مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: دانشمندان انگلیسی اتاقی که می‌تواند پراسترس‌ترین افراد را آرام کند، طراحی کرده‌اند.

آرامبخش ترین اتاق

شرایط زندگی در دنیای مدرن، مشکلات، بحران‌های مالی، سرعت بالای زندگی الکترونیک و ... همه باعث شده که بسیاری از مردم دچار احساس ناآرامی و استرس شوند.

در چنین شرایطی، دانشمندان برای کاهش این بار سنگین استرسی و ناآرامی مردم به فکر طراحی فضایی تصنوعی برای آرام کردن و تخلیه استرس افراد افتاده اند.

ریچارد وایزمن، استاد روانشناسی که این اتاقی بزرگ و چند رسانه‌ی را طراحی کرده است، می گوید: این اتاق آرام بخش جهان است که می‌تواند پر استرس‌ترین و آشفته‌ترین ذهنها را آرام کند.

وایزمن برای طراحی چنین فضایی از تحقیقات علمی که در زمبنه "آرامش" انجام شده است، استفاده کرده است.

این اتاق در نمایشگاه موسسه تحقیقاتی، علوم سلامت و انسان دانشگاه هارت فورد شایر ارائه شد.

روش استفاده از این اتاق اینگونه است که در هر نوبت یک گروه 10 نفری وارد این فضای بزرگ شده و روی یک حصیر نرم دراز کشید، سر خود را روی یک بالش معطر به عصاره گیاه اسطوقدوس قرار دهند.

 

آرامبخش ترین اتاق در انگلیس

(اسطوقدوس گیاهی با گلهایی به رنگ آبی و سه تایی با فواصل زیاد که در قسمتهای انتهایی شاخه گلدار برگهای پهنی دارد. در طب سنتی این گیاه مقوی و نیرو بخش سیستم اعصاب است و همچنین خواص ضد تشنج، خواب آور و ضد انقباض دارد)

زمان استفاده هر جلسه 15 دقیقه‌ است. در این زمان افراد زیر یک نور سبز آرامش بخش، شبیه رنگ سبز جنگل قرارگرفته و در حالیکه به یک نور  آبی آسمانی شفاف خیره شده اند به موسیقی آرامش بخش و خاصی گوش می‌دهند.

پخش نور سبز در این فضا باعث تولید هورمون دوپامین در مغز شده و احساس آرامش ایجاد می‌کند.نور آبی آسمان شفاف هم توجه افراد را از استرس روزانه منحرف کرده و حواسشان را بسمت فضای درون اتاق می‌کشد. تمام این عوامل برای افرادی که از این اتاق استفاده می کنند، احساس آرامش، نشاط و سبکی بوجود می آورد.

http://www.sciencedaily.com

کد خبر 114372
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز