دوشنبه ۴ دی ۱۳۸۵ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: آگوستو پینوشه دیکتاتور متوفی شیلی، در نامه‌ای که از وی به جا مانده، از کودتای سال 1973 دفاع کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویتر، پینوشه در این نامه که مدتی پیش از مرگش به رشته تحریر در آمده و در روز یکشنبه 24 دسامبر (3 دی) از سوی خوانواده‌اش در روزنامه‌های شیلی به چاپ رسید نوشته است: برای جلوگیری از سقوط شیلی به ورطه جنگ داخلی میان مخالفان و موافقان سالوادور ‌آلنده، رییس‌جمهور سوسیالیست وقت شیلی دست به کودتا زده بود.

پینوشه در این نامه از حکومت دیکتاتوری خود که در طول آن 3هزار نفر به دلیل خشونت‌های سیاسی کشته شدند، دفاع کرد. عمده‌ی این قربانیان توسط نیروهای پلیس و عوامل مخفی پینوشه کشته شدند در ادامه نامه دیکتاتور سابق شیلی استفاده از روش‌های مختلف کنترل نظامی نظیر بازداشت‌های موقت، صدور حکم تبعید رسمی و اعدام از سوی دادگاه نظامی را لازم دانسته است.

پینوشه در این نامه تصریح کرده است: ‌در بسیاری از موارد هیچ گاه مشخص نخواهد شد که قربانیان این خشونت‌ها، چرا و چگونه کشته شدند.دیکتاتور شیلی در توجیه فجایع انسانی که در دوران حکومتش رخ دادند.نوشته است:در هر صورت درگیری‌های جدی که منجر به خشونت می‌شوند همواره وجود خواهند داشت.

در ادامه این نامه دیکتاتور ضمن اعلام عدم پشیمانی از کودتا نوشته است:  من با صداقت کامل به شما می‌گویم که برای جلوگیری از افتادن قدرت به دست لنینیسم - مارکسیسم، مجبور بودم این اقدامات را انجام دهم و به انجام آن‌ها افتخار می‌کنم. البته پینوشه افزوده است :در صورت بروز مجدد چنین رویدادی(کودتا) از خود تدبیر بیشتری به خرج خواهد داد.
دیکتاتور شیلی در پایان نوشته است: دوران دیکتاتوری وی با سخت‌گیری همراه بوده ولی انعطاف پذیری وی خیلی بیشتر از آنچه که گفته می‌شود بوده است.

در جریان کودتای شیلی که در تاریخ 11 دسامبر 1973 رخ داد، سالوادور آلنده رییس جمهوری قانونی این کشور به دست آوگوستو پینوشه رییس ستاد مشترک ارتش سرنگون شد.از آن پس و تا سال 1990 پینوشه در جوی آکنده از اختناق و سرکوب بر شیلی حکومت کرد.در زمان حکومت پینوشه در شیلی علاوه بر 3 هزار نفری که از سرنوشتشان اطلاعی در دست نیست،28 هزار نفر نیز شکنجه شدند.

کد خبر 11780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز