سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

شیلا توکلی: ترجیح می‌دهید فیزیوتراپی خود را در خانه انجام دهید یا بیمارستان؟

فیزیوتراپی

مسلما درصورت اختیار داشتن، در وهله‌ اول خانه را انتخاب می‌کنید و درصورت ناچاری، بیمارستان، اما آنچه از هردوی اینها مهم‌تر است انتخاب کارشناس متخصص و مجرب در این زمینه است چرا که با یک تصمیم‌گیری غلط صدمات جبران‌ناپذیری را برای همه عمر متحمل خواهید شد.

مرضیه اسدیان کارشناس فیزیوتراپی در این‌باره می‌گوید: عده‌ای از بیماران که به‌دلیل ماهیت بیماری مانند سکته مغزی، بیماری‌های مزمن مغز و اعصاب و بیماران ارتوپدیک که به‌خاطر بالابودن سن یا جراحی‌های سنگین و عوارض بیمارستانی به‌دستور پزشک از بیمارستان ترخیص می‌شوند حتما باید فیزیوتراپی خود را در ادامه درمان پیگیری کنند تا با صدمات ناشی از تأخیر در آن مواجه نشوند و اینجاست که به‌دلیل عدم شناخت کافی از نحوه فیزیوتراپی صحیح یا دلایلی مانند پرداخت هزینه کمتر و یا انتقال دشوار بیمار به بیمارستان از سرویس‌دهی در منزل استفاده می‌کنند و به همین جهت نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند.

وی افزود: انتخاب مسیر اشتباه و یا عدم استفاده از فیزیوتراپیست مجرب می‌تواند دقیقا مسیر بهبودی بیمار را به تأخیر انداخته و مشکلاتی ازقبیل ضعف و تحلیل عضلانی، تغییرشکل مفاصل اندام و تأخیر در بازآموزی حرکات توسط مغز را ایجاد کند. بنابراین مسلما مهم است که برای حرکت به سمت یک درمان صحیح از افرادی استفاده شود که در پی اشتغال در بیمارستان یا کلینیک‌های تخصصی، تجربه لازم را کسب کرده و در این رابطه آگاهی لازم دارند.

اسدیان در ادامه می‌گوید: متأسفانه بیماران یا همراهان ایشان به دلیل هزینه‌های گران فیزیوتراپی و یا عدم آگاهی نسبت به کمیت و کیفیت آن از کسانی استفاده می‌کنند که به‌ظاهر خود را متخصص معرفی کرده و با انجام یکسری کارها در این زمینه خود را کارشناس نشان می‌دهند. باید توجه داشت که یکی از مهم‌ترین اهداف فیزیوتراپی در منزل بازگشت بیمار به زندگی عادی و راه‌اندازی و بهبود کیفیت زندگی وی است که تنها با شناخت کارشناس موردنظر از آناتومی، فیزیولوژی و حرکت‌شناسی به‌دست خواهد آمد.وی در نهایت از تمامی سازمان‌های ذی‌ربط ازجمله انجمن فیزیوتراپی ایران، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت درخواست کرد در این رابطه توجه بیشتری کرده و اقدامات لازم را مبذول کنند.

بهترین راه‌حل برای جلوگیری از عواقب غیرقابل جبران در این زمینه استفاده از کارشناسان مجرب و متخصص است که با کمی دقت و کسب آگاهی بیشتر می‌توان آن‌را به‌دست آورد.

کد خبر 114672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز