همشهری آنلاین: بر اساس اعلام مقامات انتخاباتی برزیل،‌ اگر چه نامزد مورد حمایت رییس جمهور کنونی این کشور در دور نخست انتخابات با کسب 46.8 درصد آرا در صدر قرار گرفت اما به دلیل انکه هیچکدام از نامزدها نتوانستند بیش از نصف آراء را بدست آورند، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

دیلما روسف، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری برزیل

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام مقامات انتخاباتی برزیل مشخص شد که  خانم دیلما روسف، یک بروکرات ‌٦٢ ساله که قصد دارد به اولین رئیس جمهور زن تاریخ برزیل تبدیل شود، ‌46.8 درصد آرا را از آن خود کرده است، اما در کسب ‌٥٠ درصد آرا برای جلوگیری از برگزاری دور دوم ناکام ماند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادگاه انتخاباتی عالی برزیل نیز اعلام کرد که خوزه سرا فرماندار سابق شهر سائو پائولو ‌32.6 درصد و مارینا سیلوا کاندیدای حزب سبزها ‌19.4 درصد از آرا را به دست آوردند.

این آمار با توجه به شمارش 99.6 درصد آرا اعلام شده است.

بدین ترتیب قرار شد که دور دوم انتخابات ‌٣١ اکتبر میان دیلما روسف و خوزه سرا برگزار شود که به گفته تحلیلگران رقابت سنگینی میان دو طرف خواهد بود.

الکساندر باروس یک تحلیلگر گفت: دور دوم انتخابات، رقابتی است که در آن همه چیز از اول آغاز می‌شود. معتقدم که دیلما از شانس زیادی برای پیروی در دور دوم برخوردار است اما به این موضوع بستگی دارد که چه حقایق جدیدی طی رقابت انتخاباتی مطرح شود.

روسف پیشتر از سوی لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل به عنوان کاندیدای منتخب برگزیده شد.

در همین حال روسف در جمع حامیانش در شهر برازیلیا گفت: تلاش می‌کنیم در دور دوم نیز همانند دور اول موفق عمل کنیم.

سرا تاکنون اظهار نظری در مورد دور دوم انتخابات نکرده است.

سرا ‌٦٨ ساله از حزب سوسیال دموکرات برزیل و یک شهردار سابق و فرماندار شهر سائو پائولو است که در انتخابات سال ‌٢٠٠٢ با شکست سنگینی مقابل داسیلوا مواجه شد اما در رقابت‌های انتخاباتی‌ امسال وی نیز قول داد که سیاست‌های لولا داسیلوا را ادامه دهد.

ماریا سیلویرا یک معلم بازنشسته ‌٦٣ برزیلی در زمان رای دادن گفت: در انتخابات گذشته به لولا داسیلوا رای دادم. وی وضعیت معیشتی میلیون‌ها برزیلی فقیر را بهبود و اقتصاد این کشور را رونق بخشید. تنها کار منطقی این است به کاندیدایی رای دهم که می‌دانم آنچه را که داسیلوا شروع کرد ادامه خواهد داد.

ماه گذشته به نظر می‌رسید که روسف در دور اول انتخابات پیروز خواهد شد اما رسوایی اخلاقی یکی از مشاورانش باعث خدشه دار اعتبار روسف شد.

لولا داسیلوا نیز که از سال ‌١٩٨٩ در تمامی انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شد، اما در دوره فعلی نمی‌توانست دیگر در انتخابات کاندیدا شود، تصریح کرد که انتخابات سال جاری در برزیل نشان دهنده تثبیت دموکراسی است.

تحلیلگران اعلام کردند که انتظار دارند در چهار هفته آینده دو رقیب اصلی دور دوم انتخابات جزئیات بیشتری از سیاست‌هایشان را اعلام کنند.

روسف در دوران دیکتاتوری سال‌های 1985- 1964 یک عامل مهم در یک گروه شبه نظامی مسلح محسوب می‌شد و از سال ‌١٩٧٠ حدود سه سال زندانی شد و مورد شکنجه قرار گرفت.

حدود ‌١٣٥ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن برای این انتخابات و همچنین انتخابات فرمانداری، شهرداری و کنگره برزیل بوده‌اند.

کد خبر 117532
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز