دوشنبه ۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: ورزش مدارس اکنون دوران سختی را سپری می‌کند و در اغلب مدارس کشور، ورزش جایگاهی ندارد.

مدرسه

مسئولان به جای احیای ورزش مدارس به‌دنبال مسکن موقتی هستند. اجرای ورزش باستانی در قالب ورزش صبحگاهی در مدارس نیز یکی از همین مسکن‌های موقتی است.قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور تربیت بدنی و سلامت که پیش از این از اجباری‌شدن آموزش شنای کرال سینه به دانش‌آموزان سوم ابتدایی سخن گفته بود،

اعلام کرد: ورزش صبحگاهی به 2صورت در مدارس اجرا می‌شود که یکی از این برنامه‌های صبحگاهی در قالب ورزش باستانی است. وی افزود: با توافق‌هایی که با انجمن ورزش باستانی صورت گرفته، این ورزش در مدت 10دقیقه در ورزش صبحگاهی دانش‌آموزان گنجانده می‌شود.

البته سال 78 نیز توافقی در این باره با انجمن ورزش باستانی صورت گرفت که متأسفانه اجرا نشد؛ همچنین ساعات ورزش نیز در مدارس افزایش یافت که در حد حرف باقی ماند.

افزایش ساعات ورزش در مدارس براساس برنامه چهارم توسعه بود. براساس بند الف ماده‌117 برنامه چهارم توسعه، آموزش و پرورش موظف بود ساعات ورزش مدارس را افزایش دهد؛ ضمن آنکه آموزش و پرورش مکلف بود تا آخر برنامه چهارم نتیجه اقدامات و افزایش ساعات ورزش مدارس را اعلام کند که به این موضوع نیز توجهی نشده‌است.

کمبود نیرو

جالب است بدانید که از سال‌1306 هجری شمسی براساس قانونی که مجلس شورای ملی وقت تصویب کرد، درس تربیت بدنی و ورزش به‌صورت اجباری جزو برنامه‌های درسی همه دوره‌های تحصیلی قرار گرفت.

به موجب این قانون هر روز یک ساعت از برنامه‌های دانش‌آموزان به درس تربیت بدنی اختصاص یافت اما اجرای این قانون به‌علت کمبود نیروی انسانی متخصص و امکانات اجرایی همواره با مشکل مواجه شد تا اینکه طی چند سال اخیر ورزش در مدارس به کما رفت و با اجرای طرح ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش، معلم ورزش از مدارس ابتدایی حذف شد. حمید‌رضا حاجی‌بابایی برای احیای ورزش مدارس دست به کار شد اما ظاهرا ایجاد پست قائم‌مقامی برای ارتقای ورزش مدارس هم چاره‌ساز نیست و قائم‌مقام وزیر تاکنون بیشتر وعده داده تا اینکه عمل کند.

کیومرث هاشمی، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور تربیت بدنی، پس از گذشت چند ماه از حضورش در آموزش و پرورش با پذیرش تلویحی به‌کما رفتن ورزش مدارس، در سنندج اعلام کرد: نگاه این وزارتخانه به ورزش در مدارس نگاهی سلامت‌نگر به دانش‌آموزان از طریق احیای زنگ ورزش و نهادینه‌کردن آن در مدارس است.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به کم‌توجهی به ورزش در مدارس درگذشته و انتقاد از نگاه گذشته به این موضوع، جذب15هزار معلم ورزش در استخدام جدید وزارت آموزش و پرورش را نشان‌دهنده توجه ویژه مدیریت فعلی این وزارتخانه به مقوله ورزش در مدارس دانست.

هاشمی در توجیه راه‌اندازی مدارس فوتبال گفت: عدم تاکتیک‌پذیری از ضعف‌های عمده فوتبالیست‌های ایرانی است که با آموزش دانش‌آموزان می‌توان آنها را از سنین پایه، تاکتیک‌پذیر بار آورد و فوتبال را از به‌هم‌ریختگی فعلی نجات داد. این سخنان قائم‌مقام وزیر در امور تربیت بدنی بیانگر آن است که وی بیش از اینکه به فکر احیای ورزش مدارس باشد به فکر نجات فوتبال کشور از وضعیت کنونی است.

وعده‌هایی که عملی نمی‌شود

راه‌اندازی مدارس فوتبال، آموزش شنا، ورزش باستانی، آموزش طناب‌بازی، پینگ‌پنگ، ژیمناستیک و... نمونه‌هایی از وعده‌های مسئولان آموزش و پرورش است که برای احیای ورزش مدارس تاکنون اعلام شده و شاید فردا ورزش‌های دیگری نیز به این فهرست افزوده شود.

ورزش، نیاز ضروری دانش‌آموزان

ورزش، تربیت بدون کلام است. رساندن دانش‌آموز به آمادگی جسمانی لازم، یکی از مهم‌ترین وظایف تربیت بدنی مدارس است که اساس این کار در برنامه‌ریزی‌ها شکل می‌گیرد. درس تربیت بدنی، درس اخلاق است و ارائه صرفا تئوری و خشک این درس مانند دادن وعده، چاره‌ساز نیست.

براساس آمار حدود 70‌درصد دانش‌آموزان ایرانی از دست‌کم یک مشکل نارسایی قامتی رنج می‌برند و بهتر است همزمان با احیای ورزش در مدارس، دانش‌آموزانی که ناهنجاری‌های جسمانی دارند شناسایی و به مراکز تندرستی راهنمایی شوند.

البته اکنون نیز زنگ ورزش در تقویم آموزشی گنجانده شده اما در اغلب مواقع به‌دلیل بی‌توجهی مسئولان آموزش و پرورش به اهمیت زنگ ورزش، ساعت ورزش به کلاس‌های جبرانی و فوق‌برنامه اختصاص می‌یابد و هنوز «ورزش» جایگاهی در برنامه درسی دانش‌آموزان ندارد.

کد خبر 117068

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز