سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

سید هاشم خضری : کتاب توسل نوشته محقق و عالم و مفسر قرآن کریم آیت الله ضیاءآبادی است که کم و بیش با چهره این عالم بزرگوار مردم آشنا هستند. تفاسیری که ایشان از آیات قرآن نموده اند شهرت وی را دوچندان کرده است.

کتاب حاضر مسئله توسل به انبیاء و اولیاء را که از خصوصیات بارز تفکر شیعی است بررسی کرده و شبهاتی که فرقه جدیدالتأسیس وهابیت در باب توسل و... را در مورد آن مطرح کرده  ، به نحو مطلوب با دلایل قرآنی و روایی پاسخ گفته است. توسل در لغت به معنای اتخاذ وسیله برای نزدیک شدن به چیزی را گویند.

تردیدی نیست که انسان برای تحصیل کمالات مقصوده خویش اعم از مادی و معنوی به غیر خود نیازمند است. هزاران موجود از نبات و حیوان باید دست به دست هم دهند تا آدمی بتواند در پرتو هستی آنها بخشی از کمبودهایش را برطرف و پاره ای از کمالات مادی یا معنوی اش را به دست آورد. این همان قانون توسل است که یک واقعیت تکوینی و یک امر مسلم طبیعی است که در نظام خلقت برقرار بوده و در همه جا مشهود و عیان است.

نیل به هر کمال و بدست آوردن هر مطلوبی به حکم اصل طبیعت، در گرو اتخاذ «وسیله» است و موقوف به تحصیل «سبب» این همان معنای توسل است.نویسنده بر این اساس انکار اصل توسل را انکار اصلی از اصول مشهود عالم طبیعت و نادیده گرفتن قانونی از قوانین مسلم فطرت می داند.در قرآن نیز آیاتی وجود دارد که به مسئله توسل پرداخته است. از جمله این آیه است: «ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا پروا نموده ودر سلوک به سوی او و برای نزدیک گشتن به او وسیله بجوئید و در راه او مجاهده نمائید باشد که رستگار شوید.» مائده/ 35

توسل از نظر روایات اهل تسنن نیز در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است و نیز روایات شیعه هم در مورد توسل بیان شده است.در بخش دوم کتاب حاضر شبهاتی که فرقه وهابیت به برخی از عقاید شیعه و اهل تسنن وارد کرده اند مطرح شده است .

فرقه وهابیت مسئله توسل و زیارت قبور پیامبر(ص) و اهل بیت و اولیاء و سلام کردن به آنها و... را شرک می داند و بر این اساس اقدام به تخریب بارگاه ائمه(ع) و... کرده است.در پاسخ به این شبهه توحید و اقسام آن و نیز شرک و اقسام آن را به خوبی با استناد و استدلال به آیات و روایات بیان کرده است. در این بخش که اساس بحث توحید است قاعده سبب و مسبب مطرح شده و آمده است:

«خداوند برای ایجاد هر موجود و آفرینش هر مخلوقی سببی خاص و واسطه ای مخصوص که متناسب با آن مخلوق باشد در نظر گرفته و در نتیجه فعل واحد او در عین وحدت در مجالی اسباب و وسائط کثیره مجلای خواهد شد و آن وسائط و اسباب نیز در عین کثرت تجلیگاه فعل واحد او خواهند بود و این برهان عقلی در توحید در نظام الهی عین توسل است و توسل نیز عین توحید است.اگر شیعه معتقد است که تربت پاک سید الشهداء(ع) شفابخش است به این معنی است که خداوند قادر متعال این اثر را به آن تربت طیبه اعطا فرموده است چنان که خاصیت رفع عطش و تشنگی را به آب داده است. به طور مسلم این عقیده شرک نیست.

معنای بدعت که یکی دیگر از شبهاتی است که این فرقه مطرح کرده در این بخش کتاب به خوبی بیان و پاسخ داده شده است.در بخش پایانی کتاب برخی از خاطرات جاسوس انگلیسی که پایه و ریشه فرقه وهابیت را طرح ریزی کرده آمده است.چاپ پنجم این کتاب در سال 1384 با تیراژ 2000 توسط انتشارات بنیاد بعثت وارد بازار کتاب شده است.

کد خبر 1173

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز