گروه شهری - رضا ظریفی: شهردار منطقه 12 در پاسخ به مسائل مطرح شده در بازدید خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی از بازار تهران و آنچه ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون تایید سازمان میراث فرهنگی اعلام شده بود، گفت: هر گونه ساخت و ساز در بازار با مجوز سازمان میراث فرهنگی بوده است که سندهای مربوط نیز موجود است.

Region 12

 

پس از بازدید هفته گذشته خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی از بازار تهران و شنیدن صحبت‌های مدیران و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی که خبرنگاران را همراهی می‌کردند، نادر کرمی شهردار منطقه 12 در پاسخ به انتقادات مطرح شده نسبت به مدیریت شهری درباره ساخت و سازهای بازار، به همشهری گفت: هر ساخت و‌سازی‌ که در بازار می‌بینید با مجوز میراث فرهنگی است اما متأسفانه مشکلی که وجود دارد جابه‌جایی سریع مدیریتی در این نهاد است.

وی افزود: در 4سال گذشته که من شهردار منطقه12 بوده‌ام اداره میراث فرهنگی استان تهران شاهد 5 مدیر بوده است و مدیران جدید نیز نگاهی به مجوزهای داده شده قبل از خود نمی‌کنند.

در این بازدید که چهارشنبه گذشته انجام شد، احمد خوشنویس رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره کفپوش‌سنگی بازار گفت: این کفپوش رطوبت به‌وجود می‌آورد و به‌جز این، همه‌ فضای بازار با سیم و کابل برق پر شده و این نیز یکی از مشکلاتی است که سبب آتش‌سوزی در بازار می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر کمک‌های مالی شهرداری با اصول میراث فرهنگی هماهنگ باشد، کارها به‌خوبی و درست پیش می‌روند.
نادر کرمی شهردار منطقه 12 در پاسخ به این موضوع گفت: در طرح سنگفرش کف بازار کانال‌های آبی درنظر گرفته شده که باعث جذب آب می‌شود و اجازه نفوذ آب به جرزها را نمی‌دهد. درباره سیم‌های برق نیز شهرداری نمی‌تواند کاری انجام دهد. این موضوع متولی دارد و باید اداره برق به آن رسیدگی کند که مسئولان اداره برق در این باره طرحی را به شورای شهر ارائه داده‌اند. این طرح با اعتبار 37میلیارد تومان و در مدت 5تا 10 سال انجام‌شدنی است.

اما در بازدید خبرنگاران از بازار، مسئولان سازمان میراث فرهنگی به ساخت پاساژ در محل سابق حمام حاج محسن نیز اشاره کردند. ابراهیم لاریجانی رئیس اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تهران درباره روند تخریب این حمام تاریخی که 7 سال پیش و در دوره مدیریت شهردار قبلی تهران با آب انداختن به داخل حمام آغاز شده است، گفت: اصل انجام این کار به‌دلیل تصرف در بافت تاریخی غلط است. حال پس از انجام این کار غلط، نماسازی بنا باید براساس مصوبات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طراحی و اجرا شود.

یکی دیگر از اماکنی که مورد بازدید قرار گرفت تیمچه تاریخی حاجب الدوله بود که به‌علت تخریب شدید در سال 67 توسط استاد شعرباف و با کمک کسبه بازسازی شد. این تیمچه این روزها نیز اوضاع خوبی ندارد و به گفته کسبه با وجود اینکه چندین بار درخواست مرمت شبستان شرقی تیمچه ارائه شده است اما تا‌کنون اقدامی برای مرمت آن از سوی سازمان میراث فرهنگی انجام نشده است. قدیر افروند معاون پیشین حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در این باره گفت: اکنون پس از گذشت 3دهه، بار دیگر شرایط تیمچه نامناسب است و بنا بر بررسی‌ها، به‌شدت در معرض تهدید قرار دارد.

این کارشناس اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تهران ادامه داد: در این زمینه، نامه‌ای به شهرداری منطقه نوشتیم و اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دادیم و اعلام کردیم این سرا باید تعطیل شود و اگر کاری انجام نشود، خسارتی جبران‌نشدنی برای این بافت تاریخی پیش می‌آید. وی درباره اینکه چطور می‌شود با کسبه برای تعطیلی این سرا توافق کرد؟ پاسخی نداد و به طرح سازمان میراث فرهنگی برای مرمت این بنا اشاره کرد که از یکماه گذشته و پس از حدود 22 سال آماده شده است.

همچنین وی درباره زمان آغاز انجام مرمت تیمچه حاجب‌الدوله نیز پاسخی نداد. در پایان این دیدار نیز قدیر افروند طرح ارائه شده سازمان میراث فرهنگی برای سر در بازار که نمایی از سازه‌ای فلزی و شیشه‌ای داشت را به خبرنگاران نشان داد و گفت: این طرح نیز توسط شهرداری اجرا نشد.

اما نادر کرمی شهردار منطقه 12 درباره بازسازی تیمچه حاجب‌الدوله و طرح ارائه شده سازمان میراث فرهنگی برای سر در بازار بزرگ به همشهری گفت: تیمچه حاجب الدوله را تعطیل کرده و طرح را اجرا کنند. ما هم گفته‌ایم که تعمیرات را انجام دهید اما چون پول ندارند کار در حد حرف مانده است. درباره طرح سر در بازار هم ما پرسیدیم کجای این سازه تاریخی و فرهنگی است اما جوابی نگرفتیم.

پس از بازدید خبرنگاران از بازار، نشستی نیز در محوطه کاخ گلستان برگزار شد. ابراهیم لاریجانی مدیرکل اداره میراث فرهنگی تهران در این نشست گفت: به هیچ‌وجه قصد ما از این بازدید، زیرسؤال بردن شخص یا نهاد خاصی نبود. موضوع کلان‌تر از این حرف است؛ بحث ما حفظ میراث فرهنگی است و هدف ما آشنایی رسانه‌ها با این فعالیت است. محمدابراهیم لاریجانی ادامه داد: رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور بارها گفته که برخی تخلف‌ها نیز ممکن است توسط معدود کارشناسان سازمان میراث فرهنگی انجام شود.

کد خبر 113766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز