گروه سیاسی: میلیون‌ها روزه‌دار مسلمان در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در ایران و اقصی نقاط جهان، فریاد رهایی قدس و فلسطین سردادند و خواستار محاکمه سران رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی شدند.

راهپیمایی

ملت ایران در روزی که به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب به نام روز قدس نامیده شده و درحالی‌که کاخ سفید مذاکرات سازش را بدون حضور نمایندگان واقعی ملت فلسطین در واشنگتن و با حضور رئیس تشکیلات خودگردان و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برگزار می‌کرد، همصدا با نهضت بیداری جهانی و سکوت مجامع بین‌المللی اقدامات وحشیانه اشغالگران در سرزمین‌های اشغالی را محکوم کردند.

روزه‌داران ایران در پایان راهپیمایی خود قطعنامه‌ای را در 9 بند صادر کردند و گفتند: ما ملت مسلمان و انقلابی ایران، تلاش‌های رژیم غاصب صهیونیستی در راستای نابودسازی هویت ملت و تاریخ فلسطین و یهودی سازی سرزمین‌های اشغالی و تخریب آثار فرهنگ و تمدن اسلامی را به‌شدت محکوم کرده و از مجامع و سازمان‌های عربی - اسلامی می‌خواهیم با اتخاذ مواضع قاطع و دیپلماسی فعال از تحقق این توطئه خطرناک جلوگیری کنند.

راهپیمایان در کنار اشاره به مذاکرات موسوم به طرح صلح و سازش که در واشنگتن برگزار می‌شود، حمله اخیر «دژخیمان رژیم صهیونیستی» به کاروان کشتی آزادی و امدادرسان به مردم غزه را یادآوری کردند.

راهپیمایان روز قدس همچنین به مذاکرات صلح و سازش اشاره کرده و آوردند: ملت مسلمان و انقلابی ایران، با تاکید بر اینکه هرگونه طرح مربوط به صلح و سازش بدون تامین حقوق تمام عیار ملت فلسطین و بازگشت تمامی آوارگان به سرزمین
آبا و اجدادی در حقیقت فرصت‌سازی‌ برای احیا و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی است؛

به قدرت‌های اروپایی و دولت‌های سازشکار منطقه که به‌دلیل پیوستگی سرنوشت خود با اشغالگران قدس، ذلت همراهی با جنایتکاران و ظالمان را پذیرفته‌اند هشدار می‌دهد، با عبرت از سرانجام جنایتکاران تاریخ، ظرفیت‌های خود را برای رسیدن به صلح عادلانه و تحقق اراده و خواست مردم مجاهد و مقاومت فلسطین به کار گیرند و خود را از سرنوشت شوم و وحشتناکی که در انتظار دژخیمان صهیونیست است، رهایی بخشند.

راهپیمایان درادامه قطعنامه آوردند: ما ملت ایران ضمن ستایش از حرکت‌های متنوع و متعدد از سوی ملل و جوامع اسلامی و غیراسلامی برای شکستن محاصره غزه و محکومیت مجدد و شدید جنایت چندی پیش دژخیمان رژیم صهیونیستی در یورش به کاروان کشتی‌های آزادی و امدادرسان به مردم غزه و تاکید بر اهمیت تداوم اینگونه اقدامات خودجوش و مردمی، از مجامع جهانی برخورد قاطع با جنایات دولت مجعول و تروریست اسرائیل و مجازات سران سفاک آن در دادگاه‌های بین‌المللی را خواستاریم.

روزه‌داران مسلمان در پایان قطعنامه خود که به شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل ختم می‌شد، شعار انحرافی «نه‌غزه، نه‌لبنان» را پس زده و درعین‌حال که شعار «هم غزه، هم لبنان» را شاکله هویت انقلابی و موضوع استراتژیک نظام جمهوری اسلامی دانستند، هرگونه تلاش برای مخدوش کردن این شعار اساسی و راهبردی را مخالفت با آرمان و اهداف مقدس حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری عنوان کردند.

سران در کنار مردم

علاوه بر سران 3 قوه که دوشادوش، فرمان امام راحل را برای محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان لبیک گفتند، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری، حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، جمعی از وزیران و اعضای هیات دولت، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و جمع دیگری از مسئولان لشکری و کشوری در راهپیمایی روز قدس حضور داشتند.

اسرائیل در تیررس ایران است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، در حاشیه این مراسم با بیان اینکه امیدواریم نیازی به مورد هدف قرار دادن نیروگاه هسته‌ای رژیم صهیونیستی نباشد، گفت: هیچ نقطه‌ای از اسرائیل نیست که در تیررس تجهیزات ما نباشد.
سید حسن فیروزآبادی در گفت‌وگو با مهر در رابطه با اظهارات فرماندهان نظامی آمریکا از جمله مایکل مولن مبنی‌بر آماده بودن طرح حمله به ایران تصریح کرد: خود مایکل مولن تحلیل اطلاعاتی در اختیار دارد و می‌داند روبه‌رو شدن با ایران به نفع آمریکا و صهیونیست‌ها نیست.

روز اتحاد

شهردار تهران نیز روز قدس را روز اتحاد مسلمانان سراسر دنیا دانست و گفت: یادگار امام خمینی(ره) تا پایان تاریخ ماندگار است.
محمدباقر قالیباف در مورد اهمیت روز جهانی قدس اظهار داشت: این روز، روز مهمی برای جهان اسلام و یادگاری از امام(ره) است.

ایشان در زمانی که استکبار جهانی تلاش می‌کرد فلسطین را از تاریخ و افکار به فراموشی سپارد، با نامگذاری جمعه پایان ماه رمضان، روز قدس را به جهان اسلام معرفی کرد و امروز می‌بینیم روز به روز بر اعتبار آن افزوده می‌شود. وی افزود: روز قدس به‌عنوان نمادی که امام خمینی(ره) آن را پایه‌گذاری کرد، شاخصی بین نیروهای انقلابی و غیرانقلابی است.

شهردار تهران گفت: البته فلسطین نمادی از یک جامعه مظلوم است و در واقع باید روز قدس را روز مبارزه با ظالمان و دفاع از مظلومان دانست که یکی از نمادهای آن امروز فلسطین و غزه است.

در مسیر افول

نماز جمعه روز قدس به امامت سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران اقامه شد.به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تلاش داشت که مسئله فلسطین را مسئله‌ای عربی و یا نزاعی منطقه‌ای جلوه دهد، گفت: امام راحل با اعلام جمعه‌ آخر رمضان به‌عنوان روز قدس مسئله‌ فلسطین را به مسئله‌ای بین‌المللی در جهان اسلام تبدیل کرد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران به مطرح شدن مجدد طرح مذاکرات سازش که در واشنگتن در جریان است، اشاره کرد و افزود: طرح مجدد سازش خیانتی دیگر به مردم فلسطین است و در طول بیش از 60 سال گذشته مذاکرات سازش فقط فرصت تنفسی برای رژیم صهیونیستی بوده است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتفاضه‌ها کمر اسرائیل، این رژیم صهیونیست را شکسته است، تصریح کرد: رژیم جاه‌طلبی که می‌خواست به همه‌ جای دنیا چنگ‌اندازی کند، امروز ذلیلانه در پی آن است که کشورهای عربی او را به رسمیت بشناسند و اینها از برکات مقاومت مردم فلسطین است. وی با بیان اینکه امروز شاخ‌های این گاو وحشی یعنی رژیم صهیونیستی شکسته شده است، ‌گفت: رژیم صهیونیستی در مسیر افول است.

مذاکرات شکست خورده

محمود احمدی‌نژاد هم که ظهر دیروز به‌عنوان سخنران‌ پیش از خطبه‌های نماز جمعه با راهپیمایان روز قدس همراه شده بود، با محکوم کردن مذاکرات سازش گفت: این مذاکرات شکست‌خورده است، سرنوشت فلسطین در فلسطین و از طریق مقاومت مردم فلسطین تعیین می‌شود.

رئیس جمهوری در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه می‌گویند، می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم، گفت: چه کسی می‌خواهد گفت‌وگو کند از جانب چه کسانی نمایندگی دارند که گفت‌وگو کنند؟ نماینده مردم فلسطین چه کسی است؟ کسانی که می‌خواهند گفت‌وگو و صحبت کنند از کجا این نمایندگی را به‌دست آورده‌اند؟ راجع به چه چیزی می‌خواهند صحبت کنند؟ راجع به سرزمین فلسطین؟ چه کسی حق دارد قطعه‌ای از این سرزمین را به دشمنان بفروشد؟ ملت فلسطین و ملت‌های منطقه اجازه نمی‌دهند هیچ‌کس حتی یک وجب از خاک فلسطین را به دشمنان ببخشد.

وی ادامه داد: خانه‌ فلسطینی‌ها را اشغال کرده‌اند و بعد می‌گویند بیایید صحبت کنیم. در مورد چه صحبت شود؟ اگر قرار است صحبتی و حرفی زده شود، باید ابتدا از فلسطین بیرون بروید و بعد صحبت کنید. در چه فضایی می‌خواهید صحبت کنید؟ هر روز چنگ و دندان نشان می‌دهید، مردم مظلوم فلسطین را به شهادت می‌رسانید و اعلام نیز می‌کنید که هدف ما از گفت‌وگو تمسخر و بازی دادن ملت فلسطین است.

وی با بیان اینکه عده زیادی در صف خروج از حاکمیت و محدوده رژیم صهیونیستی هستند، گفت: صهیونیست‌ها برای کسانی که می‌خواهند خارج شوند مالیات‌های سنگین وضع کرده‌اند. تمام خرج‌های 40ساله و 50 ساله را حساب می‌کنند و می‌گویند اگر می‌خواهید بروید، باید این پول‌ها را بدهید.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: آنها به بهانه دروغین سرزمین دیگران را اشغال کردند و در واقع به بهانه‌ اتفاقی که در اروپا رخ داده سرزمین دیگران را اشغال کردند و می‌خواهند آن را از جیب دیگران و سرزمین دیگران جبران کنند.

کد خبر 115309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز