همشهری‌آنلاین: بر اساس یک پژوهش علوم شناختی، در کسری از ثانیه، قبل از آن که پای بازیکن فوتبال توپ را لمس کند، بدنش فاش می‌کند که او می‌خواهد توپ را به سمت چپ یا راست دروازه شلیک کند!

فوتبال

به گزارش ایسنا، این یافته‌ها ممکن است توضیح دهد که چرا بعضی دروازه‌بانان برجسته قادر هستند ضربه های پنالتی را بگیرند و قبل از زدن ضربه توسط بازیکن حریف در جهت درست شیرجه بروند.

این یافته ها می تواند راه هایی برای تغییر در چگونگی ضربه زنی بازیکنان و واکنش دروازه بانان را نیز نشان دهد.

این پژوهش که توسط گبریل جی. دیاز، دانشجوی دوره دکتری در موسسه پلی تکنیک رنسلیر انجام شد از فناوری ثبت حرکت و تحلیل رایانه ای برای شناسایی پنج نشانه اولیه جهتی که در نهایت یک توپ به آن سو شلیک خواهد شد استفاده کرد.

دیاز گفت که پژوهش او از مشاهده دنیای واقعی ضربه های پنالتی نشات گرفت که در آن بازیکنان در حالی که نیت خود را از دروازه بان پنهان می کنند به سمت چپ یا راست دروازه نشانه می‌گیرند.

به گفته دیاز، هنگامی که یک دروازه بان در موقعیت پنالتی قرار می گیرد، او نمی تواند برای تصمیم گیری در مورد جهش به سمت چپ یا راست منتظر دیدن توپ در هوا بماند، در آن صورت یک ضربه خوب پنالتی از کنارش خواهد گذشت.

در نتیجه، شما می بینید که دروازه بانان قبل از آن که پای بازیکن حریف به توپ بخورد شیرجه رفته اند.

پرسش من این است که آیا آنها گزینه ای بهتر از شانس 50 -50 دارند و اگر چنین است آنها ممکن است از چه اطلاعاتی برای تصمیم گیری خود استفاده کنند؟

دیاز 27 نشانه احتمالی تعیین جهت ضربه را آزمایش کرد.

دوازده عدد از آنها از نوشته های ورزشی برگرفته شده بود و 15 عدد آنها هم از آنالیز رایانه ای ضربه ها به دست آمده بود. از میان تمامی آنها پنج نشانه قابل اعتماد برای تعیین جهت توپ شناسایی شد.

کد خبر 118912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز