شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

مجله آمریکایی« وایرد» روی جلد شماره ماه سپتامبر جمله «وب مرده است» را به‌عنوان تیتر اصلی این ماه خود آورده است و دو مقاله بلند را به قلم کریس اندرسون، مدیر و مایکل وولف، سردبیر این مجله منتشر کرده است.

طرح - وب

وایرد در این دو مقاله آورده است: درحالی‌که استفاده از اینترنت به رشد خود ادامه می‌دهد، وب که همه ما آن را با مرورگرها می‌گردیم کمتر از همیشه خود را نشان می‌دهد. این افت به‌دلیل توسعه متدهای جدید دسترسی به شبکه مثل برنامه‌های جانبی «App» است که تلفن‌های همراه هوشمند و لوح- رایانه‌ها (تبلت‌ها) را استعمار کرده‌اند. عصر اینترنت که از طریق مرورگرها (برنامه‌هایی که برای مشاهده صفحات html مثل اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس استفاده می‌شوند) دیده می‌شد پر‌هرج و مرج، خلاق، رایگان و کمی سازمان ستیز بود اما مرورگرها امروزه جای خود را به دنیای برنامه‌های جانبی داده‌اند که نظام‌مندتر و کاربردی‌تر هستند ولی باید توسط کسی مورد پذیرش قرار گیرند، پس از ثبت نام باید بارگذاری شوند و اغلب پولی هستند.
اندرسون برای تایید اینکه وب مرده است مقاله خود را برپایه یک‌سری از اطلاعات آماری و ملاحظات شخصی نوشته است.

برپایه نمودارهای شرکت سیسکو، پهنای باندی که صرف استفاده از وب شده است نسبت به سایر پروتکل‌ها به‌طور ثابت رو‌به کاهش است به‌طوری که در سال‌2010 پهنای باند استفاده شده برای وب تنها به 23‌درصد از کل پهنای باند محدود شد که خود این میزان هم صرف ورود و استفاده از سایت‌های اشتراک‌گذاری محتویات آنلاین (سایت‌هایی چون ای- میول و تارنت) می‌شود. بیش از 50‌درصد از این اشتراک گذاری‌ها مربوط به بارگذاری فیلم است.

کریس اندرسون مدیر مجله آمریکایی«وایرد» با تغییر زاویه دید به آینده، سرنوشت وب را با ورود به اینترنت از راه تلفن‌های همراه به تصویر کشیده و نوشته است که پس از ورود به اینترنت از راه رایانه‌های رومیزی آینده، زمان رشد رو به گسترش سکوهای متحرک رایانه‌های قابل حمل مثل لپ تاپ‌ها، تبلت‌هایی چون آی- پد، کتاب‌های الکترونیکی چون کیندل، کنسول بازی‌های ویدئویی مجهز به سیستم‌های اتصال تک کاره (ایکس باکس لایو، شبکه پلی استیشن) و مراکز چندرسانه‌ای قابل اتصال به تلویزیون خواهد رسید.

به گزارش مهر، وولف اما اعتقاد دارد مرگ وب تقصیر انتقام‌گیری ایجاد‌کنندگان محتویات روی وب شامل شرکت‌های انتشاراتی، تهیه‌کنندگان موسیقی و فیلم و نرم‌افزارهای خانگی است. پس از 18‌سال که در آن تنها مدل تجاری ممکن، فروش از راه تبلیغات بوده است، اکنون جبهه دیگری گشوده شده که درآمدزایی بیشتری دارد و دو شخصیت اصلی این سناریوی درآمدزا استیو جابز و مارک زاکربرگ، بنیانگذاران اپل و فیس‌بوک هستند.

به‌طوری که امروزه به جای ساختار گوگل که در آن کاربر با انجام یک جست‌وجو بین سایت‌های مختلف گردش می‌کند، فیس‌بوک لینک‌هایی را به کاربر ارائه می‌دهد که به اعتقاد بسیاری از وب‌گردان این لینک‌ها به معنی خود شبکه هستند. آی- تیونز و AppStore اپل نیز امکان خرید محتواها را برای دستگاه‌های خود تنها از طریق یک فروشگاه واحد فراهم می‌کنند. در حقیقت اپل دستگاه‌های خود را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که کاربر به هیچ روش دیگری قادر نخواهد بود محتواهای مورد نظر خود را تهیه کند و بنابراین چاره‌ای جز پرداخت و خرید از طریق این دو سایت ندارد.

پس از انتشار این مقالات روی وایرد، بسیاری از وبلاگ‌نویسان فعال در این بخش با اظهارات اندرسون مخالفت کردند. نمودارهای سیسکو درصد ترافیک را روی کل شبکه نشان می‌دهند. مقاله یک روزنامه آنلاین وزنی صدها برابر کمتر از حجم یک فیلم دارد اما این به آن معنی نیست که مردم زمان بیشتری را به فیلم اختصاص دهند. جلد مجله وایرد و این تیتر پر سر و صدا در شرایطی نوشته شده است که هنوز هواداران مرورگرها در مقابل حامیان برنامه‌های جانبی به‌شدت مقاومت می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که وب (هنوز) نمرده است.

« وب 2 » چیست؟

« وب 2 » مجموعه‌ای از رویکردهای جدید در فضای اینترنت به سمت مدل‌های توسعه باز، انعطاف‌پذیر و مشارکت‌جو برای سیستم‌های تولید محتواست که می‌تواند به کاهش هزینه‌های تولید و پردازش اطلاعات، افزایش آگاهی عمومی و افزایش کارایی سیستم‌ها منجر شود. در سال‌های اخیر کسب و کارهای مختلف، مراجع دانشگاهی و متخصصان فنی به بحث‌های بسیاری درباره وب‌2 پرداخته‌اند. اخبار، نوشته‌ها و نقدهای مرتبط با وب‌2 آن‌قدر بالا بود و هست که باید اذعان کرد وب‌2 اینترنت را تکان داد.

وب‌2 هم دارای جنبه‌های فنی و هم دارای جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی است.
رویکرد وب‌2: اطلاعات به واحدهای کوچک‌تری از محتوا خرد و به وسیله سایت‌های بسیاری توزیع می‌شود. وب‌2 دنیای اسناد نیست بلکه دنیای داده است. ما دیگر به‌دنبال منابع قدیمی اطلاعات نیستیم بلکه به‌دنبال ابزاری هستیم که واحدهای کوچک اطلاعات را به روش‌های تازه و مؤثر جمع‌آوری و تلفیق کند و در اختیارمان قرار دهد. در محافل IT عموما از اصطلاح وب‌2 برای بیان نسل دوم سرویس‌هایی از وب استفاده می‌شود که امکان همکاری و مشارکت را برای مردم فراهم ساخته‌اند. مفاهیم و فناوری‌هایی که ظاهرا بر وب‌2 مؤثر هستند وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، پادکست‌ها و RSSها به شمار می‌روند.

نکته کلیدی در وب‌2 مشارکت کاربر و اعتماد به وی است. سرویس‌هایی که در وب‌2 ارائه می‌شود قابلیت استفاده مجدد از آن‌را در سایر ابزار و رسانه‌ها فراهم می‌آورد و دسترسی به آنها آسان‌تر می‌شود. وب‌2 بر قابلیت ترکیب مجدد و سازگارسازی بدون مذاکره و حتی اجازه استوار است. وب‌2 یعنی گرفتن اطلاعات و داده‌های یک سایت به کمک RSS و ترکیب آن با داده‌هایی از همان نوع اما دریافت شده از منابع دیگر و تولید چیزی جدید. محتوای وب2 به یک سازوکار خودترمیمی بسیار پیچیده و هوشمند مجهز است. این هوشمندی از مردمی‌ترشدن وب ناشی‌می‌شود و حاصل خرد‌جمعی است.

مصرف‌کنندگان اطلاعات اکنون خود تولید‌کننده‌اند. در وب‌2 حضور کاربران در فرایند تولید و پخش اخبار و اطلاعات چنان پررنگ است که خود به منبع ارزشمندی برای رسانه‌های جمعی و رسمی، از قبیل رسانه‌های الکترونیک و نشریات چاپی، تبدیل شده است.
وب‌2 را می‌توانید در قالب تحولات مفهوم آموزش نیز ببینید. مهم‌ترین ویژگی وب2 در این مورد، غیرتجاری کردن دانش از طریق به‌کارگیری رهیافت توسعه باز (‌Open Development) است. در این شیوه، مردم می‌توانند در فرایند توسعه یک مقوله علمی یا فنی آزادانه مشارکت داشته باشند و به‌طور رایگان از حاصل آن استفاده کنند. این در حقیقت سطح متعالی‌تری از آموزش است.

یک عضو جدید همواره می‌تواند به آرشیو تعاملات قبلی گروه مراجعه کند و خود را در اسرع وقت به سطح فعلی گروه برساند و پس از آن هم در جلوبردن دانش گروه نقش داشته باشد و هم از این خرد جمعی چیزها بیاموزد. وب جدید به‌گونه‌ای است که مفهوم سرویس به یکی از ارکان کسب‌وکارهای آنلاین تبدیل شده‌است. این مفهوم هم دربرگیرنده معنای لغوی آن، یعنی خدمت‌رسانی و هم دربرگیرنده معنای تازه و مدرن آن است که نشان می‌دهد یک فرایند اطلاعاتی (مثلا ارسال نامه الکترونیکی) به جای اینکه از طریق یک محصول نرم‌افزاری انجام شود، می‌تواند به‌واسطه یک سیستم آنلاین رخ دهد. این شیوه از ارائه خدمات متکی بر نظریه‌ای است که می‌گوید هر نرم‌افزار را می‌توان به‌صورت یک سرویس ارائه کرد.

وب‌2 یعنی حرکت در فضای سه‌بعدی مبتنی بر پلت‌فورم موبایل. نقش فزاینده پلت‌فورم موبایل و به‌طور کلی آن دسته از تجهیزات همراه این است که قابلیت جابه‌جایی فیزیکی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. در واقع می‌توان گفت نسل اول وب که همان وب‌سایت‌های اطلاع رسان بودند از بین رفته است و اکنون نسلی از وب در فضای اینترنت وجود دارد که ضرورتا بر شیوه اطلاع رسانی یکسویه تکیه ندارد بلکه مدل جدیدی از کسب و کار را در فضای اینترنت احیا کرده است.

کد خبر 116281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز