سرتیپ احمدرضا پوردستان: یک‌سال دیگر گذشت و هفته دفاع مقدس فرارسید.

جنگ تحمیلی عراق با ایران

یک‌سال دیگر گذشت و هفته دفاع مقدس فرارسید. این هفته بهترین فرصتی است که در محضر شهدا سر تعظیم فرود آوریم و به محضر امام شهدا، که بنیانگذار استقلال ما، آزادی ما و حکومت اسلامی ماست، ادای احترام کنیم که امروز معنای واقعی زنده بودن اسلام و آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی را می‌توانیم هر لحظه حس کنیم؛ چرا که زندگی ما در پناه قرآن و اسلام و آموزه‌های دینی متبرک شده به راهی که او برای ما ترسیم کرده و خداوند توفیق داده است که در ادامه این راه ثابت قدم بمانیم.

هفته دفاع مقدس موقعیت مناسبی است تا با توجه و اقبال عمومی و نگاه جامعه به تاریخ این سرزمین، مروری بر نقش ارتش و نیروی زمینی در 32سال حیات نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف داشته باشیم. هفته دفاع مقدس که یادآور تاریخ درخشان و پرافتخار میهن اسلامی است، برهه‌ای از تاریخ معاصر ماست که در آن تبلور ایمان و اراده فرزندان این مرز و بوم به بهترین و بارزترین شکل خود حاصل شد و در آن برگ‌های زرینی به ثبت رسید که جهانیان را مات و مبهوت خود کرد تا به غیرت و اراده ایرانیان سر تعظیم فرود آورند. نیروی زمینی ارتش به‌عنوان بازوی توانمند دفاعی جمهوری اسلامی ایران در طول بیش از سی‌سال عمر با برکت و پرافتخار پس از انقلاب توانسته است با اتکا به قدرت لایزال الهی و اراده و اعتماد به نفس سربازان خود، صحنه‌های زیبایی از توانستن و اقتدار را در طول این سال‌ها خلق کند.

ارتش و تثبیت و مراقبت انقلاب

با شروع نهضت انقلابی مردم ایران، ارتش که پیکره اصلی آن را آحاد جامعه و جوانان برومند خانواده‌های مسلمان و مؤمن ایرانی تشکیل داده بودند به ندای آسمانی رهبر انقلاب لبیک گفتند و رأی به سقوط نظام پوسیده شاهنشاهی داده و جمهوری اسلامی را خواستار شدند و به قول امام، ارتشی که از ملت و با ملت بود در سال57 با طرد طاغوت، حماسه‌ای به یادماندنی خلق کردند.

پس از فروپاشی پایه‌های ظلم و ستم طاغوت در ایران و برپایی نهال نوپای انقلاب اسلامی، دشمن شکست خورده و رانده شده از کشور دست به توطئه‌های جدید، به شیوه‌های نوین زد. ایادی شرق و غرب و آنها که صداقت و امانتداری و میهن‌پرستی ارتشیان غیور را در حماسه‌ پیروزی انقلاب اسلامی درک نکرده بودند، با ترفندی نو کمر به نابودی ارتش بستند و با شعارهای به ظاهر انقلابی مصمم به انحلال ارتش و در واقع غارت سلاح‌ها و نابودی امکانات دفاعی کشور شدند.

در این شرایط امام راحل به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی ارتش، نقشه دشمنان را نقش برآب کردند و طی پیامی با قاطعیت هرچه تمام تر، ضرورت حفظ ارتش را اعلام و به همین مناسبت روز تاریخی29 فروردین را به‌عنوان روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نامگذاری کردند و از ملت نیز خواستند که به ارتشیان به دیده احترام بنگرند و امروز طی 31‌سال گذشته می‌بینیم که هر سال این روز مورد تمجید و تجلیل قرار می‌گیرد. هنوز چند ماهی از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نگذشته بود که اغتشاشات و عصیان‌هایی در گوشه و کنار کشور توسط عناصر و گروهک‌های خیانتکار و منافق به نام دمکرات و کومله و دیگر عناصر پلید و منفور و بازی‌خورده دشمنان شروع شد.

آنها با حمله به پادگان‌ها و مراکز نظامی از جمله پادگان مهاباد و سنندج به غارت اسلحه‌ها و مهمات پرداخته و شروع به قتل و چپاول شهرهای پاوه، میانه، سردشت و... کردند. پاوه در 25‌مرداد 58 به‌طور کامل در محاصره مهاجمان مسلح قرار گرفت که پس از تصرف شهر دست به کشتار فجیعی زدند. امام‌خمینی(ره) در 26‌مرداد خطاب به دولت و ارتش و ژاندارمری، فرمان حرکت با تمام قوا ظرف 24‌ساعت به سوی پاوه را صادر کردند. بنا به فرمان امام، ارتش به‌طور رسمی وارد تعقیب ضد‌انقلاب در کردستان شد.

شهیددکتر چمران و شهید سرلشکر فلاحی

(فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش) با هواپیما وارد کرمانشاه شده و در 27‌مرداد نیروی هوایی ارتش نیز به کمک محاصره شدگان شتافت و نیروی اعزامی وارد شهر پاوه شد. ستون‌هایی از لشکر‌‌‌64 ‌ارومیه درحالی‌که سرلشکر ظهیرنژاد فرماندهی آن را به‌عهده داشت از نقده وارد اشنویه شد. با یک‌سری عملیات توسط فرزندان برومند ارتش و دیگر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، کردستان و دیگر نقاط کشور یکی پس از دیگری از لوث وجود آنان پاک شد.

با حضور ارتش در گنبد و کردستان ضدانقلاب مجبور به عقب‌نشینی از آن مناطق شد. وقتی دشمنان تزریق خون به رگ‌های انقلاب اسلامی توسط ارتش را دیدند، این بار با طرح گسترده‌تری به فکر کودتایی افتادند که معروف به کودتای نوژه شد که این کودتا و توطئه نیز به لطف الهی و نیروهای مخلص و متعهد درون ارتش خنثی شد و شکست این کودتا به دست فرزندان رشید و دلسوز ارتش درس بزرگی به استکبار جهانی داد تا بیهوده گرد ارتش جمهوری اسلامی نگردند؛ چراکه این ارتش با اطاعت از ولایت فقیه و مکتب اسلامی، حرکت تکاملی خود را آغاز و با آگاهی و شناخت، رسالت مقدس خود را تا حد شهادت و ایثار جان به‌خوبی دریافته بود.

ارتش و دفاع مقدس

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران موجب شد منافع بسیاری از ابرقدرت‌ها در ایران به‌طور جدی آسیب ببیند و دشمنان نظام اسلامی در پی دستیابی به اهداف از دست رفته خود، ترفندهای مختلفی را آغاز کردند. در یکی از این ترفندها استعمارگران، رژیم بعثی عراق را برای تجاوز آشکار به سرزمین جمهوری اسلامی ایران تحریک کردند. در تاریخ‌31 شهریورماه‌1359 رژیم بعث عراق بابهره‌گیری از امکانات تسلیحاتی پیشرفته غرب و شرق، هجوم سراسری خود را به‌طور گسترده و در سطح وسیع به مرزهای میهن اسلامی آغاز کرد. قبل از حمله سراسری رژیم عراق در شهریور، حملات پراکنده‌ای در بعضی از مناطق غرب و شمال‌غرب توسط هواپیماها و توپخانه‌های ارتش بعث به مناطق و روستاهای مرزی ایران صورت گرفت و همچنین عوامل مسلح و مزدور از داخل خاک عراق به کردستان ایران وارد شده و حوادثی در آنجا به‌وجود آوردند.

پس از تجاوز حکومت وقت عراق به خاک اسلامی ایران، غیورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران و در نوک پیکان آن نیروی زمینی ارتش، بار دیگر با انگیزه و اراده پولادین، حراست و پاسداری از کیان مقدس جمهوری اسلامی ایران را به دوش گرفته و مردانه برای ادای این وظیفه سنگین به دفاع برخاستند. نیروی زمینی ارتش که به‌عنوان شاکله اصلی تشکیل‌دهنده بدنه ارتش، از نخستین روزها و ماه‌های پیروزی انقلاب، نقش فعال، تعیین‌کننده و سازنده‌ای داشت، این بار هم برای مقابله با مزدوران بعثی با حضور در مرزهای غرب و جنوب کشور به دفاع جانانه پرداخت.

ورود مستقیم و بلافاصله نیروی زمینی ارتش در روزهای ابتدایی جنگ به فرایند دفاع از مرزها و مقابله با تحرکات دشمن متجاوز (که ادعای تصرف تهران ظرف مدت 3روز را داشت) سبب متوقف ساختن پیشروی دشمن و جلوگیری از حرکت پیش‌رونده ماشین جنگی عراق شد. بی‌شک اگر دفاع و مقاومت نستوه و ایثارگری‌های دلاورمردان نیروی زمینی ارتش به‌عنوان تنها نیروی دفاعی کلاسیک جمهوری اسلامی ایران نبود، دشمن چه‌بسا پیشروی‌های خود به خاک مقدس کشورمان را خیلی بیشتر و سریع‌تر به انجام می‌رسانید. نخستین ماه جنگ در حالی پایان می‌یافت که یگان‌های عمده نیروی زمینی ارتش در شرایطی کاملا نابرابر و درحالی‌که در بعضی محورها نسبت نیروی دشمن 10 برابر نیروی خودی بود، با ایجاد خطوط دفاعی مستحکم و اجرای کمین و عملیات پی در پی و حمله به دشمن، زمینه تضعیف روحیه و توان دشمن را فراهم کرد و صدام حسین را به شکل تحقیرآمیزی از پیگیری استراتژی پیروزی سریع که مورد استفاده فراوان تبلیغاتی وی قرار گرفته بود، ناامید ساخت.

نیروی دفاعی کشور نقش تعیین‌کننده و حساس خود را در طول 8‌سال با شرکت در بسیاری از عملیات‌های کوچک و بزرگ آفندی و پدافندی به بهترین شکل ممکن به منصه ظهور رسانید و توانست برگ‌های زرین فراوانی از حماسه و ایثار و شهادت را در تاریخ این کشور به ثبت برساند و واژه‌هایی همچون شهادت، فداکاری، سلحشوری و دلاوری را در ادبیات و قاموس ماندگار این مرزکهن به یادگار بگذارد.

طبق اسناد و مدارک مرتبط با دفاع مقدس، نیروی زمینی ارتش در بیش از 300‌عملیات آفندی و پدافندی به‌طور مستقل و مشترک حضوری تأثیرگذار و چشمگیر داشته که حاصل آن تقدیم بیش از 200هزار شهید، جانباز و آزاده بوده است. اگر روزشمار دفاع مقدس و عملیات‌های عمده آن را مرور کنیم به جرات می‌توانیم بگوییم که هیچ عملیاتی بدون حضور یگان‌هایی از نیروی زمینی صورت نگرفته و در خیلی از عملیات‌های عمده مثل ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان و... هسته اصلی عملیات، نیروی زمینی بوده است.

این حضور تا پایان جنگ موجب آزادسازی تمامی خاک کشور و در مواردی انتقال صحنه نبرد به داخل خاک عراق و تغییر معادلات جنگ به نفع کشور، برهم خوردن محاسبات طرف عراقی و تقویت چشمگیر نظام در عرصه سیاسی و دیپلماتیک شد.

کد خبر 116574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز