نتیجه نمایش برتر تیم ملی ایران مقابل چین در جنجو، پیروزی 2 بر صفری بود که امیدواری نسبت به موفقیت این تیم در جام ملت‌های آسیا را بیشتر کرد؛ هر چند به‌نظر می‌رسد مشکلات دفاعی همچنان پابرجا باشد.

فوتبال

قطبی برای این بازی هم از سیستم 1-3-2-4 استفاده کرد که در شروع بازی شرح وظایف بازیکنان نسبتا محتاطانه بود. با اضافه شدن تیموریان و شجاعی نسبت به بازی مقابل ارمنستان، قطبی در این بازی همه نفرات اصلی‌اش را در اختیار داشت.

با وجود این تنها تیموریان بود که در ترکیب اصلی قرار گرفت. او در کنار نکونام و پژمان نوری مثلث میانه میدان را تشکیل داده بودند که دائما تغییر مکان می‌دادند و معمولا 2 نفر از آنها در حملات شرکت داشتند. در خط دفاع هم مطابق انتظار ترکیب عقیلی، حسینی در مرکز و نصرتی و خسرو حیدری در کناره‌ها به زمین رفتند. در خط حمله اما قطبی از محمد غلامی تازه وارد استفاده کرد که از سوی خلعتبری و غلامرضا رضایی حمایت می‌شد. مهاجم استیل آذین در نخستین بازی ملی‌اش عملکرد خوبی داشت و گل دوم را هم به زیبایی زد.

بازی با برتری نسبی ایران شروع شد که مالکیت توپ و زمین را در اختیار داشت ولی چین با دفاع فشرده به مهاجمان ایران اجازه نداد صاحب موقعیت شوند. سرانجام در دقیقه 38 خلعتبری توانست روی پاس غلامی در موقعیت تک به تک قرار بگیرد و پس از اینکه دروازه‌بان چین توپ را با پا دفع کرد، آندو توانست با بغل‌پا کار را تمام کند.

در شروع نیمه دوم، شجاعی به‌جای نوری به زمین رفت؛ تعویضی که تیم ملی را تهاجمی‌تر کرد. برتری ایران در شروع نیمه دوم هم ادامه داشت و در دقیقه 57 منجر به گل دوم شد. غلامی پس از یک‌- دو با رضایی در موقعیت تک به تک قرار گرفت که پس از دریبل دروازه‌بان چین، دروازه خالی را باز کرد.

برتری 2 بر صفر به قطبی اجازه داد تعویض‌های بیشتری انجام دهد و انصاری‌فرد، اولادی، حاج صفی و زنیدپور هم به میدان رفتند. چین هم که می‌خواست فاصله را به حداقل برساند، با چند تعویض تهاجمی‌تر شد و در اواخر بازی حملات خطرناکی انجام داد. اکثر این حملات از سمت راست خط دفاع و منطقه‌ای بود که خسرو حیدری و هادی عقیلی قرار داشتند و میزبان 2 بار تا آستانه گلزنی پیش رفت. نتیجه بازی اما بدون تغییر ماند تا یک برد خوب در کارنامه تیم ملی قبل از شروع جام ملت‌های آسیا ثبت شود.

قبل از شروع بازی خبرگزاری ایسنا نوشته بود که مصدومیت، خستگی و درگیری بازیکنان فوتبال چین در لیگ فوتبال این کشور موجب نگرانی هونگبو، سرمربی این تیم شده است. چینی‌ها که در این بازی تعدادی از بازیکنان اصلی‌شان را نداشتند، در اوایل بازی نمایش ضعیفی ارائه دادند و تنها در اواخر بازی توانستند تیم ملی ایران را کمی به زحمت بیندازند. با وجود این، نمی‌توان اهمیت این پیروزی را در مسیر آماده‌سازی‌ تیم ملی مقابل حریفی که در بازی‌های دوستانه اخیرش نتایج خوبی گرفته نادیده گرفت.

طبق آمار سایت فیفا، تیم ملی چین قبل از بازی مقابل ایران، توانسته بود 17 بازی را بدون شکست پشت سر بگذارد. در این راه چین توانسته بود حریفان قدرتمندی مثل فرانسه و کره‌جنوبی را شکست دهد و مقابل ژاپن هم به تساوی برسد. در این شرایط، بازی سه‌شنبه مقابل کره‌جنوبی در سئول می‌تواند محک سخت‌تر و دقیق‌تری برای تیم ملی باشد؛ حریفی که لژیونرهایش را هم در اختیار خواهد داشت.

ترکیب تیم ملی مقابل چین: سیدمهدی رحمتی، سیدجلال حسینی، هادی عقیلی، محمد نصرتی، خسرو حیدری (زنیدپور از دقیقه‌87) ، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، پژمان نوری (شجاعی از دقیقه‌46) ، محمدرضا خلعتبری (حاج صفی از دقیقه 63) ، غلامرضا رضایی (اولادی از دقیقه‌84) و محمد غلامی (انصاری فرد از دقیقه‌68).

کد خبر 115311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز