهار می‌دارد: در هر صورت لازم است افزایش قیمت بلیت هواپیما براساس تورم سالانه‌ باشد‌ تا شرکت‌های هواپیمایی از عهده‌ هزینه‌های جاری خود برآیند.

اما یک فعال طبیعت‌گردی نیز با لفظ «وحشتناک» به استقبال این افزایش می‌رود.
فخر‌السادات غنی با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت‌ هواپیما، نرخ تورها را 100درصد افزایش می‌دهد، یادآور می‌شود: در همین گام اول، هزینه غذا در تورها 60درصد اضافه شده و اگر 30درصد هم به نرخ حمل‌ونقل افزوده شود، با این اوصاف دیگر کسی با تور سفر نمی‌کند!

یکی دیگر از کارشناسان گردشگری نیز در گفت‌وگو با همشهری درباره این افزایش، این‌گونه نظر می‌دهد: ما می‌خواهیم نرخ‌هایمان را به نرخ‌های دنیا نزدیک کنیم درصورتی که درآمدهای ما حتی به اندازه درآمدهای منطقه هم نیست!
هوشنگ غفارپور می‌افزاید: امروز نرخ بلیت یکسره تهران- مشهد 66هزار و 100تومان است که با نرخ این روزهای دلار، با رقم 61 دلار همخوانی دارد، در حقیقت این نرخ یک نرخ جهانی است (میانگین هر ساعت پرواز بین 70-60دلار است).

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأثیر این افزایش بر تعداد گردشگران نیز اظهار می‌دارد: متأسفانه باید به این نکته توجه داشت که حجم مبادلات توریستی در ایران قابل‌توجه نیست اما قطعا بی‌تأثیر هم نخواهد بود.

طبق آمار معاونت برنامه ریزی سازمان هواپیمایی کشوری در سال گذشته، 37میلیون اعزام و پذیرش مسافر انجام شده اما آنچه در این افزایش مدنظر قرار نگرفته، آن است که در پروازهای داخلی، بنزین به ریال و با نرخ ارزان مورد استفاده قرار می‌گیرد و هزینه‌های جانبی پروازهای خارجی را ندارد.

غفارپور تصریح می‌کند: این افزایش می‌توانست به میزان 15درصد و از پروازهای خارجی آغاز شود زیرا هزینه‌های برون مرزی شرکت‌های هواپیمایی بیش از داخلی است.

قرار بود زمینه رقابت فراهم شود

اما برخلاف عقیده این فعالان صنعت گردشگری کشور، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران معتقد است که این افزایش تغییری در روند تورهای داخلی ایجاد نخواهد کرد.

ناصر گلدوست در گفت‌وگو با میراث خبر این‌گونه اظهار می‌دارد: این افزایش، تأثیر چندانی بر گردشگری داخلی ندارد زیرا به جز یک سری تورهای خاص- که آن هم مسافر خود را دارد- تورهای داخلی عمدتا با اتوبوس برگزار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: افزایش 30درصدی دردی را دوا نمی‌کند زیرا مربوط به حذف یارانه‌ها می‌شود و به نفع دولت است. در این میان تنها منبع پرداخت تغییر می‌کند و به جای دولت، مردم هزینه را پرداخت می‌کنند.

حرف ما این بوده که قیمت بلیت هواپیما آزاد باشد؛ یعنی اجازه بدهند که شرکت‌های هواپیمایی براساس داشته‌ها و نداشته‌ها، هزینه و درآمد، قیمت بدهند که به این ترتیب زمینه رقابت مهیا شود.

البته همسو با نظر دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، یک کارشناس گردشگری نیز بر این باور است که افزایش قیمت بلیت هواپیما اثری در سفرهای داخلی ندارد و این افزایش نرخ، نوع خدمات و هواپیما را تغییر نمی‌دهد!

امیر حسین اخلاقی پور در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌دارد: افزایش قیمت بلیت‌ هواپیما کاملا طبیعی است اما باید انتظارهایی را در بخش خدمات هوایی تأمین کرد و به عبارتی باید استاندارد سفر را در نظر گرفت.

وی اضافه می‌کند: در تمام دنیا، مسافران هواپیما خاص هستند و این امکان برایشان فراهم است تا خط هوایی موردنظرشان را انتخاب کنند. باید به این نکته توجه کرد که در مقابل افزایش نرخ‌ها، خدمات هم باید ارتقا یابد تا استانداردها را بتوان حفظ کرد.
این کارشناس گردشگری همچنین با تأکید بر اینکه افزایش 30درصدی قیمت بلیت هواپیماها اثری در گردشگران خروجی ندارد، اظهار می‌دارد: تا پیش از افزایش قیمت‌ها نیز تعداد مسافران خروجی بیش از ورودی یا داخلی بود که قطعا این امر به قیمت بلیت مربوط نمی‌شود.

در صنعت گردشگری، حمل‌ونقل یکی از زیرساخت‌ها محسوب می‌شود اما وقتی خدمات گردشگری در کشور مناسب نیست و هزینه سفرهای داخلی در مقایسه با سفر به امارات، ارمنستان و ترکیه بالاست، مردم سفر خارج از کشور را ترجیح می‌دهند.

آژانس‌های خارجی از قیمت‌ تورهای ایران استقبال نمی‌کنند

نظر یک عضو جامعه‌ تورگردانان ایران نیز درباره افزایش قیمت بلیت‌ پروازها قابل تأمل است. حسین احمدی با اشاره به این موضوع که این نخستین افزایش قیمت پیش از حذف یارانه‌هاست و ما باید منتظر افزایش نرخ در بخش‌های دیگر هم باشیم، خاطرنشان می‌کند: با توجه به تورم موجود، دیگر از بخش ورود گردشگران خارجی نباید انتظار معجزه داشت.وی با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت هواپیما درصورت ارتقای خدمات شرکت‌های هواپیمایی، مشکل خاصی نیست، ادامه می‌دهد: در هر صورت، این اتفاق تأثیر خود را بر نرخ تورهای گردشگری می‌گذارد. پیش از این، ما انتظار افزایش قیمت‌ها را از 30 تا 40درصد داشتیم. برای همین، بسته‌ تورهای 2011میلادی را با در نظر گرفتن این قیمت‌ها به آژانس‌های خارجی اعلام کردیم که متأسفانه تا کنون هیچ‌یک استقبال نکرده‌اند.

این تورگردان اضافه می‌کند: تورهای ورودی با دو موضوع امنیت روانی و قیمت مواجهند و با این شرایط، بعید می‌دانم سال آینده بتوانیم تور به ایران بیاوریم، چون برای بسیاری از آژانس‌های خارجی در بحران جهانی اقتصاد، این افزایش نرخ قابل‌قبول نیست

کد خبر 119277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز