الهام اناری: برج میلاد تهران هفته گذشته شاهد برپایی یک برنامه فرهنگی- اجتماعی مخصوص خانواده‌ها و به‌ویژه کودکان و نوجوانان بود.

جشنواره فرهنگی کودکان و نوجوانان

 اگر حضور در برج میلاد هنوز برای خانواده‌های تهرانی جا نیفتاده حالا برگزاری برنامه‌های فرهنگی- اجتماعی مخصوص تمامی اقشار، فرصت مناسبی است تا تهرانی‌ها سری به این نماد تازه شهرشان بزنند. این ویژه برنامه‌های فرهنگی با برگزاری جشنواره کودک و نوجوان کلید خورد. در روزهای برگزاری جشنواره سر زدن به این مکان غیراز بازدید از جشنواره این حسن را داشت که شما را در کمترین فاصله با برج قرار می‌داد؛ ضمن اینکه بازدید‌کنندگان این فرصت را هم داشتند که با پرداخت مبلغی برای بازدید از برج ثبت‌نام کنند و حداکثر ظرف 2 هفته بعد از ثبت نام ا‌ز آن دیدن کنند.

طبقه ششم، جشنواره فرهنگی کودکان و نوجوانان؛ همه خانواده‌های تهرانی به همراه بچه‌های خود دعوت بودند تا از این جشنواره دیدن کنند. ورودی جشن اما با بازدید از غرفه‌ها آغاز می‌شد؛ غرفه‌هایی که پر بود از محصولات فرهنگی مخصوص کودک و نوجوان. حتی یک نگاه اجمالی به این غرفه‌ها هم کافی بود تا متوجه شویم محصولات فرهنگی و آموزشی ایرانی مخصوص کودک و نوجوان، در چند سال اخیر چقدر از نظر کیفی رشد قابل توجهی داشته و به نمونه‌های استاندارد خارجی نزدیک شده است. انتشاراتی‌های کتاب‌های کودک و نوجوان هم سهم زیادی از این نمایشگاه را به‌خود اختصاص داده بودند و با انواع کتاب‌های آموزشی زبان و... به استقبال بچه‌ها آمده بودند. در کنار اینها، غرفه‌ها با فروش عروسک‌های بافتنی، انواع اسباب‌بازی‌ها، سی‌دی‌های بازی و فیلم و کارتون مخصوص کودک ونوجوان، پازل، فوم بازی، کیت‌های آموزشی، نوشت‌افزار، کتاب‌های قصه، لوگو، لباس کودک، کارت‌پستال، زیورآلات و سنگ‌های قیمتی و.... میزبان مخاطبان نمایشگاه بودند.

بسیاری از غرفه‌ها هم این امکان را فراهم کرده بودند تا بچه‌ها بنشینند و نقاشی بکشند، گل‌بازی و خمیر بازی کنند و در کنار همسن‌و‌سالان خود اوقات خوبی را در چند ساعت حضور در نمایشگاه سپری کنند؛ علاوه بر اینکه کار برخی از این غرفه‌ها به نقاشی کشیدن ختم نمی‌شد. بعد از پایان نقاشی، حالا وقت تحلیل نقاشی می‌رسید. برخی از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه با حضور روانشناسان کودک، نقاشی بچه‌ها را تحلیل می‌کردند. یکی از روانشناسان حاضر در یک غرفه، با ابراز خوشحالی از اینکه خانواده‌ها از این برنامه استقبال خوبی کرده‌اند گفت: ما نقاشی بچه‌ها را از روی نحوه کشیدن خطوط، شکل به دست گرفتن مداد، رنگ‌های به‌کاررفته، شکل نقاشی و... تحلیل می‌کنیم و اگر خانواده‌ها مایل باشند می‌توانند کودکان خود را برای تست‌های تکمیلی به مراکزی که این کار را انجام می‌دهند ببرند. انجام تست آی‌کیو و تست‌های هوش مختلف نیز در این نمایشگاه بازار داغی داشت که البته برخی از آنها رایگان بود و برای انجام برخی مبلغی دریافت می‌شد.

زن جوانی که به همراه 2 فرزند خردسالش به این جشنواره آمده بود، برپایی برنامه‌هایی از این دست را مفید دانسته و می‌گوید: فکر می‌کنم برای نخستین بار است که یک جشنواره مخصوص کودک و نوجوانان برگزار شده که علاوه بر بخش‌های سرگرم‌کننده، بخش‌های آموزشی و تخصصی نیز دارد. بازدید از غرفه‌های مختلف نمایشگاه با محصولات متنوع به والدین کمک می‌کند تا علاقه‌مندی‌های کودکانشان را بشناسند.

یکی دیگر از بخش‌های جشنواره که البته جذابیت زیادی برای دخترها داشت نقاشی و طراحی صورت بود. این بخش مشتری خیلی زیادی داشت که البته در برخی غرفه‌ها این امکان هم بود که بعد از طراحی چهره در فضای زیبایی که برای عکاسی فراهم شده بود؛ بچه‌ها عکس هم بیندازند و آن را به‌عنوان یادگاری از نمایشگاه می‌بردند. اما طبقه دوم، جشنواره شکل جدی‌تری داشت در این مکان غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر پا شده بود و در کنار آن غرفه‌هایی مربوط به نیروی انتظامی، هیأت ورزش همگانی، سازمان مدیریت پسماند، قلعه سحر‌آمیز، جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران و... میزبان بازدید‌کنندگان از جشنواره بودند.

در غرفه کانون پرورش فکری بخشی به نمایش نمونه اسباب‌بازی‌های وارداتی و نمونه اسباب بازی‌های ثبت شده اختصاص داشت. بازدید از این غرفه نشان می‌داد ثبت طرح اسباب بازی و صدور گواهینامه، صدور مجوز ترخیص اسباب بازی از گمرکات و صدور مجوز تیزر تبلیغاتی اسباب بازی از مسئولیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

در غرفه هیأت ورزش همگانی نمونه‌هایی از اسباب بازی‌های کوچک ورزشی به نمایش در‌آمده بود، ضمن اینکه بازدیدکنندگان می‌توانستند فوتبال دستی بازی کنند و بچه‌ها هم نقاشی بکشند و کاردستی درست کنند. در غرفه نیروی انتظامی بخش‌هایی به مشاوره خانواده، مشاوره کودک و روانشناسی و مشاوره ازدواج اختصاص داشت که به گفته یکی از مشاوران این غرفه، استقبال خوبی از آن شده بود. دستگاه‌های استرس سنج و واکنش سنج از دستگاه‌های هیجان انگیزی بود که آنهایی که علاقه‌مند بودند بدانند میزان استرس‌شان چقدر است در جلوی این غرفه صف کشیده بودند. از دیگر بخش‌های جذاب این نمایشگاه که بسیار مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار گرفت، جنگ شادی بود؛ برنامه‌ای شاد با حضور رنگین کمانی‌ها، خاله‌سارا و خاله‌نرگس به همراه عروسک‌های دوست‌داشتنی. برنامه رنگین کمان در روزهای برگزاری جشنواره؛ صبح‌ها و بعدازظهرها؛ با موضوع حقوق و تکالیف شهروندی. اجرای نمایش ارابه ایرانی نیز یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره بود که در محوطه باز محل نمایشگاه اجرا می‌شد که علاقه‌مندان زیادی داشت.

نشست‌های تخصصی با موضوع بازی‌های کامپیوتری و تأثیر آن روی هوش، پرورش هوش هیجانی کودکان و نوجوانان، مشکلات یادگیری، نشانه‌های اولیه مشکلات تحصیلی، تعارض‌های والدین و فرزندان، فرایند استقلال‌یابی کودکان، شیوه‌های فرزندپروری، نقش بازی در یادگیری و چگونه هوش کودکمان را افزایش دهیم نیز از روز اول تا پایان جشنواره با حضور علاقه‌مندان برگزار شد.
در کنار اینها کارگاه‌های مدیریت نوین آموزش و اجرای موسیقی آیینی نیز از بخش‌های پر‌طرفدار جشنواره بود.

اولین جشنواره فرهنگی- هنری با هدف توسعه فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی خانواده‌ها با هدف گذراندن اوقات فراغت شهروندان تهرانی با همکاری کانون توسعه فرهنگ زندگی از19 تا 23مرداد ماه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد. این جشنواره که با حضور فعالان بخش کودکان و نوجوانان در بخش نمایشگاهی و چهره‌های محبوب تلویزیونی در بخش اجرای جشن‌های ویژه برگزار شد، نگاهی متفاوت به بازی‌های کودکانه داشت.

رادیو جشنواره، موسیقی محلی، ترانه‌های کودکانه و کارگاه‌های گوناگون هنری و فرهنگی ویژه کودک و نوجوان از بخش‌های مختلف این جشنواره بود. در این جشنواره فرهنگی- هنری شهروندان تهرانی همزمان در نمایشگاه ویژه کودک و نوجوان، برنامه‌های هنری زنده، نمایش فیلم‌های ویژه کودک و نوجوان و کارگاه‌های آموزشی و پرورشی شرکت کردند. برپایی جشنواره‌های فرهنگی- هنری در برج میلاد با هدف فعال شدن برج میلاد، با اجرای برنامه‌های فرهنگی و فعال‌سازی‌ شب‌های برج میلاد آغاز شد. آموزش شهروندی و حقوق شهروندی با بر پایی جشنواره کودک و نوجوان، جوان و خانواده مورد نظر برگزار‌کنندگان جشنواره بود.

این جشنواره در 3 بخش برگزار شد و مؤسسات، سازمان‌ها و ناشرین با ارائه محصولات و خدمات‌شان در این نمایشگاه حضور داشتند. کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و شورای نظارت بر اسباب بازی با حضور خود به عنوان تنها نهادهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان، نمایشگاه را به استانداردهای لازم نزدیک کردند. نشست‌های تخصصی نیز با موضوعات مختلف با همکاری نیروی انتظامی و ستاد برگزاری جشنواره و با حضور متخصصان در سالن‌های جنبی جشنواره برگزار شد. یکی از ماموریت‌های مجموعه‌های بزرگ و فرهنگی شهر از جمله برج میلاد تهران سیاستگذاری و ایجاد فضای شاد و پر نشاط همراه با تلفیق دانستنی‌های شهر‌نشینی با آموزه‌های دینی است که در این جشنواره سعی شده بود این مهم تحقق یابد.

رحیم مطهر نژاد، مدیرعامل برج میلاد تهران بالا بردن فرهنگ بهینه استفاده از اوقات فراغت با استفاده از هنر را یکی از دلایل برگزاری چنین جشنواره‌ای عنوان کرده و می‌گوید: غنی‌سازی‌ اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ازجمله اهداف این جشنواره بود. هیچ کلامی بدون قرار گرفتن در ظرف هنر، ماندگار نخواهد بود و این جشنواره قصد داشت هنرمندانه مفاهیم فرهنگی ارزشمند را به کودکان و نوجوانان عرضه کند. مقابله با تهاجم فرهنگی تنها با فرهنگسازی‌ منطبق با شعائر ارزشی میسر است. امروز دستانی پنهان بنیاد خانواده را در جامعه ما هدف قرار داده و با ساخت و پخش برنامه‌های ماهواره‌ای و سریال‌های ناهنجار و غیراخلاقی قصد دارند شالوده خانواده و به‌دنبال آن جامعه اسلامی را متلاشی کنند که مقابله با این امر وظیفه مدیران فرهنگی را دو چندان می‌کند.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره کودک و نوجوان برج میلاد تهران همچنین با اشاره به نگاه ویژه این جشنواره به روابط خانواده گفت: این جشنواره سعی کرد کودک و نوجوان را در خانواده تعریف کند و متفاوت با گذشته بازی‌های خانوادگی را در دستور کار خودقرار داد تا این قشر به‌عنوان عضوی از خانواده در تحکیم این واحد جامعه تلاش کند.

بازی‌های خانوادگی، مسابقات ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها همراه با نوه‌های خود، کارگاه‌های ویژه آموزشی و نشست‌های تخصصی برای خانواده‌ها از جمله برنامه‌های ویژه برای دستیابی به این هدف بود.

کد خبر 114080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز