گروه بین‌الملل: درحالی‌که جنجال حمایت سازمان اطلاعات ارتش پاکستان از شبه‌نظامیان طالبان همچنان ادامه دارد روسیه میزبان نشستی چهار جانبه برای بررسی مسئله امنیت افغانستان بود

روسیه،نشست

 نشستی که با ملاقات کم‌نظیر آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان و حامد کرزی همتای افغان او مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. مقام‌های دولت افغانستان پس از افشای 91‌هزار سند نظامی پنتاگون به صراحت سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان را به حمایت از شبه نظامیان متهم کردند و به همین خاطر روابط 2 کشور در وضعیتی بغرنج به سر می‌برد.

هر چند مقام‌های پاکستان این اتهام را رد کرده‌اند اما سفر زرداری به شهر سوچی روسیه در بحبوجه انتقادها از دولت وی به خاطر ناکارآمدی در امدادرسانی به سیل زدگان این کشور نشان می‌دهد که او در تلاش است که پایبندی خود به مبارزه با تروریسم را به‌صورت عملی به جهان ثابت کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بازسازی افغانستان، مبارزه با تروریسم، همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و جلوگیری از قاچاق مواد‌مخدر، مهم‌ترین محورهای این نشست چهارجانبه با حضور روسای جمهوری روسیه، افغانستان، پاکستان و تاجیکستان را تشکیل می‌دهد. وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده است که هدف از برگزاری این نشست، تقویت روابط میان کشورهای منطقه و مبارزه مؤثر با مواد‌مخدر و تروریسم است.

زرداری در حالی به شهر سوچی رفت که سفر وی به پاریس و لندن همزمان با سیل در این کشور انتقادهای شدید داخلی از او را به‌دنبال داشت. به همین خاطر رئیس‌جمهوری پاکستان با توجه به خشم مردم، سفر چند‌روزه خود به روسیه را به چند ساعت کاهش داد.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار خود با حامد کرزی در حاشیه این نشست اعلام کرد که کشورش آماده کمک به بازگشت صلح به افغانستان و جنگ علیه تروریسم است.وی گفت: روسیه به‌طور قاطع از بازگشت صلح به افغانستان و جنگ دولت این کشور علیه تروریسم حمایت می‌کند و حاضر است در این راه کمک کند. مدودف همچنین روز استقلال افغانستان که امروز در این کشور جشن گرفته می‌شود را تبریک گفت و اعلام کرد این روز در دوران پیچیده‌ای که افغانستان پشت سر می‌گذارد بسیار مهم است.

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان هم در این دیدار به‌طور رسمی از مدودف برای دیدار از افغانستان دعوت و ابراز امیدواری کرد که این سفر در نخستین فرصت ممکن صورت گیرد.در سال 2009 هم نشست چهارجانبه مشابهی برای بررسی وضعیت افغانستان در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان تشکیل شده بود. بحث مواد‌مخدر بدون شک یکی از مسائل مهم این گفت‌وگو‌های چهارجانبه خواهد بود. روسیه از روند و نتیجه کنونی مبارزه با مواد‌مخدر در افغانستان راضی نیست و بارها خواستار اقدامات جدی‌تر جامعه جهانی و دولت افغانستان در این رابطه شده است. افغانستان هم در مقابل امیدوار است که روابط تجاری خود با روسیه را تقویت کند.

دولت افغانستان در جست‌وجوی سرمایه‌گذاران خارجی برای استخراج معادن این کشور است. روسیه یکی از کشورهایی است که در مورد معادن افغانستان و ارزش و اهمیت آن اطلاعات کافی و دست اولی دارد. تحقیقاتی که اخیرا منتشر شد و ارزش معادن افغانستان را بین هزار تا 3 هزار میلیارد دلار نشان می‌دهد، براساس تحقیقاتی است که در سال‌های گذشته توسط محققان شوروی سابق انجام شده بود.

روسیه در حالی میزبان نشست امنیت افغانستان است که اتحاد جماهیر شوروی سابقه نزدیک به 10‌سال حضور نظامی در افغانستان و جنگ با مجاهدان این کشور را در پرونده خود دارد. این جنگ با ورود نیروهای شوروی در 7 اوت ۱۹۷۸ شروع شد و با خروج آخرین سرباز شوروی از افغانستان در ۱۵ ژانویه ۱۹۸۹ به پایان رسید.

روسیه هر چند بارها تاکید کرده است که نظامیان خود را برای همکاری با نظامیان ائتلاف به رهبری آمریکا به افغانستان اعزام نمی‌کند اما مانند تعدادی دیگر از جمهوری‌های شوروی‌سابق به نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) اجازه داده است که از آسمان این کشور برای ارسال محموله‌های خود به افغانستان استفاده کنند.

روز گذشته همچنین در آستانه این نشست، مشاور سیاست خارجی مدودف از تمایل روسیه برای قرار دادن بالگردهای پیشرفته این کشور در اختیار افغانستان خبر داد. وی با اشاره به اینکه ارتش افغانستان به بیش از 100 بالگرد نیاز دارد اعلام کرد که این مسئله درصورت تمایل کرزی میان مقام‌های دو طرف مورد بحث قرار خواهد گرفت.

گفته می‌شود روسیه قصد دارد بالگردهای Mi-17 را با همکاری ناتو در اختیار افغانستان قرار دهد. در ماه جولای رئیس کمیته نظامی ناتو اعلام کرده بود که مذاکراتی برای تحویل 27 بالگرد به افغانستان با مقام‌های روسیه در جریان است. این مسئله پس از آن اعلام شد که آمریکا تحریم‌های خود علیه شرکت روسوبورن‌اکسپورت(شرکت دولتی صادرات تسلیحات روسیه) را به‌طور رسمی لغو کرد.

تعطیلی 900 حوزه رأی‌گیری در افغانستان از بیم تقلب

در فاصله یک ماه تا انتخابات پارلمانی افغانستان، مقام‌های انتخاباتی این کشور از تعطیلی 900 مرکز اخذ رای برای جلوگیری از تقلب خبر دادند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این مراکز اخذ رای در مناطق ناآرام افغانستان قرار دارد که هنوز نیروهای دولتی تسلط لازم را در آنها ندارند.

رقابت‌های انتخاباتی میان 2 هزار و 577 نامزد انتخابات پارلمانی از ۲ تیرماه آغاز شده و تا ۲۵ شهریور (۲ روز قبل از انتخابات) ادامه خواهد داشت. در این مدت کوتاه نام بیش از ۱۰۰ نامزد به‌دلیل قانون‌شکنی، شکایت و یا همدستی با گروه‌های مسلح غیرقانونی از فهرست نامزدها حذف شده است.

 

کد خبر 114236

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز