آرش نهاوندی: محققان انگلیسی می‌گویند: محکم دست دادن می‌تواند با میزان عمر افراد در ارتباط باشد.

دست دادن

این محققان حفظ تعادل و قدرت مچ دست و مهارت بلند‌شدن از صندلی را با عمر طولانی یا مرگ زود هنگام افراد مرتبط دانستند.به گفته این محققان آن‌ دسته از افرادی که در این زمینه‌ها بهتر عمل کنند، از عمر طولانی‌تری برخوردار خواهند بود.محققان امیدوارند این نوع آزمایش‌های ساده بتواند به پزشکان در تشخیص خطر مرگ در بیماران کمک کند.در این تحقیق که توسط شورای تحقیق پزشکی انجام گرفته است، نتایج بیش از 30پروژه تحقیقاتی اولیه که مشارکت‌کنندگان در آن ده‌ها هزار نفر از افراد دارای توانایی‌هایی فیزیکی و همزمان ضعف فیزیکی بودند، مورد بررسی قرار گرفت. افرادی که در این تحقیقات مشارکت داشتند بیش از 60 سال سن داشتند. این مردم در میان افراد جامعه زندگی می‌کردند و از جمله افرادی نبودند که در بیمارستان مورد مداوا باشند یا در آسایشگاه سالمندان به سر برند.

محققان در نتیجه این تحقیقات متوجه شدند که مرگ در افرادی که نیروی دست آنها ضعیف‌تر است 67درصد بیشتر از افرادی است که دستی قوی‌تر دارند.

در این تحقیقات همچنین مشخص شد افرادی که آرام راه می‌روند سه برابر بیشتر از افرادی که تند‌تر راه می‌روند در معرض مرگ قرار دارند.

طبق گفته محققان، حتی افرادی که بتوانند تعادل خود را روی یک پا حفظ کنند به احتمال زیاد نسبت به افرادی که نمی‌توانند به خوبی تعادل خود را حفظ کنند عمر طولانی‌تری خواهند داشت.

اما برای دست یافتن به عمر طولانی و داشتن مچ دست قوی و توانایی حفظ تعادل و توانایی برخاستن از صندلی با سرعت مناسب، نیاز به رعایت پاره‌ای از نکات در سنین جوانی داریم و نمی‌توان صرفا به بنیه بدن اتکا کرد و گفت که توانایی هر فرد در حد خود است و هر فرد به‌طور طبیعی از یک میزان عمر برخوردار خواهد بود، چرا که سبک زندگی در این میان مهم‌ترین نقش را بازی می‌کند. عواملی نظیر حفظ تعادل فیزیکی یا داشتن وزن مناسب، ورزش، حفظ آرامش و رعایت رژیم غذایی مناسب می‌توانند همگی در میزان نیروی افراد در سنین پیری دخیل باشند. برای داشتن سالمندی سالم، نوع زندگی، بیش از عوامل ژنتیک مؤثر است. داشتن عادت‌های سالم، تنها هنگام سالمندی افراد اهمیت خود را نشان می‌دهد. مراقبت از سلامت جسمانی، تمرین‌ها و چالش‌های ذهنی، در کنار سایر افراد به‌سر بردن و احساس مثبتی از زندگی و سالمندی داشتن، به فعال و شاداب ماندن افراد کمک شایان ذکری می‌کند.

تغذیه سالم یکی از دلایل اصلی سلامت زیستن یک فرد در طول عمر خود است. یک رژیم مناسب و سالم فواید بسیاری از جمله احساس سلامتی و جلوه‌های ظاهری خوب دربردارد. اما منظور از رژیم مناسب و سالم چیست؟ پزشکان رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات فراوان، پروتئین، مجموعه کربوهیدرات‌ها، غذاهای حاوی حبوبات و غلات و چربی‌های سالم مثل روغن‌زیتون را پیشنهاد می‌کنند.

کاهش وزن، همراه با خوردن غذاهای مفید، می‌تواند به شما کمک کند تا بیشتر مشکلات دوران سالمندی چون پوکی استخوان، فشار خون بالا، قند و بیماری‌های قلبی را از بین ببرید. افزایش وزن در دوران میانسالی که اغلب مربوط به قسمت میانی بدن انسان می‌شود، خطرآفرین است زیرا سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات از قبیل توت‌ها، گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی حاوی فیتوکیکال‌ها هستند و اثبات شده که این مواد سبب بهبود قوای فکری و جلوگیری از بیماری‌ها می‌شود. ویتامین C که در مرکبات به‌وفور یافت می‌شود، علاوه بر جلوگیری از سرماخوردگی، کمک می‌کند که با تنش‌ها و استرس‌ها بهتر مبارزه کنیم.

کاهش حجم عضلات

بسیاری از ما آن‌قدر در روز گرفتار و مشغول هستیم که یا زمان کمی برای انجام نرمش یا حرکات ورزشی داریم یا اینکه فرصتی برای آن نداریم. از سن ۴۰سالگی به بعد، هر ساله حجم عضلات بدن انسان کاهش می‌یابد و آهسته‌آهسته ضعیف‌تر می‌شود.
اما تمرینات تقویتی می‌تواند عضلات از دست رفته را بازگرداند و استخوان‌ها را تقویت کند و این مسئله برای زمان بعد از یائسگی زنان اهمیت ویژه‌ای دارد. علاوه بر این، توازن درونی می‌تواند به بهتر خوابیدن و داشتن قلب سالم کمک کند.

تخریب حافظه، یک معضل جدی

شاید یکی از علامت‌های نگران‌کننده سالمندی، کاهش یا تخریب حافظه انسان است اما مشخص شده است که برخلاف تصور عموم، تعداد سلول‌های مغز افراد در طول زندگی رشد یا افزایش پیدا می‌کند و سالمندان در هر سنی می‌توانند ذهن خود را تقویت کنند و میزان یادگیری خود را افزایش دهند.

پژوهش‌ها بیانگر این مطلب است که ضعف قوای دفاعی یا حافظه‌ای که بعضی از سالمندان با آن مواجه‌اند به این دلیل است که این افراد از مغز خود کم استفاده کرده‌اند. سلول‌های مغز این افراد به‌دلیل انجام کارهای همیشگی تحلیل رفته است.اما با توجه به ارتباط میان سلامت جسم و مغز می‌توان گفت که هرچه بیشتر از مغزتان استفاده کنید، جسم شما هم بهتر عمل خواهد کرد. شرکت در کلاس‌های آموزشی و تفریحی و توجه به مطالب و فعالیت‌های مورد علاقه‌تان یکی از چندین روش مفید برای تقویت حافظه و مبارزه با زوال ذهنی است.یادگیری کارها و مهارت‌های جدید از جمله امور مهمی است که افراد می‌توانند در راستای تقویت سلامت خود انجام دهند. در عصر ارتباطات، تلفن‌های دوربین‌دار، کامپیوترهای دقیق‌ و سریع‌، همگام شدن با پیشرفت‌های صنعتی و یادگیری این مهارت‌ها می‌تواند دقت و تیزهوشی را افزایش دهد.

افراد دارای سن بالا در طول زندگی خود دارای نگرش مثبت بوده‌اند و منفی اندیشی را با تمرین‌های ذهنی و ممارست فراوان از خود دور کرده‌اند و همواره تلاش کرده‌اند به فعالیت جسمانی خود که به تقویت قوای جسمانی می‌انجامد، ادامه‌دهند.بنابراین می‌توان دریافت که انطباق با اجتماع نیز از عوامل مؤثر در طول عمر است. همه این موارد می‌تواند به‌خودی خود در تقویت قوای جسمی و تقویت نیروی دست و حفظ تعادل در سنین پیری مؤثر باشد و باعث افزایش بیش از پیش طول عمر افراد شود.

کد خبر 116289

برچسب‌ها