شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین - رشید عسگری: تمام بخش‌های اینترنت برپایه یک مدل سرویس دهنده و مشتری (Server/client) کار می‌کند. مرورگر وب (مرورگر اینترنت) نیز بخشی از این مدل است.

web browsers

برای دسترسی به صفحات مختلف وب، کامپیوتر شما نیاز به یک کلاینت وب دارد. این کلاینت همان برنامه مرورگر است.

 وقتی به دنبال باز کردن صفحه‌ای از وب آدرس آن را وارد می‌کنید، مرورگر درخواستی را به وب‌ سرور مربوط ارسال می‌کند که شامل محتوای صفحه مورد نظر و یک سری اطلاعات دیگر است.

 در اکثر مواقع وقتی مرورگر از سرور درخواستی می‌کند، از آن می‌خواهد که صفحات ساخته شده با زبان‌های برنامه نویسی مخصوصی را به آن‌ها بازگردانند. مرورگر سپس این زبان را ترجمه و تبدیل به صفحات خوانا و قابل رویت برروی مانیتور تبدیل می‌کند. HTML، Java و ActiveX از رایج‌ترین زبان‌های برنامه نویسی، JavaScript یک زبان اسکریپت نویسی و AJAX از پرکاربردترین تکنیک‌های طراحی صفحات وب هستند.

 بعضی اوقات محتوای خاصی مانند فایل صوتی، تصویری یا انیمیشن در داخل یک صفحه وب اضافه می‌شود که به تنهایی توسط برنامه اصلی مرورگر قابل خواندن و اجرا نیست. مرورگر برای اجرا کردن این محتوا نیاز به برنامه‌های جانبی به نام Plug-in دارد. هر مرورگر دارای تنظیمات پیش‌فرضی است که طریقه و چگونگی اجرای محتوای مختلف توسط Plug-Inها را تنظیم می‌کند.

 در چند سال اخیر مرورگرهای وب به مدد زبان‌های برنامه نویسی جدید و همچنین نرم‌افزارها و Plug-inهای متنوع به برنامه‌هایی چند منظوره تبدیل شده‌اند. اکنون هر کس می‌تواند با نسخه‌های جدید مرورگرهای اینترنت چت کند، موزیک گوش کند، در یک ویدئو کنفرانس شرکت کند و یا حتی برنامه‌های کاربردی نظیر مایکروسافت آفیس را اجرا کند.

تاریخچه مرورگرهای اینترنت

تاریخچه اولین مرورگر اینترنت به دهه 80 و 90 میلادی باز می‌گردد، زمانی که تیم برنرز لی در سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN) مفهوم شبکه تارگستر جهانی را معرفی کرد و برروی یک کامپیوتر NeXT‌ مرورگری به نام WorldWideWeb تولید کرد.

  • در سال 1991 و 1992 ‌تیم برنرزلی و یک دانشجوی محقق در CERN مرورگر برنرزلی را از فضای NeXT به برنامه نویسی C بردند و مرورگری به نام libWWW طراحی کردند. در همان سال یک دانشجوی ریاضی دیگر در CERN مرورگری به نام Line Mode تولید کرد که برروی سیستم عامل DOS اجرا می‌شد.
  • یکی از کامل‌ترین مرورگرها در سال 1993 توسط مارک اندرسون و اریک بینا به نام Mosaic طراحی شد که برروی سیستم عامل UNIX، ویندوز و اپل قابل اجرا بود. این مرورگر اولین مرورگر با قابلیت اجرای صدا، تصویر و ویدئو بود.
  • در 1994 محققان شرکت Telenor‌ نروژ مرورگر Opera‌ را طراحی کردند و یک سال بعد دو نفر از این تیم تصمیم به تجاری کردن این نرم‌افزار گرفتند و به این ترتیب در تابستان 1996 نسخه 2.1 اپرا برروی اینترنت قرار گرفت.
  • مرورگر موزیلا اولین بار در سال 1994 به نام موزیلای بتا نسخه 0.96 منتشر شد. نسخه اصلی موزیلا اولین مرورگر تجاری بود که برای نصب برروی کامپیوترهای شخصی قابل نصب بود. در سال 2002 نسخه منبع باز مرورگر Netscape به نام Mozilla منتشر شد.سپس با افزایش محبوبیت این مرورگر از سال 2004 مرورگر شرکت Netscape‌ تحت نام Firefox عرضه شد.
  • در آکوست 1995، مایکروسافت سیستم عامل ویندوز 95 را معرفی کرد که برنامه مرورگر اینترنت (Internet Explorer) بخشی از آن بود. تنها یک سال بعد از آن IE محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد و در سال 1999 پرکاربرترین مرورگر اینترنت شد.
  • در سپتامبر 2008 شرکت گوگل با انجین WebKit اولین نسخه مرورگر کروم را معرفی کرد. محبوبیت کروم به دلیل آسان بودن کار با آن و همچنین سرعت بالایش باعث شد تا تنها یک سال بعد 7.98 درصد بازار مرورگرها به تسخیر آن درآید. اکنون کروم برروی ویندوز، مکینتاش و لینوکس در 50 زبان مختلف قابل دسترس کاربران اینترنت است.
  • در سال‌های بعد با عرضه دیگر مرورگرها این رقابت‌ها جدی تر شد و کارزاری با نام جنگ مرورگرها شکل گرفت
کد خبر 118975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز