همشهری آنلاین: طرح کاهش آلاینده‌های آلی فرار هوای شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران بررسی و به تصویب رسید و براساس آن سازمان محیط زیست موظف به لغو مجوز خودروهای وارداتی بدون تجهیزات کنترل بخارات شد.

air pollution

طرح کاهش آلاینده‌های آلی فرار در سیصد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر بررسی شد و بر اساس آن شهرداری تهران موظف شد با همکاری وزارت نفت، وزارت صنایع و سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به تدوین برنامه جامع اطلاع رسانی، تنویر افکار عمومی و آموزش شهروندان در خصوص ترکیبات فرار مواد آلی بنزین را در مدت دو ماه بعد از ابلاغ مصوبه تدوین و اجرایی کند و گزارش سالانه پیشرفت مصوبه را نیز به کمیته محیط زیست شورای شهر ارایه کند.
همچنین در این طرح آمده است سازمان محیط زیست باید نسبت به تدوین و تصویب استانداردهای مربوط به آلاینده‌های سمی و خطرناک به ویژه بنزن، تولوئن، زایلن، اتیل بنزن و 1 و 3 بوتادین در هوای آزاد و همچنین منابع تولید به ویژه پمپ‌بنزین‌ها و مخازن نگهداری سوخت اقدامی سریع کند.
این سازمان موظف شد مجوز خودروهای وارداتی فاقد تجهیزات کنترل بخار را لغو کرده و در صدور مجوزهای جدید ضمن اعلام به واردکنندگان و وزارت بازرگانی این مورد را لحاظ کند.
براساس این طرح وزارت صنایع باید نسبت به نصب تجهیزات کنترل بخارات سوخت خصوصاً کانیستر بر روی تمام تولیدات داخلی و همچنین نسبت به برنامه‌ریزی و نصب کانیستر بر روی خودروهای در حال تولید که دارای استاندارد روز مصوب هستند اقدام سریعی انجام دهد.
همچنین وزارت نفت به منظور تحقق مفاد طرح ملی کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و دریافت بخار بنزین) مصوب سال 87 دولت، نسبت به کنترل و کاهش بخارات سوخت از چرخه تولید و حمل تا توزیع تمهیدات لازم از جمله تخصیص اعتبارات مورد نیاز، وامهای بلندمدت برای ایجاد انگیزه در بین جایگاه‌داران را بررسی و اجرا کند.
در این طرح پیشنهاد شده است اداره کل محیط زیست استان تهران و شرکت کنترل کیفیت هوا نسبت به تجدید ایستگاههای پایش آلودگی هوا به دستگاه‌های سنجش مستمر ترکیبات فرار مواد آلی بنزین اقدام کرده و اطلاعات روزانه آن را در اختیار رسانه‌ها، نهادهای اجرایی و عموم مردم قرار دهد.

فلزات سنگین هوای تهران اندازه گیری می شوند

از سوی دیگر مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از سنجش میزان فلزات سنگین در هوای شهر خبر داد و گفت: برای اولین بار به صورت منسجم و دقیق میزان فلزات سنگین مانند نیکل، آهن و ... در هوای تهران در حال سنجش است که به زودی نتایج آن اعلام می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف رشیدی با بیان این مطلب اظهار کرد: سنجش میزان فلزات سنگین هوا در اکثر نقاط دنیا مرسوم است و ما نیز در پی آن هستیم که تمام آلاینده های احتمالی در هوای شهر تهران را بررسی و شناسایی کنیم.
وی ادامه داد: برای سنجش فلزات سنگین در هوای شهر تعدادی دستگاه نمونه گیر تهیه شده که دارای فیلترهای بزرگ و خاصی هستند. این فیلترها پس از عبور ذرات معلق به آزمایشگاه منتقل شده و میزان دقیق فلزات سنگین درهوای آن محدوده مشخص می شود.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: مناطق شمالی و مرکزی شهر برای انجام این بررسی و سنجش در اولویت قرار دارند و به زودی نتایج حاصل از سنجش میزان فلزات سنگین در هوای شهر اعلام می شود تا ضمن آگاهی شهروندان، مسئولان نیز بتوانند در برنامه ریزیهای خود برای کاهش میزان آلایندگیهای هوای شهر از این نتایج استفاده کنند.
وی تاکید کرد: امسال همچنین میزان آزبست در هوای مناطق مختلف شهر باردیگر بررسی می شود تا مشخص شود میزان این آلاینده سمی و بسیار خطرناک در هوای هر بخش از شهر چگونه است.

کد خبر 114123

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز