یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۱
۰ نفر

آیت‌الله عبدالله‌جوادی آملی: کسی دشمن ماست که سابقة 6هزار سال زهد و تقوا و عبادت دارد و همه این زحمات 6 هزار ساله را هم یک جا آتش زده ! خداوند کسی مثل او خلق نکرده؛ یعنی ابلیس، این یک دشمن قَدَری است بالاخره !

و این هم سوگند یاد کرده که من اینها را می‌گیرم. اینکه می‌گویند: دشمن قسم خورده، همین است. در قرآن قسم این شیطان را نقل می‌کند، گفت: بِعِزتِکَ لَاُغوِیَنهُمْ. اینکه می‌گویند: فلان کس دشمن قسم خورده است، یعنی کار شیطنت دارد می‌کند. چرا ما با یک همچنین دشمن سنگینی روبه‌روئیم؟

برای اینکه ما یک سفر ابد داریم، مقامات فراوانی هم در پیش ماست، ما را با ملائکه می‌خواهند محشور کنند، با انبیاء محشور کنند، با اولیاء محشور کنند. سخن از ابدیت است؛ یک همچنین چیزی می‌خواهند به ما بدهند؛ آن‌وقت این با 80 ـ 70 سال زحمت خیلی مهم نیست. سر اینکه ما با یک همچنین دشمنی روبه‌رو هستیم، برای اینکه پاداش سنگینی می‌خواهند به ما بدهند !

پس کسی به جنگ ماست که به تعبیر نورانی حضرت امیر(ع) 6 هزار سال عبادت کرده؛ معلوم نیست این عبادتِ از سال‌های دنیاست که هر سالی 365 روز است، یا سال‌های آخرت است! معلوم نیست. لا یُدرَی اَ مِنْ سِنِ الدنیاء‌ ام مِنْ سِنِ الآخِرَه؛ یعنی برای دیگران معلوم نیست این 6 هزار سال از سال‌های دنیاست یا از سال‌های آخرت. و این هم به جِد کمر بسته که ما را فریب بدهد.

خدای سبحان هم به ما فرمود به اینکه: این در خیلی از کارها موفق شد؛ لَقَدْ اَضَل مِنکُمْ جِبِلاً کَثیراً. خیلی‌ها بودند که در این لباس روحانیت بودند؛ شما دیدید از زمان انقلاب به بعد، در اوج سمت‌های روحانی هم بودند، مشکل جدی پیدا کردند!

آن دشمن اساسی که نه خوابی دارد، نه غذایی دارد، و مرتب در ایذاء ماست، نه در خواب ما را رها می‌کند، نه در بیداری؛ آن همان «‌ابلیس‌» است از بیرون و «‌نفس اَماره‌» است از درون. اگر این مشکلات ما حل بشود، ما هیچ محذوری نداریم.

کد خبر 114450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز