همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پیشنهادی به منظور ایجاد کنسرسیوم سوخت هسته‌ای برای تامین سوخت نیروگاه‌های آینده به روسیه داده‌ایم

صالحی

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی اکبر صالحی در مصاحبه با برنامه صبح به خیر ایران شبکه یک سیما افزود: ما به روسیه پیشنهاد ایجاد کنسرسیومی تحت لیسانس این کشور را داده‌ایم تا بخشی از کارها در روسیه و بخشی در ایران انجام شود.

وی درباره تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران گفت: تاکنون حدود 25 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کرده‌ایم و در تلاش هستیم نخستین مجتمع صفحه سوخت هسته‌ای را شهریور سال آینده تولید کنیم تا ازاین نظر هم خودکفا شویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما باید به دنیا نشان دهیم که توانمندی و توانایی بالقوه و بالفعل تولید اورانیوم در داخل و تبدیل آن به مجتمع سوخت را داریم.

وی در عین حال گفت: البته ما قصد نداریم تمام سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های خود را در آینده در داخل تولید کنیم‌.

صالحی درباره اینکه چرا کشورهای غربی و آمریکا در بحث انرژی هسته‌ای به ایران فشار می‌آ‌ورند، گفت: برای اینکه ایران به عنوان کشوری مستقل بعد از انقلاب اعلام کرده است که دیگر در مدار سیاست‌های ترسیم شده بین‌المللی از جانب غرب نیست.

صالحی گفت: موضع گیری‌های ایران از جمله در موضوع فلسطین که منطقی، توام با استدلال و به منظور حمایت از مردم مظلوم فلسطین بوده است، به مذاق غرب خوش نمی‌آید بنابراین آنها پرونده‌ای مصنوعی و ساختگی را برای ایران درست کردند که می خواستند در همان سال 2002 میلادی ؛ آن را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فشار آنها باعث شد که ما در عرصه هسته‌ای بیشتر کار کنیم و هر چه آنها فشار را بیشتر کردند ما جدیت و تلاشمان در هسته‌ای مضاعف تر شد.

وی افزود: با وجود تبلیغات وسیع آمریکا و غربی‌ها بر ضد فعالیت صلح امیز هسته‌ای کشورمان، جایگاه ویژه‌ای درجهان پیدا کردیم یعنی درتعاملات سیاسی با دنیای امروز ما از جایگاه ویژه‌ای برخورداریم .

صالحی افزود: توانمندی بالقوه ایران، کشورمان را به عنوان کشوری راهبردی و دارای مبانی فرهنگی و سیاسی درجهان مطرح کرده است.

صالحی افزود: ما اصول عدالت خواهی و اخلاق محوری را درجهان مطرح می‌کنیم که این اصول در تضاد با اصول غربی هاست.

معاون رئیس جمهور درادامه درباره آخرین وضع نیروگاه اتمی بوشهر گفت: امیدواریم اواخر شهریور ماه جاری، تزریق سوخت به قلب راکتور آغاز و اواخر مهر ماه سر راکتور بسته شود.

وی درباره تامین سوخت نیروگاه بوشهر گفت: برای نیروگاه بوشهر توافقنامه‌ای با روس‌ها داریم که باید برای ده سال سوخت آن را تامین کنند و هم اکنون نیز سوخت یک سال آن تامین شده است.

صالحی افزود: برای سال‌های بعد، ما سال به سال به روسیه سفارش می‌دهیم.

وی درباره این که آیا تحریم‌ها اثری در فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ما خواهد داشت، گفت: تحریم‌ها بر حرکت رو به جلوی ما تاثیری ندارد و نیروگاه بوشهر نمونه آن است.

کد خبر 114825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز