همشهری آنلاین: حلقه گمشده موضوع کاهش خطر پذیری در مقابله با سوانح طبیعی، ارتباط آن با توسعه پایدار است.

دکتر محمد باقر قالیباف صبح سه شنبه 5 دی درمراسم افتتاح اولین همایش مقابله با سوانح طبیعی افزود: امروز که دنبال توسعه پایدارهستیم و در این راه سرمایه گذاری کرده و کار انجام می دهیم باید رابطه بین کاهش خطرپذیری و توسعه پایدار را به طور دقیق در همه مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری رعایت کنیم.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهرانوی در ادامه گفت: کشور ما جز یکی از 15 کشور حادثه خیز دنیاست به همین دلیل موضوع خطرپذیری و پیشگیری را باید به صورت جدی دنبال کنیم.

وی حوادث را به سه بخش قبل از وقوع، زمان وقوع و بعد از وقوع تقسیم کرد و گفت: ما در عرصه مسائل مدیریتی و تصمیم‌گیری دچار مشکل هستیم و باید هر چه زودتر این مسائل را حل و فصل کنیم.

شهردار تهران سپس به بحث مربوط به ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: زمانی که آیین نامه‌ای در رابطه با ساخت و ساز وجود نداشت فکر می‌کردیم مشکل از اینجاست اما از زمانی‌که آیین نامه‌ها تنظیم و ابلاغ شده چرا در سیستم اجرایی کنترل و نظارت صورت نمی‌گیرد.

قالیباف در ادامه افزود: به جرات می‌توان گفت: که امروز بیش از 50درصد ساختمان‌هایی که در سطح شهر در حال احداث هستند در مقابل زلزله مقاوم نیستند این در حالی است که ما به دنبال این هستیم که در یک پروسه 15 یا 20 ساله شهر را مقاوم کنیم.

وی اظهار داشت: به نظر من چیزی که امروز بسیار باید در کشور مورد توجه قرار گیرد نقش مدیریتی در کارهاست برای مثال در ارتباط با بتون و علم بتون دچار کمبود دانش فنی نیستیم ولی در بکارگیری و اجرای این دانش در صحنه عمل دچار مشکلیم که عمدتا این موضوع به مسائل مدیریتی ما بر می گردد.

به گفته شهردار تهران ما در بخش های دیگر از جمله محیط زیست و سه موضوع آب، خاک و هوا نیز دچار مشکلیم و در این زمینه ها یا تصمیم نمی‌گیریم و یا اگر تصمیمی گرفته می‌شود قدرت اجرا در میدان عمل را نداریم و این مهمترین ضعف ماست.

قالیباف معتقد است در عرصه مدیریت در لوپی افتادیم که نیازمند برنامه ریزی عالمانه و تصمیم گیری تحولی و شجاعانه اما منطبق بر پایگاههای علمی و انقلابی هستیم و حرکت انقلابی نیز حرکتی است که در بستر یک حرکت علمی و جهادی شکل بگیرد.

وی در ادامه به حادثه زلزله رودبار اشاره کرد و گفت: در آن زلزله که خود من نیز بلافاصله در صحنه حاضر شدم نزدیک به 22 هزار نفر جان باختند اما هم اکنون ما در تصادفات سالانه قریب به 26 هزار نفر کشته می دهیم و همچنین عملکرد ما در موضوعات بهداشتی و خیلی از موضوعات دیگر نیز قابل قبول نیست به همین دلیل بیش از هر چیز نیازمند مدیریت درست و صحیح در عرصه های مختلف هستیم و فرهنگسازی برای مدیران و شهروندان مهم است و این با کمک رسانه‌ها میسر می‌شود به طوری که منابع مالی و انسانی کشور ما جواب‌گوی این اقدامات است.

قالیباف افزود: من در حوزه مسئولیتی خود در شهرداری تهران در چارچوب وظایف باید پاسخگوی موضوعات باشم و از همین جا اطمینان می‌دهم که لحظه‌ای عدول نکرده‌ام و بیشتر تلاشم در صحنه عمل بوده است. از جمله پیگیری‌های من در زمینه استانداردسازی بتون و مسائل مربوط به زباله های بیمارستانی و غیره بود.

به گفته قالیباف نخبگان، بزرگان، اساتید و اندیشمندان باید تلاش کنند تا به دور از جنجال‌های سیاسی و مسائل حاشیه ای مشکل مربوط به چالش مدیریتی را حل کنند زیرا این مشکل به جان ، زندگی، آسایش و رفاه مردم بستگی دارد و اگر این کار را انجام ندهیم همه امکانات و سرمایه‌های ملی ما از بین می‌رود.

وی در پایان به بحث سوخت و مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: با روندی که در بحث سوخت و مصرف انرژی وجود دارد و اینکه ما تصمیم گیری ها را به دلایل مختلف عقب انداختیم ، یارانه سوخت در سال 86 به اندازه کل بودجه ارزی ما در سال 76 خواهد بود و به نظر شما آیا این از دست دادن سرمایه های کشور نیست؟

کد خبر 11880

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز