گروه سیاسی: کرملین ادعا کرد برای لغو یک‌جانبه قرارداد فروش سامانه پدافند موشکی اس‌300 پس از 5‌سال، به ایران غرامت نخواهد داد.

موشک اس 300

رئیس شرکت روس تکنولوژی به خبرنگاران گفت: روسیه فقط پیش‌پرداختی را که ایران بابت خرید سامانه اس300 پرداخته بدهکار است و هیچ غرامت دیگری به خاطر لغو قرارداد در نظر گرفته نشده است.به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، سرگئی چمزوف توضیح داد: ما166.8میلیون دلار بابت این قرارداد پیش‌پرداخت دریافت کرده بودیم و بر اساس این قرارداد موظفیم که این پیش‌پرداخت را بازگردانیم.

او ادامه داد: ما ذره‌ای بیش از آن پرداخت نخواهیم کرد. چمزوف در پاسخ به این سؤال که آیا مبلغ پیش‌پرداخت تا پایان سال جاری پس‌داده خواهد شد یا خیر؟ گفت: درحال حاضر باید با آنها (مقامات تهران) اسناد مربوطه را امضا کنیم. مذاکرات در این زمینه انجام خواهد شد. او در پایان بار دیگر تاکید کرد: بحث هیچ غرامتی در میان نیست.

دستور از کرملین

این درحالی است که روز 22 سپتامبر (31شهریور) دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور روسیه با امضای حکمی، تحویل موشک‌های اس300 را به ایران ممنوع کرد. همان روز پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری روسیه به‌طور رسمی اعلام کرد که دیمیتری مدودف در راستای اجرای قطعنامه 1929 شورای‌عالی امنیت سازمان ملل دستوری را به‌منظور منع تحویل سامانه موشکی اس300 ابلاغ کرده است.

امضای این دستور در همان روزی صورت گرفته است که نیکولای ماکاروف رئیس نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد روسیه به‌دلیل پذیرفتن تحریم‌های شورای‌عالی امنیت سازمان ملل علیه ایران از تحویل دادن سامانه پدافند موشکی دوربرد زمین به هوای اس‌300 به ایران خودداری خواهد کرد.

باید غرامت بدهند

پس از آن رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در صورتی که روس‌ها موشک‌های اس300 را به ایران تحویل ندهند باید به خاطر فسخ قرارداد به ایران غرامت بپردازند. علاءالدین بروجردی در حاشیه نخستین جلسه علنی مجلس پس از دور دوم تعطیلی نمایندگان در تابستان به خبرنگاران گفت: درصورت عدم‌تحویل این موشک‌ها این مسئله از لحاظ حقوقی قابل پیگیری است و روس‌ها باید به خاطر فسخ قرارداد پاسخگو باشند.

بروجردی اما دیروز در واکنش به گفته‌های رئیس شرکت روس تکنولوژی درباره پرداخت نکردن غرامت تاکید کرد: طبیعی است در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران براساس منافع ملی‌اش تصمیم‌گیری کرده و از همه روش‌های قانونمند به لحاظ مقررات بین‌المللی برای حفظ حقوق‌ خود استفاده می‌کند.

چه ربطی به قطعنامه دارد؟

پیش از این نیز وزیر دفاع ایران با ابراز امیدواری نسبت به این که کرملین در انتخاب مسیر خود، مسیر مستقلی داشته باشد، با اشاره به گذشت 6 ماه از قطعنامه 1929 اظهار داشت: این قطعنامه هیچ صراحتی درباره موشک‌های پدافند هوایی ندارد و استناد به آن بعد از 6 ماه، منطقی به نظر نمی‌رسد.

5 روز پس از صدور حکم انصراف در کرملین، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز درباره تصمیم کرملین برای انصراف از فروش سامانه پدافند موشکی اس‌300 تاکید کرد: این سامانه پدافندی است و قطعنامه 1929 شامل آن نمی‌شود.

پایان یک قرارداد 5ساله

روس‌ها قرارداد فروش سامانه پدافند موشکی اس 300 را دسامبر 2005 امضا کرده‌اند. این نوع پدافند موشکی قوی‌ترین سیستم‌های پدافند هوایی جهان است. سامانه اس 300 ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه‌های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سامانه می‌تواند اهداف بالستیک را نابود و به اهداف زمینی نیز حمله کند.

کد خبر 117855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز