گروه سیاسی: جبهه بندی میان ملت ایران و جبهه استکبار که منجر به فشارهای بین‌المللی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب مخالفت بنیانی نظام استکبار علیه ایران شده است از یک سو و اختلاف نظرهای اخیر داخلی بین سران قوا از سوی دیگر، بر طرح دوباره بحث جذب حداکثری و دفع حداقلی ضرورت بخشید

مقامات ایران

سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار روز چهارشنبه کارگزاران نظام با ایشان علاوه بر بازتاب‌های بین‌المللی، در داخل کشور نیز بازتاب‌های گسترده‌ای داشت که هر کدام از چهره‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ضمن بیان هوشمندی، درایت و دقت‌نظر رهبر فرزانه انقلاب از مواضع حکیمانه ایشان استقبال کردند.

ظرفیت‌هایمان را بیشتر کنیم

حسین سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران نظام را منشور جامعی از مسائل امروز انقلاب اسلامی و تحلیل جامعی از جبهه مخالف انقلاب دانست و گفت: هم‌اکنون لازم است ظرفیت‌هایمان را بیش از گذشته در دستیابی به چشم‌انداز 20 ساله و همدلی و وحدتمان را در مصاف با زیاده‌خواهی‌های نظام استکبار بیشتر کنیم. وی افزود: شرایط بین‌المللی ایجاب می‌کند در عین حال که در کنار هم هستیم، تحمل‌پذیری خود را بیشتر کنیم و با حداقل و کمترین اختلاف سلیقه مسائل را حل کنیم.

نماینده مردم نیشابور ادامه داد: جذب حداکثری و رسیدن به وحدت یعنی اینکه خودمان را، جریان خودمان را و حزب خودمان را محور همه چیز تلقی نکنیم و در سایه ملاک‌هایی که رهبر معظم انقلاب به آنها اشاره داشتند از اختلاف پرهیز کنیم.
سبحانی نیا در گفت‌وگو با همشهری، اسلام، اندیشه امام و خط امام، خط ولایت، قانون اساسی و پذیرش قانون اساسی را محور وحدت دانست و گفت: اگر این ملاک‌ها مورد اتفاق قرار گیرد، موارد دیگر نباید موجب خط کشی‌های تفننی در داخل نظام شود و واگرایی را در داخل نظام تشدید کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: نظام سلطه به سرکردگی آمریکا تصمیم به زمینگیر کردن نظام جمهوری اسلامی ایران دارد و در مقابل آن، ایران با تمام ظرفیت‌ها در مقابل جبهه کفر ایستاده است و لذا با این شرایط ما هم باید در جهت حفظ وحدت تلاش کنیم و جبهه خودی را تقویت کنیم.

پرهیز از القای دانایی بیش از ظرفیت

عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در شرایط حساس کنونی و درحالی‌که فشارهای خارجی علیه کشور زیاد شده، مسئولان و به‌خصوص روسای قوای سه‌گانه نباید روی اختلافات خود تمرکز کنند اظهار داشت: متأسفانه یکی از معضلات کنونی جامعه اسلامی ما عدم‌رعایت اصول اخلاقی در زمینه‌های مختلف است که باید برنامه‌ریزی برای رفع این بداخلاقی‌ها از دغدغه‌های جدی مسئولان طراز اول کشور و همچنین علمای اسلام و اندیشمندان و در یک کلام دلسوزان انقلاب باشد.

حسن بیادی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی فردا، وحدت را یکی از رموز موفقیت برای برون رفت از فشارهای بین‌المللی دانست و گفت: نباید خدای ناکرده پست و مقام و قدرت در مسئولیت، القای دانایی بیش از ظرفیت کند که این امر بسیار خطرناک‌تر از ویروس‌های ذکر شده است؛ چراکه نتیجه این معضل کبر و غرور است که مانند شیطان، انسان را از درگاه الهی محروم می‌سازد.

نظام، قصد پیاده کردن کسی را از کشتی ندارد

حسین ابراهیمی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با همشهری، تاکید بر وحدت و جذب حداکثری را از اصولی دانست که از اول انقلاب مورد نظر امام خمینی و پس از ایشان مورد نظر مقام معظم رهبری بوده است. وی گفت: تا می‌توانیم باید افراد را در خدمت به نظام نگاه داریم و تعبیر رهبر معظم انقلاب چندی قبل هم در رابطه با جریان معترض این بود که اینها خودشان از کشتی نظام پیاده شده‌اند و الا نظام بنای پیاده کردن کسی را ندارد و بنا دارد که همه در این کشتی باشند و خدمت کنند.

ابراهیمی با یادآوری این نکته که رهبر معظم انقلاب بلافاصله بعد از بحث جذب حداکثری و دفع حداقلی به موضوع وحدت و یکپارچگی رسیدند، گفت: ایشان در عین حال اختلاف نظر و سلیقه را نفی نکردند و فرمودند اینها طبیعی است چرا که مجلس و دولت دیدگاهی دارد و این اختلاف دیدگاه‌ها تا وقتی که به شکاف منتهی نشود هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی اگر به شکاف منتهی شد خلاف شرع است و نباید چنین اتفاقی بیفتد.

نماینده مردم بیرجند ادامه داد: من بر این باورم که جامعه ما در شرایطی که دشمن یک صف واحد را تشکیل داده است و تصمیم به نفی هویت ما گرفته و اصلا بنای نابودی ما را دارد باید اختلاف نظرها را به خاطر مسائل کلان کشور کنار بگذارد.

4 اصل جذب حداکثری

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز جذب حداکثری و دفع حداقلی و بالطبع وحدت را زیر سایه 4 محور عملی دانست و گفت: جذب حداکثری و دفع حداقلی در ذیل التزام به قانون، نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و اسلام ناب محمدی قابل حصول است.

سید رضا اکرمی در گفت‌وگو با همشهری، اظهار داشت: اگر کسی این 4 اصل را بپذیرد و در مقام عمل بر‌آید معیارهای جذب به دست می‌آید و به‌نظرم اختلاف سلیقه‌ها در چارچوب این اصول پذیرفته است. وی افزود: مسائلی وجود دارد که همیشه باید مورد تذکر قرار بگیرد و تکرار آنها لازم است. یکی از این مسائل، مسئله وحدت و اتحاد، پرهیز از تفرقه و بیداری در مقابل دشمن است که بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. این مسائل، موضوعاتی نیستند که یک بار گفته شود و از کنار آن عبور کرد بلکه برای نسل جدید این موضوع باید تکرار و تبیین شود.

دشمن چنگ و دندان نشان می‌دهد

سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین نیز در گفت‌وگو با همشهری، تاکید کرد: با توجه به شرایط حساس بین‌المللی که قدرت‌های بزرگ و زورگو و عواملشان در منطقه در تلاش هستند نظام جمهوری اسلامی را زمینگیر کنند و به ما چنگ و دندان نشان می‌دهند، ایجاب می‌کند که درون نظام وحدت داخلی حفظ شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به دوراندیشی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: از آنجا که در داخل کشور دولت به‌دنبال اجرای هدفمندکردن یارانه‌هاست و از این جهت ممکن است بازار مایحتاج داخلی مردم دچار نوساناتی شود و واگرایی‌هایی را ایجاد کند، رهبر معظم انقلاب فرمودند که همه باید به سوی جذب حداکثری و دفع حداقلی حرکت کنیم

کد خبر 114322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز