افشای اسناد مربوط به آزمایش‌ بیماری‌های مرگبار از سوی آمریکایی‌ها روی مردم گواتمالا در دهه 40 میلادی بازتاب گسترده و واکنش‌های مختلفی در پی داشته‌است.

guatmala obama

در پی افشای این موضوع توسط یک استاد دانشگاه در ماساچوست، رئیس‌جمهوری گواتمالا این اقدام واشنگتن را جنایت خواند. او گفت: آزمایش‌های مخفی پزشکی آمریکا در گواتمالا در دهه 40 میلادی که طی آنها صدها شهروند این کشور عمدا به بیماری‌های مقاربتی مبتلا شدند، جنایت علیه بشریت و نقض آشکار حقوق بشر است.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، آلوارو کولوم گفت، از پزشکان آمریکایی که بدون اطلاع بیماران روانی و زندانیان، روی آنها آزمایش‌های پزشکی انجام داده بودند، عصبانی است.پس از افشای این موضوع آمریکا مجبور شد ضمن اعتراف به این جنایت، این آزمایش‌ها را تکان‌دهنده و تأسف‌بار بخواند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به این دلیل که گروهی از پزشکان آمریکایی حدود 60 سال پیش عمدا صدها شهروند گواتمالا را به بیماری آلوده کرده‌اند، روز جمعه (اول اکتبر) طی تماس تلفنی با همتای گواتمالایی خود از او عذرخواهی کرد. وی همچنین وعده داد با تشکیل کمیسیونی مرکب از نمایندگان 2 کشور برای شناسایی هویت تمامی قربانیان موافقت کند.

اوباما پس از آن از قربانیان این آزمایش‌ها عذرخواهی کرد که سوزان روربی، استاد کالج ولسلی در ایالت ماساچوست جزئیات تحقیقات 6 دهه پیش پزشکان وابسته به وزارت بهداشت آمریکا در گواتمالا را منتشر کرد.او در مقاله‌اش تحقیقات در گواتمالا که روی زندانیان و بیماران روانی انجام شده بود را با آزمایش مشابهی روی سیاهپوستان در ایالت آلابامای آمریکا مقایسه می‌کند.

این محقق آمریکایی می‌نویسد که دکتر جان کاتلر و همکارانش بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۸ حداقل ۶۹۶ گواتمالایی را که از ماهیت آزمایش مذکور اطلاع نداشته اند از راه‌های مختلف به بیماری‌های عفونی آلوده و سپس به آنان داروی پنی‌سیلین تزریق می‌کردند. وی می‌گوید که وزارت بهداشت آمریکا می‌خواست بداند آیا پنی‌سیلین که آن زمان دارویی جدید بوده می‌تواند از گسترش این بیماری‌ها در مراحل اولیه جلوگیری کند یا خیر؟

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه گفت که این آزمایش‌ها غیراخلاقی و منزجر‌کننده بوده است.
در مقاله وی آمده است که از این افراد مورد آزمایش در گواتمالا اجازه گرفته نشده اما برخی مقام‌های وقت در این کشور آمریکای مرکزی از آن با خبر بودند.

روشن نیست که چند نفر از آنها درمان شدند. گفته می‌شود که همه اشخاصی که به این بیماری‌ها آلوده شدند داروی کافی دریافت نکردند.آمریکایی‌ها در آن زمان قصد داشتند داروی پنی‌سیلین را به‌عنوان واکسن آزمایش کنند اما به گفته خانم روربی، پزشکان آمریکایی در آزمایش‌های گواتمالا به نتیجه ملموسی دست پیدا نکردند.

دولت آمریکا در بیانیه‌ای که برای عذرخواهی منتشر کرده، اطمینان داده است که مسئولان و مقررات فعلی در آمریکا اجازه تکرار چنین آزمایش‌هایی را نمی‌دهند. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سال ۱۹۵۴ از طریق کودتا ژاکوب آربنز، رئیس‌جمهوری وقت گواتمالا را از قدرت سرنگون کرد.

کد خبر 117436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز