پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

باراک اوباما پس از پایان مراسم ضیافت شام که در آن طرف فلسطینی و اسراییلی حضور داشتند رسما آغاز گفت‌وگوهای مستقیم را اعلام و تاکید کرد:

ME talks

باراک اوباما پس از پایان مراسم ضیافت شام که در آن طرف فلسطینی و اسراییلی حضور داشتند رسما آغاز گفت‌وگوهای مستقیم را اعلام و تاکید کرد: آمریکا تلاش خواهد کرد که روند گفت‌وگوهای مستقیم را با دقت زیر نظر داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی الجزیره، در مراسم ضیافت شام که در کاخ سفید برگزار شد بسیاری از رهبران خاورمیانه و طرف‌های خواهان صلح حضور داشتند.

اوباما پس از اعلام رسمی آغاز گفت‌وگوهای مستقیم در واشنگتن اظهار داشت: اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها باید از این فرصت جهت برقراری صلح استفاده کنند چرا که این فرصت بار دیگر تکرار نخواهد شد.

وی افزود: به رغم تمام سختی‌های موجود ما می‌توانیم صلح کامل و دائم را در خاورمیانه برقرار کنیم.

اوباما وعده داد: دولت آمریکا از تمام توانایی‌ها و امکانات خود برای به نتیجه رسیدن این گفت‌وگوها استفاده خواهد کرد اما کاخ سفید هرگز نمی‌تواند راه‌حلی را به هر یک از دو طرف اسراییلی و فلسطینی اعمال کند.

اوباما گفت: هدف ما از این گفت‌وگوها پایان دادن به بحران در خاورمیانه و تشکیل کشور فلسطین در کنار کشور "اسراییل یهودی" است.

اوباما هم‌چنین در واکنش به کشته شدن چهار شهرک‌نشین توسط مبارزان فلسطینی در الخلیل اظهار داشت: این حمله نظامی هرگز تلاش‌ها برای برقراری صلح در خاورمیانه را متوقف نخواهد کرد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنان خود در این مراسم اظهار داشت: ما از اسراییل می‌خواهیم که شهرک سازی در تمامی سرزمین‌های اشغال شده فلسطین را متوقف کند.

وی تاکید کرد: زمان آن رسیده است که صلح را برقرار کنیم و به اشغال‌گری‌های اسراییل که از سال 1967 آغاز شده است پایان دهیم و کشور مستقل فلسطینی را تشکیل دهیم.

عباس با تاکید بر وجود بسیاری از سختی‌ها و فراز و نشیب‌ها بر سر راه گفت‌وگوهای مستقیم اظهار داشت: تمامی خواسته‌های ما از جمله توقف شهرک‌سازی‌، پایان محاصره نوار غزه و بازگشایی گذرگاه‌های فلسطینی شرط‌های جدید نیستند بلکه از گذشته نیز ما چنین خواسته‌هایی را برای موفقیت گفت‌وگوها اعلام کرده بودیم.

عباس هم‌چنین با محکوم کردن حملات اخیر در الخلیل که منجر به کشته شدن چهار شهرک نشین شد اظهار داشت: ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که از ریختن خون هر اسراییلی یا فلسطینی جلوگیری به عمل آوریم.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل نیز که در این مراسم سخنرانی کرد اظهار داشت: من برای دستیابی به آتش بس به این جا نیامدم بلکه آمده‌ام که به صلح دائم که در سایه آن نسل‌های آینده بتوانند زندگی کنند دست یابم که البته محقق شدن این امر بستگی به راهکار میانه تاریخی دارد که دو ملت فلسطین و اسراییل بر اساس این راهکار میانه تاریخی می‌توانند بر اساس صلح در کنار یکدیگر زندگی کنند.

نتانیاهو هم چنین اظهار داشت: ما خواهان آن هستیم که هیچ کس پس از عقب نشینی نیروهای اسراییلی از شهرکی، از آن مناطق تخلیه شده استفاده مجدد نکند تا بهانه‌ای برای حمله به شهرک نشینان اسراییل در دست هیچ کس ندهد.

حسنی مبارک رئیس جمهور مصر نیز سخنانی در این مراسم ایراد کرد.

وی اظهار داشت: گفت‌وگوهای صلح میان دو طرف فلسطینی و اسراییلی باید بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی انجام گیرد.

وی تاکید کرد: این کاملا غیر منطقی و غیر معقول است که ما تا به امروز نتوانستیم به صلح دایمی و کامل برسیم.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در این مراسم اظهار داشت: برقراری صلح با اسراییل منجر به ازسرگیری روابط کشورها با اسراییل خواهد شد.

وی تاکید کرد: راهکار تشکیل دو کشور تنها راهکار موجود برای حل بحران در خاورمیانه است.

 

کد خبر 115262
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز