گروه سیاسی: انتخابات 24 آذر از این باب که برای اولین‌بار به صورت همزمان شاهد انتخاب سه گروه مختلف بود، تجربه‌ای نو در نظام انتخاباتی کشور به شمار می‌آید.

اما مهمتر از آن پیام‌هایی بود که این انتخابات در داخل و خارج کشور به دنبال داشت و آثار و تبعات آن را از این پس شاهد خواهیم بود.

در گفتگو با چند تن از نمایندگان مجلس و کارشناسان مسائل سیاسی این مسئله را به بحث نشستیم.

دولت‌ها بی‌تاثیر بر آرای‌ مردم


عباس سلیمی نمین مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر سه  پیام مهم را برای انتخابات ترسیم کرد و گفت: اولین پیام انتخابات این است که کسانی که در مجموع فرزندان ملت به حساب می‌آیند اما ایراداتی بر آنها وارد است نباید کاملاً حذف شوند.

وی افزود: اینکه فرد مغلوب در انتخابات ریاست جمهوری در خبرگان اول می‌شود نشان می‌دهد مردم فردی را که در عرصه مسایل اجرایی عملکرد او را نپسندیدند، برای مسایل فکری هنوز او را قبول دارند و ما هم باید افرادی که در اجرائیات ضعف  دارند را در مسایل اندیشه‌ای و کلان‌نگری جامعه استفاده کنیم.

سلیمی نمین دومین پیام انتخابات را این دانست که حتی اگر کسانی که در شورای شهر به علت فعالیت‌های جنجال برانگیز مردم را خسته کرده‌اند و مورد بی‌توجهی مردم قرار گرفته‌اند، عناصر متین و آرام خود را به صحنه بیاورند می‌توانند نتایج مثبتی را به دست آورند.

وی سومین پیام را این دانست که در کمتر از 3 دهه که از عمر انقلاب می‌گذرد، یک نظام سیاسی طراحی‌شده که دولتمردان هیچ تاثیری را در نتایج انتخابات ندارند و این در تاریخ ملی ما حتی در زمان ملی‌شدن صنعت نفت هم بی سابقه بوده است به نحوی که در دولت احمدی‌نژاد هاشمی‌ رای می‌آورد، در دولت خاتمی احمدی‌نژاد منتخب می‌شود و در دولت هاشمی، خاتمی برگزیده انتخاب می‌شود.

بازدارندگی مهمترین تاثیر است


حسن سبحانی‌نیا عضو هیات رئیسه مجلس هم با اشاره به این‌که مشارکت بالای 60 درصد مردم غیرقابل پیش‌بینی بودگفت: این امر هوشیاری و شعور سیاسی مردم را اثبات می‌کند که در مواقع حساس، فرصت‌ها را قدر شناخته و فضای سیاسی را درک می‌کنند.

نماینده نیشابور افزود: حضور مردم در 24 آذر با توجه به برخی مشکلات که در عرصه بین‌الملل داریم، از عوامل بازدارنده به حساب می‌آید و راه را بر هرگونه طمع‌ورزی بیگانگان می‌بندد.

وی در عین حال تفرق و سهم‌خواهی را مهمترین انحرافات تهدید‌کننده جریان اصولگرا دانست.

مردم جلوتر از مسئولین


حمیدرضا حاجی‌بابایی دیگر عضو هیات رئیسه هم گفت: بدخواهان و کسانی که تا چندی پیش در حال توطئه بودند فهمیدند که از طریق مردم نباید این توطئه‌ها را دنبال کنند.
نماینده همدان با اشاره به این‌که خود گروههای سیاسی داخل نظام هم باورشان نمی‌شد این میزان از حضور را شاهد باشیم گفت: این امر نشان می‌دهد مردم از مسئولین جلوتر هستند.

وی مهمترین پیام انتخابات را این دانست که هر چقدر گروه‌های سیاسی داخل نظام عاقلانه‌تر و اخلاقی‌تر عمل کنند، حضور گسترده‌تری را شاهد خواهیم بود چرا که در این انتخابات کمترین هنجار شکنی‌ها صورت گرفت.

اعتماد دوباره به اصولگرایان


لطف الله فروزنده قائم‌مقام جمعیت ایثارگران هم انتخابات اخیر را عاملی برای تقویت پشتوانه حامیان دولت در عرصه بین‌‌الملل دانست و گفت:  انتخابات اخیر دوستداران ما را امیدوار کرد که نظام ما صددرصد مردمی است.

قائم‌مقام مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: مردم نشان دادند در معیار صداقت و کارآمدی افراد را فاکتور انتخاب خود قرار داده‌اند و لذا به بسیاری از افرادی که در شوراهای شهر دور دوم فعالیت کردند دوباره رای دادند.

وی تاکید کرد: مردم هنوز به اصولگرایان اعتماد دارند و لذا جریانات دیگر باید بدانند برای حضور در عرصه‌های اجرایی و سیاسی باید روند و رویکرد خود را عوض کنند.

فصل جدید حمایت مردم


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: پیام ملت ایران به آمریکایی‌ها و غربی‌ها این بود که فشار فزاینده، تهدیدها و صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران توسط شورای امنیت که نوعی سوءاستفاده از قدرت محسوب می‌شود ره به جایی نخواهد برد و یکپارچگی و انسجام ملی در ایران به همان اندازه آغاز پیروزی انقلاب اسلامی است و گذشت سه دهه از انقلاب هیچ گونه خللی در اراده‌ ملت ایران ایجاد نکرده است.

علاءالدین بروجردی با بیان این‌که انتخابات شوراهای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و میاندوره‌ای مجلس فصل جدیدی از حمایت گسترده‌ ملت ایران از نظام جمهوری اسلامی ایران بود، گفت: این انتخابات بسیاری از محاسبات دشمنان انقلاب و فضاسازی‌های کاذب صورت گرفته توسط ضدانقلاب و محاسبات آنها به خصوص آمریکا و برخی کشورهای غربی که به غلط تصور می‌کردند پیوند میان ملت و نظام سست شده و ملت از نظام جمهوری اسلامی مانند گذشته حمایت نمی‌کند را برهم زد.

کد خبر 11327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز