دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

آرش نهاوندی: مسواک‌کردن تنها راه حل تمیز نگاه داشتن دندان‌ها نیست.

نخ دندان


برخی از افراد یا به تمیزی و نظافت دندان‌های خود اهمیت نمی‌دهند یا تنها یک‌بار در شبانه‌روز، آن‌هم دندان‌های خود را فقط مسواک می‌کنند، این در شرایطی است که بنابر توصیه پزشکان مسواک‌زدن تنها باعث به جریان‌افتادن خون در لثه‌ها و تقویت آنها می‌شود.

اما نخ دندان برای نظافت دقیق دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان مؤثرترین ابزار است. با به‌کارگیری نخ دندان‌ می‌توان اجزای باقیمانده غذا را که لای دندان گیر کرده بیرون کشید.

نخ دندان هنوز توسط بسیاری از مردم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. هنگامی‌که به مردم توصیه می‌شود که حتما از نخ‌دندان برای نظافت دندان‌‌ها استفاده کنند، بسیاری از آنها با تعجب و با نگاهی پر از سوال دلیل این مسئله را می‌پرسند.

اصولا هنگام مسواک‌کردن تنها یک‌چهارم سطح جانبی هر دندان تمیز می‌شود و بقیه این سطح مسواک نخورده باقی می‌ماند. از سوی دیگر به‌علت تماس و اتصال سطوح جانبی دندان‌ها، پوسیدگی این نواحی تا مدت‌ها از نظر مخفی مانده، دیده نمی‌شود. همچنین به‌دلیل کمی فاصله مغز دندان تا سطوح جانبی، پوسیدگی این نواحی خیلی زودتر به پالپ (مغز دندان) و عصب دندان سرایت می‌کند.

مجموعه این عوامل (تمیزنشدن با مسواک، مخفی‌ماندن پوسیدگی و نزدیک‌بودن پالپ دندان به سطوح جانبی) سبب پیشرفت پنهانی و سریع پوسیدگی در محل اتصال دندان‌ها و درنهایت آلودگی پالپ و شروع دندان درد می‌شود. همچنین مطالعات دانشمندان نشان داده که شروع بیماری لثه در اغلب موارد از این ناحیه صورت می‌گیرد، لذا کسانی که می‌خواهند دچار بیماری‌های لثه نشوند باید کوشش فراوانی در جهت تمیز‌کردن لای دندان‌ها کنند. بهترین وسیله‌ای که امروزه برای تمیزکردن سطوح جانبی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد نخ‌دندان است. جالب است بدانید اهمیت استفاده از نخ‌دندان از مسواک بیشتر است.

تحقیقات زیادی نیز تا‌کنون در ارتباط با فواید نخ دندان انجام گرفته است؛ از جمله یک محقق انگلیسی براساس تحقیقاتی که طی 2سال اخیر انجام داده ثابت کرده است که نظافت دندان از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. به اعتقاد وی این عمل مانع نفوذ صدها نوع از انواع باکتری‌ها به جریان خون می‌شود.

پروفسور هوارد جنکینسون که طی چند سال اخیر تحقیقات مفصلی را در این باره انجام داده، با اشاره به نتایج تحقیقات خود گفت: حتی هنگامی که فرد از قدرت بدنی و سلامت کامل برخوردار است، توجه‌نکردن به سلامت دهان و دندان می‌تواند زمینه مبتلا‌شدن به بیماری‌های قلبی را فراهم کند.علاوه بر این نیز پزشکان فرانسوی می‌گویند کسانی که از درد لثه و دهان رنج می‌برند بیشتر از دیگران دچار بسته‌شدن رگ‌ها می شوند.

محققان در این تحقیق سعی کردند با بررسی افراد مختلف به ارتباط بیماری لثه و بیماری قلبی پی ببرند. پزشکان گفتند جمع‌شدن بقایای غذا در میان دندان‌ها باعث بروز حساسیت لثه می‌شود. عدم‌استفاده از مسواک و نخ‌دندان روز به روز لثه را حساس‌تر می‌کند و بر اثر این حساسیت، فرد به بیماری قلبی مبتلا می‌شود.

کد خبر 114007

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز