چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

به‌محض آغاز سال تحصیلی جدید ترافیک شهر سنگین‌تر می‌شود.

ترافیک

جدای از حجم زیاد خودرو‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل قفل‌شدن ترافیک در نزدیکی مدارس، نوع پارک‌کردن خودروهایی است که رانندگان آنها برای ایاب‌و‌ذهاب دانش‌آموزان به این محدوده آمده‌اند؛ راننده‌هایی که گاه با پارک‌های دوبل و کنار هم دو‌سوم خیابان را بند می‌آورند حال آنکه در کوچه‌ها یا کمی پایین‌تر از جلوی مدرسه می‌توان به‌‌راحتی در حاشیه پارک کرد و سراغ بچه‌ها رفت.

در این مورد خاص شاید والدین و راننده‌های سرویس‌های مدارس تفاوت چندانی ندارند و هر 2‌گروه به‌راحتی مرتکب تخلف رانندگی می‌شوند. از آنجا که این نوع تخلف در ساعات مشخصی رخ می‌دهد مسئولان می‌توانند برنامه‌ای کارآمد برای روان‌‌شدن ترافیک تهیه دیده و آن‌را عملی کنند. برای نمونه می‌توان بروشور‌هایی با موضوع ترافیک این محدوده تهیه‌کرد و به‌وسیله کودکان به والدین و راننده‌های سرویس‌ها داد.

بوی زباله

با اینکه زمان بیرون گذاشتن زباله در برخی مجتمع‌های مسکونی با قلم درشت روی تابلوی مجتمع نصب شده وهمگان از آن آگاهند باز هم برخی ساکنان بی‌ملاحظه، اصرار دارند که زباله‌ها را زودتر یا دیرتر از موعد مقرر جلوی در‌ها بگذارند حال آنکه چنانچه این زباله‌ها زود بیرون گذاشته شوند گاهی بوی ناخوشایند آنها در ساختمان پیچیده و مشام دیگران را آزار می‌دهد و گاهی نیز گربه‌ها وارد راهرو شده و کیسه‌ها را پاره می‌کنند.

شاید با صحنه به‌جا ماندن زباله‌ها تا شب بعد جلوی واحد همسایه‌ها مواجه شده‌ باشید. این اتفاق نیز زمانی رخ می‌دهد که ساکن واحد مورد اشاره زباله‌ها را پس از جمع‌آوری آنها بیرون گذاشته است. به‌هرحال برای پاکیزه نگاه‌داشتن محیط زندگی جمعی باید به برخی موارد، بیشتر توجه کرد.

ترفند فرار از ترافیک

در روز‌های اخیر ناوگان حمل‌ونقل عمومی تمهیدات ویژه‌ای را برای جابه‌جایی مسافران به‌کار می‌گیرد تا از حجم ترافیک کاسته شود. با وجود این، برخی از رانندگانی که در این روزها باز هم از خودروی شخصی برای جابه‌جایی استفاده می‌کنند تحمل گیر‌کردن در ترافیک را نداشته و از هر راه و ترفندی مانند نادیده گرفتن ورود‌ممنوع‌ها قصد فرار از ترافیک را دارند.

گهگاه در برخی از تقاطع‌های شهر مدت زمان چراغ قرمز برای یک جهت به دلایل خاصی بیشتر از سایر جهت‌ها در نظر گرفته می‌شود اما برخی از رانندگان (مانند آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید) با دیدن ترافیک جلوی رویشان در پشت چراغ قرمز، راه دوربرگردان را در پیش گرفته و ادامه مسیر را به‌صورت دنده‌عقب در باند کناری دنبال می‌کنند. این کار خطرناک در این روزها آن هم با وجود گذر بچه‌مدرسه‌ای‌ها در روزهای بازگشایی مدارس در انتهای بعضی از بزرگراه‌ها و تقاطع‌شان با خیابانی دیگری بارها تکرار شده است.

زباله در عملیات بهسازی

یکی از اقداماتی که این روزها شاهد آن در سطح شهر تهران هستیم تعویض بلوک‌های کهنه و فرسوده توسط شهرداری است. شاید طی عملیات بهسازی معابر و جوی‌های آب چند روزی تغییراتی مانند جابه‌جایی سطل‌های مکانیزه زباله صورت بگیرد اما گویا طی این مدت برخی از شهروندان فکر می‌کنند باید زباله‌های خود را در همان نقطه محل پیشین خالی کنند.

به‌عبارتی کنار بلوک‌ها، مصالح و نخاله‌های باقیمانده از عملیات بهسازی، محلی برای زباله‌های ریز و درشت می‌شود. برخی از این شهروندان هم برای ریختن زباله در چنین جایی این دلیل را که «کنار این همه نخاله اینها چیزی به‌حساب نمی‌آید»،می‌آورند. این در حالی است که این زباله‌ها هم در کندی روند کار و هم آلودگی شهر بسیار موثر است.

کد خبر 116713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز