چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: افزایش روزافزون بهای انرژی در سال‌های اخیر و محدودیت‌هایی که در انتشار گازهای گلخانه‌ای پدید آمده، صنعت کشتیرانی را بیش از پیش برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت تحت فشار قرار داده‌است.

در همین ارتباط، یک شرکت کشتی‌سازی آلمانی قصد دارد سال آینده برای افزایش نیروی رانشی کشتی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، یک کایت غول پیکر را بر فراز یک کشتی باری به اهتزاز درآورد تا با مهار بادهای اقیانوسی، کشتی را در آب‌ها به پیش براند.

به گزارش رویترز، اسکای‌سیل یک کایت به مساحت ۱۶۰ مترمربع است که به یک دکل بسته شده و سال‌ها آزمایش را با موفقیت پشت سر گذاشته است. استفاده از این کایت در مصرف سوخت این کشتی  ۱۵تا ۲۰درصد صرفه‌جویی خواهد کرد.

کشتی «MVBeluga SkySail» که مجهز به یک بادبان شبیه پاراگلایدر و یک واحد سکان مرکزی هوشمند است، اولین سفر خود را اوایل سال۲۰۰۷ آغاز می‌کند.

استفان‌راج، مخترع این سیستم می‌گوید فکر ساخت این کایت چند سال پیش، هنگامی که به نیروی عظیم کایت پی برد، به فکر او خطور کرد.

فناوری که وی ساخته، به منزله بازگشت به دوران اولیه سفرهای دریایی است که در آن دوران کشتی‌ها برای حرکت فقط به وزش باد متکی بودند. این فناوری به حل یک مسئله مهم عصر حاضر یعنی تغییرات آب و هوایی جهان نیز کمک می‌کند.

حامیان اسکای سیل که طرح خود را «طرح سبز» نام نهاده‌اند، می‌گویند صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌تواند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را که عامل گرم شدن زمین هستند، کم کند.

راج می‌گوید استفاده از انرژی باد می‌تواند هزینه‌های سوخت را برای دریانوردان روزانه بیش از یک هزار دلار کاهش دهد. این مبتکر ابتدا یک نمونه اولیه کایت را روی یک قایق 5/3 متری آزمایش کرد و سپس به تدریج ابعاد کشتی را اضافه کرد تا اینکه سال گذشته آن را روی یک کشتی ۵۵ متری امتحان کرد.

با این حال بهای بالای این کایت که ۵۰۰ هزار تا  5/2میلیون یورو اعلام شده، تردید در مورد صرفه‌جویی در مصرف سوخت و اتکای آن به بادهای ناپایدار اقیانوسی، می‌تواند تقاضا برای خرید این کایت را محدود کند. این کایت به بزرگی یک جت مسافربری در ابعاد متوسط است.

این کایت در درازمدت در کاهش هزینه‌ها موثر است و سازگار با محیط زیست محسوب می‌شود. این کایت می‌تواند از بادهای نیرومند ساحلی استفاده کند، اما هنگام وزش باد از جهت مقابل یا زمانی که کشتی با سرعت بالای ۱۶گره حرکت می‌کند، بی‌فایده است.

بیش از ۹۰درصد تجارت کالا در جهان با کشتی انجام می‌شود. 30 هزار کشتی بازرگانی در جهان به کار حمل و نقل نفت، گاز، زغال‌سنگ، تجهیزات الکترونیکی و غلات مشغولند. راج پیش‌بینی می‌کند که در سال آینده، سه کشتی را به این کایت مجهز خواهد کرد.

بر اساس پیش‌بینی وی تا سال۲۰۱۵، تعداد ۱۵۰۰کشتی از این کایت استفاده خواهند کرد.

افزایش بهای نفت و محدودیت‌های اتحادیه اروپا در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای که متخلفان را مشمول جریمه می‌کند، همچنین مصرف سنگین سوخت در کشتی‌ها از جمله‌های انگیزه‌های شرکت‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی محسوب می‌شود.

کد خبر 11480

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز