همشهری آنلاین: شنیدن صدای موسیقی اجازه نمی‌دهد افراد به وضع ایده‌آل روانی‌شان برسند و تفاوتی هم ندارد که از آن موسیقی خوش‌شان بیاید یا نیاید

Radio

روزنامه اتریشی استاندارد گزارش داد، یک تحقیق انگلیسی نشان می‌دهد دستگاه‌های پخش صدا تمرکز افراد را کاهش می‌دهند و تفاوتی هم نمی‌کند که چه نوعی از موسیقی را پخش کنند.

اشتفن بایر، رییس آکادمی بهداشت محل کار در وین با تایید این تحقیق گفت: "به ویژه اگر در محل کار نیاز به تمرکز روانی باشد، پخش مداوم موسیقی مشکل‌ ایجاد خواهد کرد." به گفته وی، اما اگر کاری مثلا به صورت خط تولید باشد، موسیقی می‌تواند یک عامل انگیزشی باشد.

این نتیجه پژوهشی است که دانشگاه ولز بر روی 25 نفر انجام داده است. آنها باید یک سری هشت تایی از صداها را به ذهن می‌سپرده و سپس آنها را تکرار می‌کردند.

بخشی از این آزمایش در اتاقی آرام و بخشی از آن در محیطی که در آن سر و صدا بود، انجام گرفت. هم موسیقی نواخته شد که اشخاص از آن خوش‌شان می‌آمد و هم موسیقی پخش شد که آنها دوست نداشتند بشنوند.

محققان در مجله "روانشناسی شناختی کاربردی" اعلام کردند، بدون هیچ ارتباطی با نوع موسیقی، افراد تحت بررسی در محیطی که در آن موسیقی پخش می‌شد، به وضوح عملکرد بدتری نسبت به محیط آرام داشتند.

 بلندتر از سطح صدای مجاز

بایر می‌گوید: "پیش‌تر سطح صدای مجاز برای محیط کار تا 55 دسی‌بل بود، اما امروز این رقم 45 دسی‌بل است. صدای هر رادیویی بیش از این میزان است.

علاوه بر این، معماری امروز محل کار افراد مزید بر علت شده است، به طوری که به جای اختصاص دادن دفاتر کار اختصاصی به افراد، همه در یک فضای بزرگ گنجانده می‌شوند.

این کارشناس گفت: حالا هر کس می‌خواهد موسیقی گوش کند، بقیه هم باید با او همراه شوند.

گرچه بایر می‌گوید موسیقی می‌تواند اثرات مثبتی هم بر بهره‌وری افراد داشته باشد، به طور مثال موسیقی کلاسیک "اثر مهیج و در همین حال آرامش‌بخشی دارد که می‌تواند انگیزه افراد را افزایش دهد."

کد خبر 113040
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز