گروه شهری: رئیس شورای اسلامی شهر تهران از ورود 500 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت در آینده نزدیک خبرداد.

مهدی چمران در گفت و گو با همشهری،  سیاست راهبردی مدیریت شهری را در این زمینه،  توسعه حمل و نقل عمومی  عنوان کرد و گفت : شهرداری برای تحویل اتوبوس  به هر میزانی که در داخل تولید یا  تامین  شود،  آمادگی دارد.
 وی همچنین گفت: برای سال 85 حدود 2 هزار و 500 دستگاه اتوبوس برای تهران تخصیص یافته است ولی اینکه این تعداد از  داخل و یا خارج تامین می شود هنوز به طور دقیق  مشخص نیست.
رئیس شورای شهر در عین حال با  اشاره به تلاش‌های مدیریت شهری در این زمینه خاطرنشان کرد: در شهریور ماه امسال حدود 700 دستگاه  اتوبوس موجودی تولید  داخل را تحویل گرفتیم و چند روز پیش نیز اعلام کردند که حدود 500 دستگاه اتوبوس دیگر آماده است که به زودی آنها را نیز  تحویل خواهیم گرفت .
چمران در پاسخ به سوالی در باره  مشکلات چند روز  اخیر جایگاه‌های عرضه گاز و ایجاد اختلال در خدمات دهی  تعداد زیادی از اتوبوس های گازسوز شرکت واحد به مردم  نیز گفت:  گرچه اتوبوسرانی از قبل گفت و گوها  و هماهنگی‌هایی را با مسئولین مربوطه در وزارت نفت انجام داده بود ولی  هنوز مشکلاتی از جمله افت فشار گاز در این رابطه  وجود دارد و از این رو،  بحث  گازسوز کردن اتوبوس ها باید با در نظر گرفتن همه جوانب امر نظیر  این گونه مشکلات،  انجام شود چون ممکن است با  قطع  گاز،  اتوبوس‌ها ی گاز سوز از سرویس‌دهی باز بمانند.
وی با بیان اینکه مسئولان ذیربط  در مواردی  برخی مسایل فنی و افت فشار گاز در زمستان را  مطرح کرده اند گفت : اگر فعلاً  نمی‌توان مقدمات کار را به نحو مطلوب   فراهم ساخت  اعلام کنند تا  شهرداری از این پس بیشتر اتوبوس‌های گازوئیل‌سوز تحویل بگیرد تا  در  این رابطه مردم دچار مشکل نشوند.
رئیس شورای شهر  افزود: با در نظر گرفتن این مشکلات و بنا به دلایل فنی و تخصصی ،  سیاست مدیریت شهری در این زمینه در شرایط موجود این است که سهم اتوبوس های گاز سوز از حد اکثر50 درصد بیشتر نشود، هرچند که محیط زیست  بر استفاده از اتوبوس های گازسوز تاکید دارد.  وی با  بیان اینکه در کشورهای  اروپایی حتی بسیاری از اتومبیل های سواری گازوئیل سوز است  افزود:  اگر گازوئیل  استاندارد باشد خطر آلودگی خودرو  در حد   گازسوز است و بیش از آن نیست.
به گفته وی، چنانچه  وزارت نفت گازوئیل را  استاندارد  و با کیفیت مرغوب  تحویل دهد،  اتوبوس های گازوئیل سوزی که  استاندارد  «یورو 2» هستند با  آسیب کمتری می توانند کار کنند.  چمران همچنین افزود:  مدیریت شهری برای استفاده از گاز به عنوان سوخت ارزان تر و پاک تر  آمادگی کامل دارد ولی در عین حال با توجه به مطالعات کارشناسی به این نتیجه رسیده‌ایم که از حیث تعداد،  حداکثر 50 درصد اتوبوس  گازسوز و 50 درصد  نیز اتوبوس گازوئیل سوز در ناوگان اتوبوسرانی استفاده کنیم.
رئیس شورای شهر در عین حال از دولت خواست در صورت امکان ، ساخت و تامین اتوبوس های جدید  با  در نظرگرفتن دوگانه سوز بودن آنها انجام  شود تا در صورت بروز مشکل،  استفاده از آنها با سوخت دوم امکان پذیر باشد.
اخذ مجوز ورود 2 هزار اتوبوس دیزلی
از سوی دیگر،  مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه از قطعی شدن واگذاری 2500 دستگاه اتوبوس و 500 دستگاه مینی بوس به حمل و نقل عمومی تهران در تبصره 13 و بر اساس قول مساعد رئیس جمهور خبر داد و گفت:  مجوز ورود 2 هزار دستگاه اتوبوس دیزلی به شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت اخذ شده که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این اتوبوس‌ها را دریافت کنیم.  احمدی بافنده با بیان اینکه اگر هر اتوبوس روزانه 700 مسافر جابجا کند و با احتساب اینکه 1200 دستگاه اتوبوس گازسوز امروز به خاطر افت فشار گاز متوقف ماند و اتوبوس‌های گاز‌سوز در ترمینال‌ها، در خیابان‌ها سرگردان و دچار مشکل شدند، تصریح کرد:  متاسفانه ساختار اتوبوس‌های گاز سوز به گونه ای است که در هنگام نصب تجهیزات گازسوز امکان دوگانه سوز کردن آنها وجود ندارد و به این دلیل ما برای روشن کردن اتوبوس‌های گازسوز و سرویس رسانی در زمستان با مشکلات عدیده مواجه می شویم.
کد خبر 11846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز