دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت تابعه نیجریه‌ای رویال داچ شل اعلام کرد، تبهکاران به شکل فزاینده‌ای خطوط لوله انتقال نفت را در دلتای نیجر هدف قرار می‌دهند که این امر موجب نشت نفت به محیط زیست می‌شود.

shell

خبرگزاری آلمان از نایروبی و لاگوس گزارش داد، شل اعلام کرد فقط در ماه جاری سه حادثه برای خطوط لوله روی داده تا از این طریق نفت دزدی با هدف فروش در بازار سیاه انجام گیرد.

بابز اوماتووا (Babs Omotowa)، معاون رییس شل در امور نظارت بر موضوعات بهداشت و ایمنی در آفریقا گفت: "هزینه زیست محیطی و اجتماعی خرابکاری‌های گسترده، واقعا غیرقابل پذیرش است."

شل اعلام کرد تلاش خود را معطوف مهار نشتی این لوله‌های نفتی کرده و مشغول عملیات پاکسازی است.

برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) به تازگی اعلام کرد که 9 مورد از 10 مورد نشتی مورد تحقیق این سازمان در منطقه غنی نفتی دلتا به خاطر فعالیت‌های تبهکاران روی داده است و درباره احتمال بروز فاجعه زیست محیطی هشدار داد.

مایک کاوینگ (Mike Cowing)، هماهنگ کننده تحقیق UNEP درباره نشتی ها گفته بود: "این نشتی به طور مستقیم قابل قیاس با نشتی رخ داده در خلیج مکزیک نیست، اما مشکلی جدی و عمیق محسوب می‌شود."

برخی گروه‌های فعال محیط زیست می‌گویند شل باید مسئولیت بیشتری را به خاطر این نشتی‌ها متقبل شود، زیرا خطوط لوله نفتی کهنه شده و هنوز مسئولیتی درباره آنها بر عهده این شرکت گذاشته نشده است.

خرابکاری در خطوط لوله نفتی نیجریه سال گذشته پس از اعلام عفو عمومی برای شبه نظامیانی که می گفتند برای دفاع از حقوق جمعیت‌های محلی به منظور سهیم کردن آنها در ثروت نفتی می‌جنگند، رو به کاهش گذاشته است.

این خرابکاری ها تولید نفت نیجریه را حدود یک سوم کاهش داده بود، اما این کشور اکنون به آرامی در حال بازگشت به سطح تولید پیش از درگیری هاست و در حال حاضر روزانه حدود 2.1 میلیون بشکه استخراج نفت دارد.

کد خبر 114034
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز