دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

زمانی که 32 تیم راه یافته به جام‌جهانی در شهرهای مختلف کشور افریقای جنوبی به رقابت با یکدیگر می‌پرداختند تا قهرمان جام نوزدهم را معرفی کنند، 32 تیم دیگر از 32 کشور جهان، فارغ از نژاد و زبان و جنسیت و مذهب، در جشنواره چند ملیتی «فوتبال برای امید» شرکت کردند.

ووووزولا

هرچند اخبار این جشنواره به دلیل شکوه و عظمت رقابت‌های جام‌جهانی در میان اخبار رنگارنگ و حواشی رقابت‌های جام‌جهانی گم شد، ولی این جشنواره یکی از برنامه‌های جنبی فیفا در رقابت‌ها بود که در شهرهای مختلف کشور افریقای جنوبی پیگیری شد.

فیفا هم‌زمان با برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی 20 مکان را در سطح کشور افریقای جنوبی برای اجرای طرح «فوتبال برای امید» احداث کرد تا پس از جام میراثی ماندگار برای جوانان افریقای جنوبی باقی بماند؛ جوانانی که در این کشور و در قاره سیاه با خطر بیماری ایدز، مواد مخدر و افتادن در دام باندهای تبهکار مواجه‌اند و شاید با ایجاد این مراکز تعداد کمی از آنها بتوانند از این دام‌ها رهایی پیدا کنند.

جشنواره «فوتبال برای امید» را 50 سازمان حمایت می‌کنند تا با خشونت‌های قومی مبارزه و به کاهش احساسات تنفر، بیگانه ستیزی و... کمک کنند. همچنین این رقابت‌ها به منظور ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی نسل جوان نسبت به معضلات اجتماعی برگزار می‌شود. برگزاری این جشنواره در واقع فعال کردن بُعد اجتماعی رویداد ورزشی مهمی چون جام‌جهانی است تا شرکت‌کنندگان در آن از طریق یادگیری مهارت‌های اجتماعی بتوانند برای زندگی بهتری بکوشند.

در بخشی از این جشنواره در افریقای جنوبی مسابقه‌های فوتبال بین نوجوانان 15 تا 18 ساله انجام شد. این مسابقات داور ندارند و خود بازیکنان در زمان خطا دستشان را بالا می‌برند و بازی متوقف می‌شود. زمانی هم که گلی زده می‌شود، همه حتی بازیکنان تیم گل خورده با کف زدن به تشویق گلزن می‌پردازند. این مسابقه در نوع خود بی‌نظیر است. برگزارکنندگان این رقابت‌ها آن را نوعی تمرین جهانی برای افراد در مورد قبول مسئولیت در جامعه می‌دانند.فیفا امیدوار است تا با تداوم اقدامات این چنینی، به کاهش خشونت در فلسطین و آزار نوجوانان فلسطین به ویژه در غزه، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در محله‌های فقیرنشین کنیا، مبارزه با ایدز و ارتقای آموزش و پرورش در افریقای جنوبی و مبارزه با مین‌های زمینی در کشور کامبوج کمک کند.

کد خبر 112858
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز