یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

دکتر مهدی شعبانی: اکنون که در آستانه ماه نور و رحمت و ماه ضیافت الهی هستیم، شایسته است تأملی پیرامون روزه و نقش آن در سلامتی و همچنین بایدها و نبایدهای روزه‌داری داشته باشیم.

سفره ماه رمضان

دقت در انتخاب غذا از نظر حلیت، کیفیت، کمیت، تناسب مزاج، فصل، سن و سایر آداب آن، لازمه این مراعات است. انجام اموری که مرضی درگاه الهی است و پرهیز از موارد مورد خشم حضرت حق، در واقع رعایت ‌شأن این ضیافت است. پرهیز از شکم پرستی و پرخوری، یکی از منهیات مورد غضب میزبان جل شأنه است که عوارض جسمی و روحی فراوانی را نیز در پی دارد. ازطرف دیگر، افراد، حین و پس از ماه مبارک رمضان، شرایط متفاوتی را از نظر جسمی، روحی و معنوی تجربه می‌کنند که مستقیم یا غیرمستقیم با نحوه تغذیه ارتباط دارد.

یکی از مهم‌ترین مسائل در این ماه شریف، نحوه و الگوی صحیح تغذیه است که با توجه به طولانی بودن زمان روزه در این ایام، اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. چرا که عدم ‌اطلاع از این موارد، منجر به ضعف و بی‌تابی شدیدی خواهد شد و بدا به حال آنان که نصیبشان از ماه صیام، فقط گرسنگی و تشنگی باشد که این پایین‌ترین مرتبه روزه داری است.

احساس گرسنگی و تشنگی در زمان روزه‌داری، امری بدیهی است ولی شدت آن نباید آنچنان باشد که منجر به ضعف مفرط، اختلال در هوشیاری و تمرکز، تغییرات منفی در خُلق و اختلال شدید در سوخت‌وساز بدن شود که در این صورت دیگر نمی‌توان به کسب معنویات، تزکیه نفس، انجام مستحبات مؤکد و سلامتی جسم، روح و اخلاق امیدوار بود.

فواید روزه‌داری

اینک که شرایط برای ما مهیا شده تا میهمان این ضیافت باشیم، شایسته است فواید روزه‌داری را با هم مرور کنیم. این فواید بی‌شمار بوده و علم جدید نیز هر روز نکته‌ای را در این باب می‌یابد از آن جمله: استراحت سیستم گوارشی و اندام‌های دخیل در هضم و جذب، دفع مواد زائد گوارشی، اختصاص یافتن ترکیبات صفرا به تحلیل رسوبات بدنی، دفع سموم بدن، تحریک و تقویت سیستم ایمنی، تقویت قوه مدبره بدنی و ترمیم نواقص درونی، کنترل شهوات، تعالی روح، تقویت صبر و اراده، تقویت حافظه، تجدید و نوسازی ذخایر بدن، فرصت مناسب برای ترک عادات ناپسند، کنترل بیوشیمیایی خون مثل قند وچربی و اوره، کنترل فشار خون، کنترل وزن، کنترل استرس‌ها و هیجانات کاذب، تنظیم متابولیسم بدن، تنظیم هورمون‌ها و واسطه‌های عصبی شیمیایی، تنظیم آنزیم‌ها و شیره‌های گوارشی و تقویت روحی و روانی.

از آنجا که روزه مختص اسلام نیست و در تمام ادیان بر اهمیت آن تأکید شده و منافع آن نیز فراگیر است، به نوعی می‌توان آن‌ را مصداق رحمت عام پروردگار بر خلایق دانست.در تأیید این سخن آنکه پیامبر اعظم(ص)فرموده‌اند: «صُومُوا َتصِحُّوا؛ روزه بگیرید تا تندرست شوید» و این تندرستی تمام ابعاد جسمی، روحی، روانی و اخلاقی را در بر می‌گیرد.

کد خبر 113393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز