دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: یکی از بخش‌های اصلی و کانونی در نمایشگاه جیتکس2010 بخش امنیت و حفاظت بود.

دوبی - نمایشگاه جیتکس

شرکت‌های امنیت رایانه‌ای بزرگ و مطرح در دنیا نظیر مکافی، سیمانتک، گیت پروتکت، کسپراسکای و ‌ای ست نود32 جدید‌ترین محصولات و دستاوردهای امنیتی خود را به نمایش گذاشته بودند.

 نمایشگاه جیتکس تحت عنوان هفته فناوری از یکشنبه 25 تا 29مهرماه در دوبی برگزار شد. طبق پیش‌بینی‌ها با توجه به افزایش روزافزون تهدیدات آنلاین میزان هزینه‌های جهانی تخصیص یافته به بخش امنیتی فناوری اطلاعات به 60میلیارد دلار خواهد رسید و طی 3سال آینده تنها در منطقه خاورمیانه میزان بودجه‌ریزی در بخش امنیت فناوری اطلاعات با 12‌درصد رشد همراه خواهد بود و دولت‌ها و مؤسسات مالی تلاش زیادی در استفاده از نرم‌افزارها و دیگر تمهیدات امنیتی به کار خواهند گرفت.افزایش دامنه جرایم سایبری در دنیا باعث شده است تا کشورها و شرکت‌های مختلف به فکر استفاده از راهکارهای جدید برای کنترل امنیت خود بیفتند. دستیابی غیرمجاز به حساب‌های بانکی شرکت‌های کوچک یکی از جرایم سایبری روزمره در دنیا است که حجم کلاهبرداری اینترنتی در این زمینه به 5میلیارد دلار در سال می‌رسد.

2هزار خدمت الکترونیک از سوی دولت دوبی

سالن دولت الکترونیک دوبی یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های موجود در نمایشگاه جیتکس به شمار می‌رفت که در آن حدود 2هزار خدمت الکترونیک عرضه شده بود. این خدمات الکترونیک از سوی 28 دستگاه دولتی دوبی به شهروندان ارائه می‌شود. این سالن هر ساله در جیتکس فعال است اما مساحت سالن امسال به بیش از 3 برابر افزایش یافته بود. مساحت سالن دولت الکترونیک دوبی به بیش از 2800متر افزایش یافته بود درحالی‌که این مساحت در سال2009 حدود 800 متر بود. خدمات پلیس الکترونیک، خدمات گذرنامه و توریسم به‌صورت الکترونیک، خدمات مرتبط با زمین و ساختمان، خدمات حمل‌ونقل و گمرک و خدمات بهداشتی از جمله خدمات الکترونیکی بودند که در این سالن عرضه شده بود.

نمایشگاه جیتکس از 1980 تا 2010

در کتاب رسمی نمایشگاه، به سابقه این نمایشگاه اشاره شده بود، بر این اساس جیتکس در سال1980 تنها با 46 شرکت برگزار شد که فقط 3 هزار بازدید‌کننده داشت و مساحت نمایشگاه نیز 820متر مربع بود در این سال نخستین نسل رایانه‌های مکینتاش عربی به نمایش گذاشته شده بود، اما در سال1990 این نمایشگاه 70هزار بازدید‌کننده داشت و در آن، ‌ای‌بی‌ام‌پی‌اس یک را به نمایش گذاشت که ظرف 5دقیقه نصب می‌شد. اکنون پس از 30سال ابعاد این نمایشگاه 93 برابر، تعداد شرکت‌های حضور یافته 76برابر و تعداد بازدید کننده‌ها 44 برابر نسبت به 30سال قبل افزایش یافته است. در حال حاضر جیتکس 2010 بیش از 133هزار متخصص صنعت ICT از 135 کشور جهان را به هم ارتباط داده و یکی از بزرگ‌ترین و پرقدرت‌ترین رویدادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر است.

پلت‌فرم شهروند الکترونیک و بزرگ‌ترین تلویزیون پلاسمای فول اچ‌دی گروه نرم‌افزاری جنیگراف جدید‌ترین پلت‌فرم نرم افزاری شهروند الکترونیک خود را در جیتکس عرضه کرده بود. این نرم افزار شهروند الکترونیک موسوم به «‌ای سیتیز» یکی از بهترین پلت‌فرم‌های طراحی شده برای طراحی و آرایش پردازه‌های راه دور، تله‌سرویس‌ها و در مجموع انواع خدمات الکترونیک است. همچنین شرکت پاناسونیک بزرگترین تلویزیون پلاسمای فول‌اچ‌دی سه‌بعدی جهان را به نمایش گذاشت، این برای نخستین بار بود که تلویزیون پلاسمای 150اینچی در این منطقه به نمایش گذارده می‌شد. پاناسونیک در تلاش برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شرکت پدید آورنده نوآوری‌های جدید در عرصه تولید محصولات الکترونیکی سبز تا سال2018 میلادی است.

هندی‌ها پرجمعیت ظاهر شدند

جیتکس میزبان حضور پر رنگ و بی‌سابقه شرکت‌های بزرگ هندی در حوزه فناوری اطلاعات بود به‌طوری که 40شرکت بزرگ هندی فعال در حوزه فناوری اطلاعات در پاویلون هند شرکت کردند. طی سال‌های2009 و 2010 میزان صادرات محصولات الکترونیکی و فناوری اطلاعات هند به خاورمیانه حدود 7/1میلیارد دلار ارزیابی شده و هندی‌ها بازار خاورمیانه را به‌عنوان یکی از بازارهای رو به رشد در دنیا تلقی می‌کنند و به همین جهت در جیتکس حضور پر رونق‌تری پیدا کرده‌اند. میزان هزینه‌های فناوری اطلاعات در خاورمیانه تا سال2011 به 15میلیارد و 600 میلیون دلار خواهد رسید و در حال حاضر این منطقه سومین بازار بزرگ صادرات سخت‌افزارهای الکترونیکی برای کشور هند به شمار می‌رود.

سهم هند از کل واردات سخت افزارهای الکترونیکی خاورمیانه در سال2009-2008 در حدود 81/14درصد بوده که این رقم در سال2010-2009 به 46/15درصد رسیده است. تعداد شرکت‌های قطری شرکت‌کننده در نمایشگاه جیتکس 2010 نیز نسبت به سال قبل 4 برابر شده است.

کد خبر 119118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز