کریم اعظمی: ورزشگاه ملی شهر توکیو روز شنبه 13نوامبر2010 (22آبان 1389) میزبان دیدار نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود.

فوتبال

این دیدار برخلاف فینال‌های چند سال اخیر برای فوتبال‌دوستان ایرانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که ذوب‌آهن، نماینده شایسته ایران در فینال مقابل سئونگنام تیم مطرح فوتبال کره قرار خواهد گرفت.

ذوب آهن در شرایطی برای نخستین بار حضور در فینال لیگ قهرمانان را تجربه می‌کند که در این مسابقات هیچ‌یک از تیم‌های ایرانی سابقه قهرمانی ندارند و قهرمانی نماینده‌های ایران به زمانی مربوط می‌شود که این دیدارها تحت عنوان جام باشگاه‌های آسیا برگزار می‌شد.

تا سال2001 مسابقات باشگاهی در قاره آسیا تحت عنوان جام باشگاه‌ها و جام در جام آسیا برگزار می‌شد اما کمیته برگزاری مسابقات باشگاهی در این قاره، پس از پایان مسابقات در سال2001-2000 تصمیم گرفت همانند رقابت‌های اروپایی با ادغام این دو جام، بازی‌ها را در قالب لیگ قهرمانان آسیا برگزار کند.

ذوبی‌ها امیدوارند طلسم قهرمان نشدن باشگاه‌های ایرانی را که 18سال از آن می‌گذرد بشکنند، چرا که آخرین بار پاس تهران در سال1992 قهرمان آسیا شد. در هشتمین دوره این مسابقات که فینال آن برگزار خواهد شد، سپاهان از گروه خودش صعود نکرد، مس در مرحله حذفی از ذوب آهن شکست خورد و استقلال هم بعد از صعود از گروهش به‌ الشباب عربستان باخت ولی ذوب‌آهن تا فینال پیش آمد. در این مطلب عملکرد تیم‌های ایرانی در دوره‌های قبلی لیگ قهرمانان آسیا مورد بررسی قرار گرفته است.

ناکامی سرخابی‌ها

پرسپولیس و استقلال نمایندگان ایران در نخستین دوره لیگ قهرمانان بودند. دیدارهای گروه پرسپولیس در تاشکند و با حضور 4تیم پرسپولیس، پاختاکور ازبکستان، الطلبه عراق و نیسا برگزار شد.

سرخپوشان ابتدا الطلبه عراق را شکست دادند اما باخت یک بر صفر برابر پاختاکور امیدهای این تیم برای صعود به مرحله بعد را کمرنگ کرد. حتی پیروزی4 بر یک برابر نیسا باعث راهیابی سرخپوشان به مرحله نیمه نهایی نشد تا این تیم از گردونه مسابقات کنار رود.

استقلال هم که قهرمان جام حذفی ایران شده بود از مرحله سوم در این مسابقات شرکت کرد و بعد از شکست دادن الفیصلی اردن و نفتچی ازبکستان جواز حضور در مرحله گروهی را به‌دست آورد. در این مرحله استقلال در گروه دوم با تیم‌های العین امارات، السد قطر و الهلال عربستان هم‌گروه شد که مسابقات در امارات برگزار شد.

استقلال در نخستین بازی مقابل السد قطر با نتیجه 2 بر یک پیروز شد ولی در بازی بعد با نتیجه3بر2 به الهلال عربستان باخت و بازی آخر را هم با 3گل به العین واگذار کرد تا حذف شود.

حذف سپاهان و ذوب آهن

سپاهان و ذوب‌آهن در فصل دوم، نمایندگان ایران در دومین دوره لیگ قهرمانان بودند. ذوب‌آهن با پاختاکور، قطر اسپورت و ریفای بحرین هم‌گروه بود(ریفا بعدا کناره‌گیری کرد) و سپاهان هم با الاتحاد عربستان، العربی کویت و نفتچی ازبکستان. تیم کربکندی این مسابقات را با پیروزی یک بر صفر مقابل قطر اسپورت آغاز کرد.

این تیم اصفهانی در دومین مسابقه خود مقابل قطر اسپورت به تساوی 3-3 دست یافت. ورزشگاه الریان قطر میزبان سومین مسابقه ذوب‌آهن بود که در نهایت بدون رد و بدل شدن گل این دیدار به پایان رسید تا تکلیف تیم صعود‌کننده از این گروه به بازی آخر کشیده شود.

ذوب آهن برای صعود در ورزشگاه پاختاکور فقط به یک تساوی نیاز داشت اما بار دیگر ارائه یک بازی پر انتقاد از این تیم اصفهانی باعث شد جواز صعود به مرحله بعد به پاختاکور تقدیم شود.

اما سپاهان با فرهاد کاظمی با پیروزی 4بر صفر در گام اول برابر نفتچی نشان داد برنامه گسترده‌ای جهت موفقیت در این جام دارد. در دومین دیدار تساوی در خانه العربی کویت نتیجه قابل قبولی برای این تیم به حساب می‌آمد و پیروزی 3بر2 برابر الاتحاد همه را امیدوار کرد که سپاهان قطعا به مرحله بعد صعود می‌کند.

سپاهان اما در چهارمین بازی در جده با نتیجه غیرمنتظره 4 بر صفر شکست خورد تا الاتحاد شانس اول صعود به مرحله بعد نامیده شود. 2پیروزی پی‌درپی برابر نفتچی و العربی هم نتوانست باعث صعود سپاهان به مرحله بعد شود زیرا الاتحاد به خاطر تفاضل گل بالاتر و همچنین کسب نتیجه بهتر در 2دیدار رفت و برگشت به مرحله یک‌چهارم نهایی این مسابقات صعود کرد.

شب تلخ پاس مقابل العین

پاس و سپاهان، نمایندگان ایران در سومین دوره لیگ قهرمانان بودند. شاگردان مصطفی دنیزلی در مرحله گروهی با الریان قطر، السالمیه کویت و پلیس عراق هم‌گروه بودند و در نهایت به‌عنوان تیم اول صعود کردند. پاس در مرحله یک چهارم نهایی حریف العین امارات شد که در بازی رفت در امارات به تساوی با ارزش یک - یک دست یافت.

در بازی برگشت و درحالی که پاس با نتیجه 3بر یک از حریف پیش افتاده بود، با 2 اشتباه جبران‌ناپذیر خط دفاع و دروازه‌بان خود در نهایت مقابل این تیم اماراتی به تساوی 3-3 رضایت داد تا العین در مجموع 2دیدار رفت و برگشت و به خاطر گل زده در خانه حریف راهی مرحله بعد شود. سپاهان هم در گروه بسیار سختی قرار داشت و صعود از گروهی که در آن الشباب عربستان، العین امارات و الوحده سوریه قرار داشت سخت بود. در بازی آخرسپاهان در امارات با نتیجه 3بر2 مغلوب العین شد تا در یک قدمی صعود، تنها حسرت صعود را به دل داشته باشد.

ناکامی تازه واردها

فولاد خوزستان و صباباتری تهران در چهارمین دوره برای نخستین بار نمایندگان ایران در مسابقات آسیایی بودند. فولاد در گروه اول با تیم‌های القادسیه کویت، پاختاکور ازبکستان و الاتحاد سوریه هم‌گروه بود و صباباتری دیگر نماینده ایران در گروه سوم با تیم‌های الوحده امارات، الکرامه سوریه و الغرافه قطر هم‌گروه شد.

فولاد در نخستین بازی با 6 گل القادسیه کویت را شکست داد، در دومین بازی برابر الاتحاد سوریه با تساوی متوقف شد و در تاشکند با 2گل مغلوب پاختاکور ازبکستان شد. این تیم در خانه باز هم به پاختاکور باخت و شکست 2بر صفر مقابل القادسیه، باعث حذف فولاد از گردونه مسابقات شد.

صباباتری دیگر نماینده ایران در نخستین مسابقه خود در قطر، الغرافه را شکست داد ولی در تهران مغلوب الکرامه سوریه شد. تساوی مقابل الوحده شانس این تیم را برای صعود از این گروه کاهش داد اما پیروزی 4 بر یک مقابل الغرافه این تیم را به صدر جدول این گروه رساند. صباباتری مثل سایر باشگاه‌های ایرانی که در بازی آخر شانس خود را برای صعود به مرحله بعد از دست داده بودند، با شکست یک بر صفر برابر الکرامه سوریه وداع زودهنگامی با این مسابقات داشت.

نایب قهرمانی با بوناچیچ

سپاهان تنها نماینده ایران در پنجمین دوره مسابقات آسیایی بود. این تیم اصفهانی با مربیگری بوناچیچ در مرحله گروهی بالاتر از الاتحاد سوریه، العین امارات و الشباب عربستان قرار گرفت و به‌عنوان تیم اول صعود کرد.

سپاهان در مرحله یک چهارم نهایی مقابل کاوازاکی فرونتال ژاپن قرار گرفت که در 2 بازی رفت و برگشت دو تیم به نتایج مساوی بدون گل دست یافتند اما سپاهان در ضربات پنالتی و در کشور ژاپن موفق شد با نتیجه 5 بر4 میزبان خود را شکست داده تا راهی مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا شود.

در این مرحله سپاهان به دیدار الوحده امارات رفت و در دیدار رفت با نتیجه 3بر یک از سد الوحده گذشت. تساوی بدون گل 2تیم در بازی برگشت باعث شد سپاهان راهی دیدار نهایی این جام شود تا به مصاف اوراواردز ژاپن برود.

فوتبال ایران فاصله‌ای برای کسب نخستین جام در لیگ قهرمانان آسیا نداشت ولی سپاهان میزبان مسابقه رفت بود که در اصفهان و در کمال شایستگی برابر این تیم به تساوی یک بر یک رضایت داد. در بازی برگشت و در جهنم سایتاما، سپاهان با نتیجه 2بر صفر مغلوب میزبان خود شد تا از فتح جام پنجم لیگ قهرمانان آسیا در آخرین گام بازماند.

ناکامی در دوره ششم و هفتم

سایپا و سپاهان در ششمین دوره لیگ قهرمانان آسیا نمایندگان ایران بودند. سپاهان با تیم‌های الاتحاد عربستان، کوروفچی ازبکستان و الاتحاد سوریه هم‌گروه بود ولی نایب‌قهرمان دوره قبل حتی از گروه خود صعود نکرد و در همان مرحله حذف شد.
سایپا هم در گروه الوصل امارات، الکویت کویت و نیروی هوایی عراق قرار گرفت و با هدایت علی دایی توانست از این مرحله صعود کند. در مرحله دوم با توجه به حضور علی دایی در رأس کادر فنی تیم ملی، لیتبارسکی آلمانی هدایت سایپا را برعهده گرفت؛ تیمی که طبق قرعه کشی مرحله حذفی این رقابت‌ها می‌بایست برابر کوروفچی ازبکستان- تیمی که با حذف سپاهان راهی این مرحله شده بود- قرار می‌گرفت.

کوروفچی در ورزشگاه آزادی برابر میزبان خود به نتیجه مساوی 2-2 دست یافت و سایپایی‌ها با هدف جبران این نتیجه به ازبکستان سفر کردند اما شکست 5 بر یک در آن دیدار که سنگین‌ترین باخت تیم‌های ایرانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بود، وداع تلخی با این بازی‌ها داشت. در دوره هفتم هم 4تیم استقلال، پرسپولیس، صبا و سپاهان نماینده‌گان ایران بودند.
در این دوره سپاهان، استقلال و صبا در مرحله گروهی حذف شدند و پرسپولیس هم پس از صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی توسط بنیادکار حذف شد تا ناکامی تیم‌های ایرانی در این دوره کامل شود.

کد خبر 119276

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز