همشهری آنلاین: بایرن مونیخ و وولفسبورگ نخستین دیدار فصل جدید بوندس‌لیگا را برگزار کردند. این بازی که از دو نیمه کاملا متفاوت تشکیل شده بود، در نهایت به سود بایرن به پایان رسید. گل پیروزی را شواین‌اشتایگر در دقیقه پایانی به ثمر رساند.

bundesliga

فصل ۲۰۱۰ - ۲۰۱۱ بوندس‌لیگا شامگاه جمعه (۲۰ اوت / ۲۹ مرداد) با دیدار تیم‌های بایرن مونیخ، قهرمان فصل پیش، و وولفسبورگ آغاز شد. این دیدار در نهایت با نتیجه‌ ۲ بر 1 به سود مونیخِ میزبان به پایان رسید.

نخستین گل این دیدار را توماس مولر، بهترین گلزن جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، در دقیقه‌ نهم به ثمر رساند. وولفسبورگی‌ها در این لحظات مقهور حمله‌های بی‌امان حریف شده بودند. با وجود این‌که از میانه‌ نیمه‌ نخست از تندی حمله‌های مدافع عنوان قهرمانی تا حدودی کاسته شد، اما وولفسبورگ به هیچ عنوان نتوانست تا پایان نیمه خودی نشان دهد.

شاگردان مک‌کلرن انگلیسی در نیمه‌ دوم اما گویی جان تازه‌ای یافتند. به ویژه با آمدن میسیمویچ، هافبک شماره‌ ۱۰ وولفسبورگ به بازی، مشکل عمده‌ "گرگ‌ها"ی بوندس‌لیگا - عدم طراحی حمله‌های زهردار - برطرف شد؛ ورق برگشت و وولفسبورگی‌ها شاگردان لوئیز فان‌گال را زیر فشار گذاشتند. عطش تیم مهمان برای گلزنی سرانجام در دقیقه‌ ۵۵ نتیجه داد و جکو، کاپیتان بوسنیایی وولفسبورگ، پاس میسیمویچ را با ضربه‌ سر وارد دروازه‌ یورگ بوت مونیخی کرد.

حال نتیجه به شرایط پیش از گل مونیخ بازگشته بود، با این تفاوت که تیم وولفسبورگ هم‌چون نیمه‌ نخست، حریف دست‌وپا بسته‌ای برای بایرن نبود. شاگردان فان‌گال پس از این گل سعی کردند بازی خود را بازسازی کنند، اما این وولفسبورگی‌ها بودند که در برابر چشمان متعجب ۶۹ هزار تماشاگر ورزشگاه آلیانس شهر مونیخ، موقعیت‌های به مراتب بهتری به روی دروازه‌ میزبان می‌آفریدند.

حتی اگر واکنش فوق‌العاده‌ یورگ بوت، دروازه‌بان مونیخ نبود، ضربه‌ دقیقه‌ ۶۷ جکو پیروزی یک بر صفر مونیخ را به شکست دو بر یک تبدیل می‌کرد؛ هر چند که نباید موقعیت‌های بی‌شمار و گه‌گاه خطرناک مونیخ - چه پس از گل تساوی و چه پیش از آن - را نادیده گرفت.

بازی‌ای که تا واپسین ثانیه‌های خود برای هر کدام از تیم‌ها تنها یک امتیاز به بار آورد، سرانجام در زمان‌های تلف‌شده نیمه‌ دوم و با هنرنمایی باستیان شواین‌اشتاگر، هافبک ملی‌پوش مونیخ، سه امتیاز شیرین را برای میزبان دربرداشت؛ گلی که از روی ارسال فرانک ریبری فرانسوی، دور از دستان دیگو بناگلیو، به ثمر رسید.

آیا دمیشلیس رفتنی‌ست؟

مارتین دمیشلیس، مدافع ۲۹ ساله‌ آرژانتینی، غایب بزرگ بایرن مونیخ در بازی افتتاحیه‌ بوندس‌لیگا بود. به گفته‌ کریستیان نرلینگر، مدیر ورزشی باشگاه بایرن مونیخ، دمیشلیس به درخواست خود در ترکیب تیم قرار نگرفته است. اگر این بازیکن در بازی یادشده به میدان می‌رفت، نمی‌توانست در فصل جاری به تیم دیگری بپیوندد.

کارل-هاینتس رومنیگه، رئیس باشگاه بایرن مونیخ نیز سخن نرلینگر را تأیید می‌کند. به گفته فان گال، دمیشلیس در فصل ۲۰۰۹ - ۲۰۱۰ بازیکن رقابتی تیم بوده و حال به مهره‌‌ ذخیره تبدیل شده است؛ مدتی طول می‌کشد که او با این شرایط کنار بیاید.

از سخنان رومنیگه می‌توان دریافت که فروش فوری دمیشلیس در دستور کار باشگاه نیست: «ما فصل پس از جام جهانی را آغاز کرده‌ایم. بنابراین بهترین کار این است که تا ژانویه صبر کنیم.» ژانویه تعطیلات نیم‌فصل بوندس‌لیگاست. با توجه به شرایط پیش آمده مشخص نیست که دمیشلیس نیم‌فصل دوم بوندس‌لیگا را هم با پیراهن راه‌راه مونیخ بازی کند.

مارتین دمیشلیس در سال ۲۰۰۳ از تیم ریور پلاته‌ بوینس آیرس به مونیخ پیوست. این بازیکن در مجموع ۱۶۸ بار برای پرافتخارترین تیم آلمان در بوندس‌لیگا به میدان رفته و ۱۲ گل به ثمر رسانده است.

پایان طلسم تساوی هامبورگ-شالکه

مهم‌ترین و آخرین دیدار روز شنبه را شالکه،نایب‌قهرمان فصل ۲۰۰۹ - ۲۰۱۰ و هامبورگ برگزار کردند. مسابقات این دو تیم همواره با حساسیت‌های فراوانی همراه بوده است. تیم شالکه در فصل گذشته دو بار با هامبورگ مواجه شد که هر دو دیدار با نتیجه‌ تساوی به پایان رسید. در دیدارهای یادشده در مجموع ۱۰ گل بین دو تیم رد و بدل شده است.

وسترمان، مدافع و هافبک تدافعی ملی‌پوش که با ۵/ ۷ میلیون یورو به هامبورگ پیوسته، برای نخستین بار با پیراهن این تیم به میدان رفت. جالب این‌که او در این دیدار باید مهاجمانی را مهار می‌کرد که تا فصل پیش هم‌بازی‌های او بودند.

در سوی دیگر میدان رائول، ستاره‌ اسپانیایی تازه‌وارد، نخستین دیدار بوندس‌لیگایی خود را با پیراهن شالکه برگزار کرد. هواداران شالکه البته در نخستین حضور نمایش خاصی از وی ندیدند. رائول در دقیقه‌ ۶۳ از بازی خارج شد و کریستوف موریتس جای او به میدان آمد.

تیم هامبورگ که فصل جدید را با سکانداری آرمین فه آغاز کرده، از بسیاری جهت‌ها از حریف جوان خود برتر بود؛ بهتر می‌دوید و با برنامه‌تر بازی می‌کرد. بازیکنان این تیم موفق شدند یک بار در ثانیه‌های پایانی نیمه‌ نخست و یک بار در دقیقه‌ ۶۲ توسط رود فان نیستلروی و زی‌روبرتو دیرک دروازه‌ شالکه را از روی ضربات آزاد به لرزه در آورند.

هنرنمایی‌های نیستل‌روی، مهاجم ۲۲ ساله‌ هلندی هامبورگ، بارها دروازه‌ حریف را تهدید کرد و اگر مانوئل نویر، دروازه‌بان شماره‌ یک تیم ملی آلمان، سنگربان شاگردان ماگات نبود، نتیجه قطعا متفاوت می‌بود.

فان نیستلروی سرانجام موفق شد تنها ۲۰ ثانیه پس از سوت آغاز نیمه‌ دوم زهر خود را به حریف بریزد و سبب برتری تیمش شود.

 

نیستلروی-زی روبرتو

بزرگ‌ترین مشکل شالکه در دیدار نخست خود در فصل جدید، نبود مهاجمی تمام‌عیار در پیشانی تیم و هافبکی طراح در میانه‌ تیم بود. در کنار این، بندیکت هووِدِس، مدافع این تیم، در دقیقه‌ ۶۰ دو اخطاره شده و و از زمین بیرون رفت.

نایب‌قهرمان فصل ۲۰۰۹ - ۲۰۱۰ با وجود تمام کمبودها در زمین، در دقیقه‌ ۸۰ بازی را به تساوی کشید. فارفان ضربه‌ آزاد راکیتیچ را با مهارت تمام به تور دروازه‌ حریف رساند. این برتری اما تنها ۲ دقیقه دوام داشت: بار دیگر فان نیستلروی ارسال از جناح زی‌روبرتوی برزیلی را از درون محوطه‌ ۶ قدم و از میان چند آبی‌پوش شالکه به گل دوم تبدیل کرد.

شالکه در ادامه بارها سعی کرد خود را از شکست برهاند، تلاشی که نتیجه نداشت. این دیدار در نهایت پس از ۹۳ دقیقه دوندگی دو تیم، دو بر یک به سود هامبورگ به پایان رسید.

برتری خانگی هوفن‌هایم

اما بعد از ظهر شنبه و پیش از دیدار هامبورگ و شالکه، چهار دیدار دیگر برگزار شد. مهم‌ترین این دیدارها را تیم‌های وردربرمن و هوفن‌هایم برگزار کردند. این مسابقه یکی از پرگل‌ترین رویارویی‌های هفته نخست، در پایان روز دوم لقب گرفت.

بازیکنان وردربرمن پس از پیروزی ۳ بر 1 در برابر تیم ایتالیایی سامپدوریا جنوا در چارچوب رقابت‌های چمپیونزلیگ اروپا، با روحیه‌ای مضاعف به دیدار شاگردان رالف رانگنیک در خانه‌ حریف رفتند. شاید همین روحیه‌ مضاعف بود که این تیم را در دقیقه‌ سوم، توسط تورستن فرینگس و از روی نقطه‌ پنالتی پیش انداخت.

هوفن‌هایم هم در روزهای اخیر تیم هانزا روستوک را در چارچوب رقابت‌های جام حذفی آلمان با نتیجه‌ ۴ بر 0 شکست داده بود. این تیم گل نخست را با ضربه ‌پای راست دمبا با، مهاجم سنگالی-فرانسوی خود در دقیقه‌ ۲۰ زد. در ادامه هم پنیل ملاپا، و وداد ایبیزویچ، مهاجم، و سجاد صالحویچ، هافبک، در دقایق ۳۷، ۴۱ و ۴۳ دروازه‌ نایب‌قهرمان جام حذفی فصل گذشته را گشودند تا نخستین شگفتی فصل جدید شکل بگیرد.

نکته جالب در این دیدار بازی تیم برمن بود؛ این‌که این تیم هیچ تلاش سازمان‌یافته‌ای برای تغییر نتیجه انجام نمی‌داد، سرعت به بازی نمی‌بخشید و حریف را زیر فشار نمی‌گرفت. تیم هوفن‌هایم نیز در بیشتر دقایق بازی تنها از نتیجه دفاع می‌کرد و نیم‌نگاهی نیز به حمله داشت.

این دیدار در نهایت با همان نتیجه‌ نیمه‌ نخست - ۴ بر 1 به سود هوفن‌هایم میزبان - به پایان رسید و بدین ترتیب نخستین پیروزی هوفن‌هایم بر وردربرمن در یک دیدار رسمی رقم خورد.

دیگر دیدارهای روز شنبه با نتایج زیر به پایان رسیدند:

تیم هانوفر که پیش از این دیدار در چارچوب رقابت‌های جام حذفی مغلوب یک تیم دسته‌ چهارمی شده بود، موفق شد در نخستین دیدار بوندس‌لیگای خود در فصل جدید تیم آینتراخت فرانکفورت را با نتیجه‌ ۲ بر 1 شکست دهد.

نورنبرگ، تیم شانزدهم فصل گذشته، در برابر بوروسیا مونشن‌گلادباخ به میدان رفت. این دیدار در نهایت با نتیجه‌ یک بر یک به پایان رسید.

فرایبوگ، دیگر قعرنشین فصل گذشته، در برابر سن‌پاولی به میدان رفت که به همراه کایزرزلاترن در فصل جاری به دسته‌ برتر صعود کرده است. این دیدار با پیروزی ۳ بر 1 سن‌پاولی پایان یافت.

دیدار تیم‌های کلن و کایزرزلاترن نیز ۳ بر 1 به سود کایزرزلاترن تمام شد. یوسف محمد، مدافع کلن، در دقیقه‌ دوم این بازی از زمین مسابقه اخراج شد. 

دویچه‌وله

کد خبر 114436
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز