مجموع نظرات: ۰
جمعه ۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه شهری: روسای کمیسیون‌های اجتماعی و فرهنگی کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور در اصفهان در نشست خود به ترسیم مسیر مدیریت فرهنگی شهرها پرداختند.

قالیباف

شهردار تهران در مراسم افتتاحیه این نشست به سال‌های دفاع مقدس و تحولی که این دوران در بسیاری از جوانان این سرزمین به‌وجود آورد اشاره و اظهار کرد: فرهنگ جبهه بر بستر قرآن، عترت و سنت‌های الهی استوار بود و گذشت، ایثار، صمیمیت، صداقت و... در آن مقطع حرف اول را می‌زد و باید توجه داشت امروز هم هر کار فرهنگی بر بستری به جز این بستر خطاست.

دکتر محمد باقر قالیباف با بیان اینکه به اعتقاد معلم شهید استاد مطهری اگر استقلال سیاسی، اقتصادی و یا حتی نظامی کشوری دچار مشکل شود این مشکل قابل رفع است اما اگر استقلال فرهنگی به مخاطره بیفتد به هیچ وجه قابل جبران نیست اظهار کرد: اصلاح جامعه در گرو اصلاح فرهنگ است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وقتی در تهران مادری به من می‌گوید که تامین شغل فرزندش از آسفالت کردن کوچه محل زندگی‌اش که 20سال آسفالت نشده، مهم‌تر است یا پدری را می‌بینم که به‌دلیل اعتیاد پسرش هر روز آرزوی مرگ او را می‌کند، باید از خود بپرسیم آیا فقط آن پدر در به‌وجود آمدن این شرایط مقصر است یا من و شما هم به‌عنوان مدیر شهر در پیش آمدن این شرایط سهم داریم؟

وی با اشاره به سابقه حضور در نیروی انتظامی و آگاهی از لایه‌های زیرین حوزه آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: مشکل آسیب‌های اجتماعی با بگیر و ببند و یا رویکردهای اقتصادی صرف حل نمی‌شود بلکه توجه به موضوعات فرهنگی و پیشگیری‌های اجتماعی در این زمینه ضروری است.وی تصریح کرد: مهم‌ترین و نخستین ویژه کار در این حوزه ایجاد زمینه همفکری همه اعضای جامعه است.

باید توجه کرد که کار فرهنگی در اتاق دربسته ممکن نیست و این کار، خرد جمعی، عقلانیت و ذوق و سلیقه می‌خواهد. وی دومین گام در این حوزه را ایجاد هماهنگی در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: تغییرات در حوزه فرهنگ نیازمند مشارکت معنی دار مردم و بهره‌گیری از سرمایه‌های اجتماعی است.

شهردار تهران به برخی گلایه‌های شهروندان از شهرداری‌ها که البته سبقه تاریخی دارد اشاره کرد‌‌ و گفت: چرا باید مردم از نهادی که کاری جز خدمت کردن به آنها انجام نمی‌دهد گله مند باشند؟ برای رفع این دیدگاه باید روند تغییر رویکرد از انسان سازمانی به سازمان انسانی را در شهرداری‌ها دنبال کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اگر از دولت انتظار داریم که به ما کمک کند و البته این انتظار بجایی هم هست باید ببینیم خودمان چه کرده‌ایم، چرا که فرهنگ جبهه به ما آموخته که منتظر نباشیم تا همه امکانات تامین شود بعد کارمان را آغاز کنیم. وی به افزایش کیفیت خدمات شهری و فرهنگی به شهروندان به‌صورت همزمان اشاره کرد و گفت: نباید توجه به کار فرهنگی ما را از حوزه‌های خدماتی غافل کند و بالعکس. ما اینجا هستیم که هم کار فرهنگی خوب و هم خدمات شهری خوب به مردم ارائه کنیم.

بیانیه‌ای برای مدیریت فرهنگی شهرها

بیانیه پایانی هجدهمین اجلاس مشترک روسای کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری، مجمع مشورتی بانوان عضو شوراهای اسلامی و معاونین و مدیران فرهنگی و اجتماعی شهرهای مراکز استان‌ها و کلانشهرها روز گذشته منتشر شد.در بند اول این بیانیه 8 بندی به موضوع اهانت به قرآن کریم اشاره و این عمل به‌شدت محکوم شده است.

همچنین در بندهای دیگر با اشاره به مهم‌ترین مولفه‌های توسعه از دیدگاه حضرت امام‌خمینی(ره) بر لزوم برنامه‌ریزی ملی و محلی برای پایداری توسعه و بهبود کیفیت زندگی شهری تاکید شده است. اقدامات جدی فرهنگی و اجتماعی در مقابله با جنگ نرم در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، تغییر وجه شهرداری‌ها از نهادی صرفا خدماتی به نهادی اجتماعی، اصلاحات اساسی در ساختار، تشکیلات،

بودجه و برنامه‌های شهرداری‌ها برای دستیابی به هدف اجتماعی شدن شهرداری، ایجاد تسهیلات و خلق فضاهای نشاط آور عمومی با توجه به کلام معصومان(ع)، توجه بیشتر و مطلوب‌تر به نقش و جایگاه زنان در سیاست‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و امور اجرایی و همچنین توجه نمایندگان مجلس به محورهای مدیریت یکپارچه شهری، تقسیم کار ملی و محلی و مدیریت یکپارچه فرهنگی در تصویب نهایی برنامه پنجم از دیگر موارد تاکید شده در بیانیه پایانی هجدهمین اجلاس مشترک روسای کمیسیون‌های اجتماعی و فرهنگی بود.

لزوم اختصاص 30 درصد بودجه به حوزه فرهنگ

رئیس مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شوراهای اسلامی کلانشهرها با اشاره به اینکه بایستی به بودجه‌های فرهنگی توجه ویژه شود، اظهار داشت: هم‌اکنون 15 درصد بودجه شهرداری‌ها به مباحث فرهنگی تعلق دارد ولی ضرورت دارد حداقل 30 درصد بودجه شهرداری‌ها به این امر اختصاص یابد.مرتضی طلایی با بیان این مطلب در هجدهمین مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های فرهنگی،

اجتماعی و زیست شهری شوراهای اسلامی کلانشهرها در شهر اصفهان گفت: آنچه در این نشست حائز اهمیت است مشترک برگزارکردن آن با حوزه اجرایی برای نخستین بار است؛ به‌طوری که حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی با حوزه اجرایی و عملیاتی در کنار هم قرار می‌گیرند و سعی دارند تا بسترها و زمینه‌های بهتری را برای عملیاتی کردن طرح‌ها و مصوبات گذشته و حال اجلاس روسای کمیسیون‌های اجتماعی و فرهنگی فراهم کنند.

وی با توجه به اینکه تغییر رویکردها نخستین موضوعی است که در این اجلاس بررسی می‌شود اظهار داشت: بررسی ساختار و تشکیلات حوزه فرهنگی و اجتماعی در شهرداری‌ها رکن دوم موضوعات این اجلاس است؛ متأسفانه هنوز شهرداری‌ها در برخی از مراکز استان‌ها فاقد مدیران یا معاونان حوزه اجتماعی و فرهنگی هستند که این موضوع از نقیصه‌های جدی در حوزه مدیریت شهری است.

مهندسی فرهنگی مورد توجه قرار گیرد

شهردار اصفهان گفت: لازم است مهندسی فرهنگی در کلانشهرها با توجه به دیدگاه‌های حضرت امام خمینی(ره) و توصیه‌های مقام معظم رهبری و براساس چشم‌انداز 20 ساله در افق 1404 و اسناد بالادستی کشور در دستور کار قرار گیرد.

دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد در هجدهمین مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شوراهای اسلامی کلانشهرها با بیان اینکه تهیه نقشه مهندسی فرهنگی توسط مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته مورد تأکید قرار گرفته است ادامه داد: مهندسی فرهنگی و اجرای آن می‌بایست هرچه سریع‌تر ترسیم شود تا از موازی کاری فرهنگی جلوگیری گردد.

سقاییان نژاد اظهار داشت: دستیابی به جامعه رشید، عدالت‌طلب،دارای اعتماد به نفس، دارای توکل و روح ایثار مهم‌ترین هدف روشن نقشه مهندسی فرهنگی است.وی افزود: تحقق عدالت اجتماعی، دین باوری، مصرف صحیح و رفتار صحیح، افزایش شجاعت، همت و کار مضاعف از جمله اهداف مهندسی فرهنگی است. بنابراین لازم است این مهم تبیین شود.

شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: طرح‌ها و برنامه‌های مهمی در مقوله فرهنگی در هجدهمین مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری طراحی شود؛ همچنین در این نشست چالش‌ها و مشکلات مقوله فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 117354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز