دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: با امضای تفاهمنامه‌ای بین منطقه آزادتجاری - صنعتی چابهار و دولت اسپانیا ، همکاری در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، صنعت، گردشگری، مشارکت در اجرای طرحهای عمرانی و آموزش گردشگری ، گسترش می یابد.

در مراسم امضای این تفاهمنامه با  نماینده دولت اسپانیا ،مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، گفت:دراین مذاکرات ازمقام اسپانیایی خواسته شد سرمایه‌گذاران این کشور را به حضور در اجرای پروژه‌هایی دربخش نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع غذایی دریایی و شیلات ترغیب کنند.
محمدسعید توکل، مذاکره در خصوص تولید یک نوع بالگرد  ۲نفره بسیار ایمن و با قیمت پایین را از جمله دستاوردهای این نشست عنوان کرد و افزود: این وسیله علاوه بر کاربرد آموزشی جهت تربیت خلبان بالگرد می‌تواند در جذب گردشگر و دیگر بخشهای اقتصادی و کمک رسانی در سوانح غیرمترقبه مورد بهره‌گیری قرار گیرد.

وی گفت: همچنین از اسپانیایی‌ها خواستیم با تشویق بخش خصوصی و انتقال امکانات تولید خود به چابهار، زمینه کاهش هزینه های صدور تولیدات خود به حوزه خلیج فارس را فراهم کنند. این شرکتها در بخش‌های مختلف تولید رایانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم یدکی ماشین آلات و ... فعال هستند. 

نماینده یک شرکت تجاری که به نمایندگی از  ۱۶۰ کمپانی بزرگ اسپانیا در ایران حضور یافته‌است، منطقه چابهار را یکی از مهمترین نقاط راهبردی دنیا  ذکرکرد و گفت: این منطقه می‌تواند به یکی از بزرگترین مناطق تجاری خاورمیانه و آسیای میانه در زمینه تولید مواد اولیه و گردشگری تبدیل شود.

خوزه مارتینز، افزود: از آنجا که چابهار منطقه‌ای بکر و دارای آب و هوایی مناسب و دریایی بی‌نظیر است، می‌توان از آن برای تشویق غواصان دنیا به بهره گیری از این موقعیت مناسب و تربیت غواص استفاده کرد. این منطقه به لحاظ محصولات دریایی خوب، محلی مناسب برای تولید انواع فرآورده‌های دریایی غذایی از جمله تن و میگو است، همچنین به لحاظ داشتن زیباترین ماهی‌ها منطقه‌ای جالب برای جذب جهانگردان است.

 این مقام اسپانیایی در پایان گفت: این شرکت با سه کمپانی بزرگ خریدار نفت مذاکره کرده است تا با حضور در چابهار و ساخت تانکرهای بزرگ ذخیره نفت، برای تامین نفت دیگر مجبور به دور زدن خلیج فارس نباشند.

کد خبر 11277

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز