سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی می‌گویند یک برنامه حملات تروریستی مشابه آنچه 2 سال پیش در شهر بمبئی هند اتفاق افتاد را کشف و خنثی کرده‌اند.

پلیس

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، براساس اطلاعاتی که به رسانه‌ها درز کرده، شهرهای بزرگ انگلیس، فرانسه و آلمان هدف اصلی حملات احتمالی بوده است. گفته می‌شود که عوامل القاعده مشغول برنامه‌ریزی برای حمله به مراکز مشخصی با هدف گروگانگیری و قتل مردم بوده‌اند. جزئیات زیادی در این خصوص منتشر نشده است. گزارش سرویس‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد، عوامل حمله مشغول برنامه‌ریزی برای عملیات بوده‌اند اما نقشه آنها هنوز در مراحل ابتدایی بوده است.

شبکه خبری‌ای بی‌سی آمریکا گزارش می‌دهد که سازمان‌های امنیتی ایالات متحده در این خصوص به باراک اوباما گزارش ارائه کرده‌اند. یک مقام امنیتی که خواست نامش فاش نشود، گفت که احتمالا آمریکا هم از جمله کشورهایی بوده که القاعده قصد انجام عملیات در آن را داشته است.

به گفته این منبع، خطر چنین حمله‌ای در کشورهای غربی یادشده فوریت ندارد اما جدی‌است. گفته می‌شود قرار بوده که حملات مانند حملات نوامبر ۲۰۰۸ در بمبئی که طی آن شبه‌نظامیان به‌طور همزمان به مراکز مختلفی حمله کردند، انجام شود. در حملات بمبئی، بزرگ‌ترین شهر هند، افراد مسلح در چندین نقطه حساس شهر، از جمله مراکز تجاری، ایستگاه‌های خط آهن و هتل‌های بزرگ، اقدام به تیراندازی و بمب‌گذاری کردند.

آن حملات منجر به کشته شدن بیش از ۱۷۰‌نفر، زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر و آسیب جدی به تاسیسات شهری شد. آن واقعه در روز ۲۵ نوامبر ۲۰۰۸ در سطحی گسترده و با خشونتی کم سابقه آغاز شد و پس از مداخله پلیس و ارتش هند در روز ۲۹ نوامبر خاتمه یافت. دولت هند شبه‌نظامیان لشکر طیبه که مقر آن در پاکستان است را مسبب آن حمله اعلام کرده بود.

در همین حال دیروز برای دومین بار در هفته‌های اخیر برج ایفل در پاریس به‌دلیل یک تهدید تلفنی درباره بمب‌گذاری، تخلیه شد. مرکز پاریس دیروز به این دلیل تحت محاصره شدید نیروهای امنیتی بود.مقامات پلیس فرانسه اعلام کردند، در پاریس پلیس فرانسه اطراف محل برج ایفل را بست و تدابیر شدید امنیتی در اطراف این برج اتخاذ کرد. کارشناسان امور خنثی کردن بمب نیز اطراف این برج را بازرسی کردند اما هیچ بمبی نیافتند.

یکی از مقامات پلیس فرانسه گفت: این تهدیدها قطعا ادامه خواهد داشت و پلیس فرانسه باید در این راستا هوشیار باشد. یک مقام ارشد پلیس ملی فرانسه چند روز پیش اعلام کرده بود که مقامات این کشور فعالیت‌های تروریست‌های القاعده در شاخ آفریقا را برای انجام فعالیت‌های تروریستی در فرانسه رهگیری کرده‌اند. هشدار این مقام فرانسوی پس از آن مطرح شد که القاعده در شاخ آفریقا مسئولیت ربوده شدن 5 فرانسوی و 2 آفریقایی در کشور نیجر را برعهده گرفت.

کد خبر 117275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز