دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: 13 میلیون مسلمانی که در اروپا به سر می‌برند خود را به طور فزاینده با اسلام‌ستیزی، خشونت و تبعیض مواجه می‌بینند.

روزنامه بازلر سایتونگ از آتن و وین گزارش داد، این مساله‌‌ای است که اداره اروپایی نظارت بر تبعیض و خشونت‌گرایی علیه بیگانگان (EUMC) امروز آن را در گزارشی در وین منتشر کرد.
نویسندگان این گزارش از 25 کشور عضو اتحادیه اروپا خواسته‌اند در زمینه همزیستی با مسلمانان کار بیشتری انجام دهند. آنها در همین حال خواستار آن شده‌اند که مسلمانان هم کار بیشتری برای تغییر برداشت‌های منفی علیه خود انجام دهند.
این گزارش 117 صفحه‌ای فهرستی از بسیاری نابرابری‌های موجود را میان اکثریت و اقلیت مسلمان در کشورهای اروپایی ذکر کرده است. بر اساس این گزارش، از سال 2004 میلادی وندالیسم علیه مساجد و مرکزهای اسلامی تشدید شده و زنان مسلمان نیز به دلیل داشتن پوشیه یا روسری بیشتر مورد آزار قرار می‌گیرند.
این گزارش به مثالی در این باره اشاره کرده است که یک خانواده سومالیایی در دانمارک خود را در محاصره عده‌ای یافتند که چوب بیس‌بال در دست داشتند، لباس با نشان صلیب شکسته پوشیده بودند و شعارهای تبعیض‌نژادی می‌دادند.
این اداره اروپایی در همین حال اعلام کرده است: اطلاعات درباره اتفاقاتی با انگیزه سیاسی در حجمی محدود جمع آوری شده است. انگلیس تنها عضو اتحادیه اروپا بوده است که در فهرستی با عنوان نقض – نفرت، آمار خشونت علیه مسلمانان را منتشر کرده است.
بنا به اعلام بئاته وینکلر، رییس (EUMC) مسلمانان 3.5 درصد جمعیت اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند، اما با فشار فزاینده‌ای برای همانند شدن خود با سایر اروپایی‌ها مواجه‌اند.
به گفته وی، پذیرش آنها در اجتماع به آن بستگی دارد که آنها از هویت اسلامی خود دست بکشند. از زمان حملات 11 سپتامبر 2001 آنها خود را در معرض این ظن عمومی که تروریست هستند، می‌بینند.
تهیه‌کنندگان این گزارش از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته‌اند قوانین مشخصی را برای موسسات فرهنگی و دینی مسلمانان وضع کنند. آموزش مبلغان دینی اسلام باید با ابزارهای علنی مورد حمایت قرار بگیرد. آنها همچنین تصریح کرده‌اند که اقدامات برای مقابله با تبعیض و به حاشیه راندن مسلمانان در اجتماع باید از اولویت بالایی برخوردار شود.
این نویسندگان در گزارشی از وضع موجود همچنین تاکید کرده‌اند که وضع بد مسکن مسلمانان باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرد چرا که تاثیر بدی بر آموزش و جذب آنها در بازار کار دارد.
بر اساس این گزارش، جوانان مسلمان در اروپا فرصتی را برای ترقی در جامعه نمی‌بینند. این گزارش تاکید کرده است: این می‌تواند به احساس ناامیدی منجر شود و محروم‌سازی‌های اجتماعی را تقویت کند. تبعیض نژادی، تبعیض و به حاشیه اجتماع راندن، تهدیدهای جدی بر سر راه همزیستی و همبستگی اجتماع هستند.
کد خبر 11330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز