گروه سیاسی: رسانه‌های خبری روز گذشته در اخباری به نقل از مقامات روسیه از آغاز عملیات سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی صلح‌آمیز بوشهر در ایران خبر دادند و پس از لحظاتی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از آغاز انتقال سوخت اصلی نیروگاه بوشهر در اواخر هفته‌ آینده به قلب رآکتور خبر داد.

نیروگاه اتمی

علی‌اکبر صالحی با بیان اینکه اواخر هفته‌ آینده سوخت از محل نگهداری که خارج از ساختمان رآکتور قرار دارد به داخل ساختمان رآکتور منتقل می‌شود، افزود: این سوخت در جایی به نام استخر سوخت «جنب قلب رآکتور» نگهداری می‌شود و 7تا 8روز دیگر چنانچه روند کار مطلوب باشد و تمهیدات لازم انجام شود، انتقال سوخت از استخر به قلب رآکتور انجام می‌گیرد که این مرحله نیز در حدود 10 روز به طول می‌انجامد و حدود 165 مجتمع سوخت باید وارد قلب رآکتور شود.

شرکت اتمی دولتی روسیه نیز اعلام کرده است که مسکو تزریق سوخت به رآکتور نیروگاه هسته‌ای بوشهر را 21اوت (30مرداد) آغاز خواهد کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه داد: پس از آنکه سوخت به‌طور کامل وارد قلب رآکتور نیروگاه بوشهر شد آماده‌ راه‌اندازی است.

البته برخی معتقدند وقتی نخستین مجتمع سوخت وارد قلب رآکتور می‌شود مرحله‌ راه‌اندازی آغاز شده است اما ما بر این نظریم که راه‌اندازی را زمانی اعلام کنیم که تمام مجتمع‌های سوخت وارد قلب رآکتور شوند. بنابراین نیمه‌ دوم شهریورماه (هفته‌ سوم یا چهارم شهریور) راه‌اندازی با مفهومی که ایران مدنظرش است انجام می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: راه‌اندازی رآکتور نیروگاه به معنای اتصال برق رآکتور به شبکه‌ سراسری نیست بلکه رآکتور شروع به تولید قدرت می‌کند اما برای وصل آن به زمانی حدود2 ماه نیاز دارد.

دعوت از بازرسان آژانس برای سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر

صالحی در پاسخ به این پرسش که آیا بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنگام انتقال سوخت از انبار به ساختمان رآکتور حضور دارند؟ با بیان اینکه ما از نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت کرده‌ایم تا در این مرحله از کار حضور داشته باشند، افزود: مجتمع‌های سوخت پلمب هستند و طبیعتا برای باز کردن پلمب آنها بازرسان آژانس حضور خواهند داشت.

سوخت نیروگاه بوشهر 82 تن است و در مجموع در 8محموله از 26 آذرماه 86 تا هشتم بهمن‌ماه 86 وارد ایران شده است. این سوخت با غنای 1.6 تا 3.6 درصد به ایران منتقل شده است. خبرگزاری ریانووستی نیز در گزارشی نوشت: آغاز راه‌اندازی نیروگاه اتمی با مراسم باشکوهی همراه خواهد بود و به‌طور نمادین پایان آزمایش نیروگاه اتمی نمایش داده می‌شود.

در این مراسم هیات روسی به سرپرستی سرگئی کرینکو مدیرکل روس اتم و علی اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز شرکت خواهند داشت.ساخت نیروگاه اتمی بوشهر پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران توسط کمپانی زیمنس آلمان آغاز شده و از سال 1997 کمپانی اتم استروی اکسپورت روسیه ساخت آن را تکمیل می‌کند.

گروه وین بیانیه تهران را پذیرفته است یا نه؟

درحالی‌که رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا پاسخ کتبی از سوی گروه وین درباره‌ انجام مذاکرات برای تبادل سوخت رآکتور تهران را دریافت کرده‌اید؟ گفته است تا به حال پاسخ مطلوبی دریافت نکرده‌ایم و اما شنیده‌های ما از اخبار و رسانه‌ها حاکی از آن است که طرف مقابل نسبت به انجام مذاکرات ابراز تمایل کرده است.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد: مبنای مذاکرات گروه وین بیانیه تهران است و برای اجرایی شدن دور جدید گفت‌وگوها این گروه بیانیه تهران را به‌عنوان مبنای گفت‌وگوهای اخیر پذیرفته است.

کد خبر 113764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز