دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

گروه اجتماعی: بیش از آنکه انواع سلاح‌های گرم افراد را به کام مرگ بفرستد، سلاح سرد خاموش و بی‌صدا دروازه مرگ را می‌گشاید.

سلاح سرد

بسیاری از درگیری‌های خیابانی بی‌آنکه قصد و نقشه قبلی برای قتل وجود داشته باشد، در اثر استفاده از سلاح‌های سردی که افراد با خودبه همراه دارند منجر به قتل یا ایجاد جرح‌های جدی در طرفین درگیر خواهدشد.داشتن چاقو در جیب یا کیف نوجوانان یا جوانان سبب می‌شود تا به محض درگیر شدن با فرد دیگری، دست به چاقو شوند. دست به چاقو شدن همان و به بارآوردن نتایج مرگبار همان و پشیمانی جوانانی که در پیچ و خم دادگاه‌ها اقدام خود را محصول غلبه خشم آنی می‌دانند.

حمل سلاح سرد به‌عنوان جرم در قوانین موجود در کشور ما تعریف نشده‌است و این شاید مهم‌ترین دلیل برای صدور مجوزی مخفیانه است تا به افراد اجازه دهد که سلاح‌های سرد را همواره با خود حمل کنند و بازار خرید و فروش این اسلحه مرگبار داغ و داغ‌تر شود.هفته پیش فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اعلام خبر دستگیری 200‌نفر حامل سلاح سرد از طرح مبارزه با حاملان سلاح سرد خبر داد.

بنابر آنچه سردار ساجدی‌نیا اعلام کرده بود، اجرای این طرح با هماهنگی دستگاه قضایی بوده و به خواست شهروندان تهرانی مبنی بر برخورد پلیس با افرادی که سلاح سرد حمل می‌کنند، انجام شده‌ است.به گفته ساجدی‌نیا، قانونی برای برخورد با تولیدکنندگان و فروشندگان چاقوهای نامتعارف نداریم و قانون برای برخورد با این افراد باید سنگین و بازدارنده باشد. قوه مقننه و قضاییه قانون مبارزه با تهیه، فروش و حمل سلاح‌های سرد را به‌ترتیب به تصویب برسانند تا بتوان با این طرح با متخلفان برخورد کرد.

خلأ قانونی

فرهاد تجری، نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در توضیح نیاز به قانونگذاری در این زمینه گفته‌است که کمبود قانون احساس می‌شود و اظهار امیدواری کرده که کمیسیون قضایی در این خصوص حد و مرزها را تعیین کند.اما او تأکید کرده که نبود قانون دلیلی برای بازگذاشتن دست حمل‌کنندگان سلاح سرد نیست و نمی‌توان صبر کرد تا کسی با سلاح سرد مرتکب جرم شود و سپس علیه‌او اقدام کرد.

به گفته او، به هر حال فردی که با خود چاقو حمل می‌کند می‌تواند اظهار کند که این کارد آشپزخانه است و با این توضیح نمی‌توان کسی را به‌خاطر حمل کارد آشپزخانه دستگیر کرد! بنابراین نمی‌توان قانونی در این رابطه مصوب کرد.از طرفی در ماده 617 قانون مجازات اسلامی آمده است هرکس به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر به قدرت‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت برای دیگر اشخاص یا اخاذی و تهدید آنان قرار دهد یا با کسی گلاویز شود، درصورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از 6 ماه تا 2‌سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

ایجاد وحشت و رعب

ایجاد رعب و وحشت نخستین بهره‌ای است که اوباش از سلاح سرد می‌برند، به عبارتی تیغ زیر گلوی مردم گذاشتن روشی است که معمولا برای اخاذی و هتک حرمت به‌کار می‌برند و مردم عموما در برخورد با اینگونه افراد راهی جز اطاعت پیش رو ندارند؛ چرا که در غیراین صورت ‌باید صدمات تحمل‌ناپذیر جسمی ناشی از برخورد سلاح سرد را متحمل شوند اما اثبات این مدعا از سوی فرد آسیب‌دیده و پیگیری شکایاتی در این زمینه کار سختی است که مردم معمولا از پس آن بر نمی‌آیند.

از طرف دیگر، وقتی قانونی در محکومیت حمل سلاح سرد وجود ندارد، این اسلحه‌ها را هر کسی به هر دلیلی می‌تواند با خود داشته باشد و از آنها استفاده کند و پس از آن نیز همچنان با گریز از حفره قانونی به راحتی به کارش ادامه دهد.

هر ماه 100‌نفر می‌میرند

آمارهای منتشر شده از سوی پزشکی قانونی حکایت از این دارد که در 4 ماه اول سال جاری 401‌نفر با سلاح سرد جان باخته‌اند؛ یعنی به‌طور متوسط این اسلحه بی‌صدا هر ماه جان 100‌نفر را می‌گیرد. این آمار صرف‌نظر از کسانی است که در همین مدت زمان تعیین شده ممکن است با سلاح سرد زخمی یا تهدید شده یا مورد خشونت قرار گرفته باشند.

از سوی دیگر بازار داغ سلاح‌های سرد در تمامی شهرهای کشور با رونق فراوان به کارش ادامه می‌دهد و این در حالی‌است که قربانیان این کارزار بی‌دفاع و در سکوت به مرگ تن می‌دهند؛ شاید در انتظار تدوین قانونی برای منع همراه داشتن سلاح سرد هستند.

کد خبر 116514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز